Korta bokrecensioner XII

Etnicitetens gränser och mångfald — Erik Olsson Redaktör

Carlssons nyutgåva 2005

En samlingsvolym med uppsatser som behandlar olika teman som har med migration att göra. Särskilt vad händer i länder med stor invandring som både vill integreras och samtidigt behålla sin kulturella känsla av samhörighet. Vad händer med ländernas egna invandrare? Alla dessa frågor är viktiga med tanke på vad som händer i dagens omvärld med terrordåd osv. Viktiga frågor som måste besvaras. Bokens olika forskare gör det med en volym som först kom ut 1999 men ges ut på nytt igen. Det spelar ingen roll om boken kom ut för 6 år sedan, utan den är ständig aktuell.

Jane Brown — The Pursuit of Paradise

Harpers Collins 2000

Jag har aldrig haft gröna fingrar eller påtat i trädgårdar men läser ändå en fascinerande bok om trädgården som en förnimmelse av Guds paradis. Man vill återskapa något av naturens skönhet. Men man låter inte naturens vildhet ta över, utan planerar, rationaliserar trädgården enligt ens behov som individ. En intressant sociologisk undersökning av trädgårdens funktioner för oss människor.

Shan Sa — Spelerskan

Isell & Jinert Bokförlag 2001

Kinas flagga.Shan Sa kommer från Peking och föddes 1972. Hon lever i dag i Frankrike och en fin erkänd celebritet som författare. Vilket märks i hennes tredje roman och den första på svenska åtminstone när den kom ut 2001. En vacker historia från Japans invasion av Kina och hur livet förändrade landskapet. Maos kommunistiska befrielserörelse och kriget mot Japan i slutet av 30-talet ligger och gryr som bakgrundsbild. En fin roman om en flicka som spelar brädspelet Go på De tusen vindarnas torg och det hela för med sig traditionerna från Kinas förflutna. Vacker, grym och stor roman om människors liv och lust.

Rekordgenerationen: Vad de vill och hur de tänker

Bookhouse Publishing 2005

Mats Lindgren, Thomas Fürth, Magnus Kempe och Göran Krafft är fyra forskare som i olika åldrar undersöker dom generationer som är födda mellan 1945 till 1955/54 och upplevde folkhemmets klassiska guldådra med ett parti som ständigt hade makten under lång tid och fortfarande har makten. Det är en genuin undersökning kring vad som dessa åldersgrupper har som krav eller vad dom kommer att tycka om samhällets utveckling. En intressant bok att läsa för mig som har fyllt 40 år.

Vad är socialantropologi av Thomas Hylland Eriksen

Natur och Kultur

Thomas Hylland Eriksen har skrivit en utsökt introduktion kring det ämne som behandlar mänsklighetens sociala liv med dess mångfald av levnadsformer. Boken går igenom teorin och berättar lite om ämnets historik. Som internationell erkänd professor på universitet i Oslo kan han sitt ämne väl. En snygg och väldig bra bok helt enkelt.

Europas bortglömda blodbad av Henry Dunant

Lind & Co

Förord Alf Åberg

Historikern Alf Åberg berättar om bakgrunden till författaren Henry Dunants ögonvittnesberättelse om Italiens frihetskamp strax innan Garibaldi 1863 enade det splittrande Italien som ett enda land.

Bakgrunden till slaget vid Solferino handlar om hur kungen Viktor Emanuel ville få franska kungen Napoleon att ingripa i kungariket Sardiniens kamp för att ena Italien. Det var Österrike som styrde landets små furstendömen. Boken handlar om själva slaget och dess konsekvenser. En utsökt bra liten krigshistorisk pärla.

Peter Kropotkin — Anarkismens moral

Tragus förlag 2004

Anarkismens fader som alltid bröt med begreppet borgerlig kristen pliktmoral för att skapa en medmänsklig humanism som jag kan föredra. Vi vet redan nu vad en borgerlig politisk moral är, att införa en amerikansk liberalkonservativ marknadsekonomi med personliga moraliska religiösa påbud. Kropotkin ville bryta med dom flesta reglerna för ersätta dom med en moral där våra lustar , frestelser för att göra gott blir den enda begripliga regeln. Istället för en kristen tvångslära där kyrkans prelater tvingar oss till att tro på en falsk överhet med kungen i spetsen. Boken är en historisk liten betydelsefull skrift som är en del i den socialistiska rörelsen Den jag själv tillhör.

Bankim Chandra Chatterjee — Kamalakanta — en bengalisk opiumkonsuments observationer

Edicom förlag

Förord Zac O’Yeah

Den underfundiga Zac O’Yeah som i flera böcker och framförallt den senaste om Indisk religion, skriver ett förord om den för mig okända indiska författaren Bankim Chandra Chatterjee. Han skrev för 126 år sedan denna bok om opiumets inverkan på människan och Zac O’Yeah jämför verket med den märkliga Thomas De Quinceys verk En opieätares bekännelser. Båda har ruset och den nyktra positionen att kunna betrakta omgivningen ur sina olika rus. En märklig liten bok från Indien.

Tore Renberg — Mannen som älskade Yngve

En norsk stor fin roman som avslutar 80-talets mentalitet. Boken om den unge Jack Klepp som blir trots sin känsla av kärlek till kvinnor indragen i sin nya passion till den nya killen i skolan, Yngve. En roman om kärlek, tonårig förvirrad sådan men ändå. Men boken är också ren poesi för all musik som nästan nämns var min musik. Alternativa litteraturen, musiken och politiken finns inramad i boken. Det är en roman som frälser själen och erbjuder dig stor känslostorm. Även vi heterosexuella kan behöva läsa en dos om ung nybliven homosexuell darrande känslospröd inre kärlek.

Blaskan #8 2005

Gympa

I huvudet på Thomas Alva Edison