Korta bokrecensioner XIII

Leena Lander — Varghyndan

Lena Lander är en stark och pålitlig finsk författare som ger ut sin fjärde roman på svenska. Det är den tredje jag läser med förtröstan och viss förundran över hur finska vinterkriget fortfarande spökar i finska mentaliteten. Även denna stora roman är ett bevis på att det skrivs stor prosa som vill ta sig igenom dom offentliga lögnerna om kriget, förtigandet och framför allt sanningen om kriget. Romanen ställer sådana frågor om krigets väsen och hur människorna som levde då påverkades av finska kriget. Romanen är som en spänningsroman med psykologiskt pussel som orsakar en intressant romanintrig. Min slutbedömning är att den är skicklig och träffande i skildring och karaktärisk ur ett intressant perspektiv.

Arrianos biografi över Alexander den store

Översättning av Ingemar Lagerström

Detta är ett verk som skrevs av Arrianos 500 år efter Alexanders död. Men han skriver med Xenofon som arketyp en bok som beskriver antikens källkritiska version av vetandet kring Alexander. Alexander framträder som levande gestalt istället för mytologins Alexanderbild. Jag läser Ingemar Lagerströms översättning, förord och kommentarer som ett klassiskt lärdomsverk som gör oss så mycket klokare och ger oss antikens krönikor kring Alexanders personlighet. Dåtidens mest omtalade härskare och fältherre. Finns i pocket i W&W klassiskerserie.

Robert Byron — Vägen till Oxanien

MBM-förlag

Robert Byron.Robert Byron är inte släkt med Lord Byron enligt uppgifter, men hans bok som kom ut i original 1937 är både dagboksanteckningar och reseskildring över hans resa i arabvärlden och Asien. Robert Byron — Vägen till Oxanien.Den är också en gentlemans resa i engelsk skrud och observerar arkitektur och arabisk konst. Katarina Trodden har gjort ett fint översättningsarbete och genom ett intressant förord som vill ge oss bakgrunden till Robert Byrons tidiga död i kampen emot nazismen. Född 1905 och död 1940 — en kort tid för en världsresenär.

Per Pettersson — Ut och stjäla hästar

Norrmannen Per Pettersson fick ordentligt med uppmärksamhet för sin fina roman som nu föreligger i svensk översättning av Jan Verner-Carlsson. Det är stark roman om mannen som efter 50 år drar sig tillbaka till en gammal stuga i skogen Livet går sin gilla gång men så möter han sin nya granne, en man som han kände för 50 år sedan. Året är 1948 och mannen är 15 år och en händelse sätter igång hans minne, det glömda blir han påmint om. Så går denna molokna skogsballad vidare i ett ökat crescendo, och ett stort grand finale som romanens slutpunkt. Mer än så skriver jag inte, läs själva och njut.

Tin Andersén Axell — Djävla älskade unge

Fischer & Co

Greta Garbo.Detta är en roman som har brevväxlingen mellan Greta Garbo, född för 100 år sedan, och sin älskling från teaterskolan i Stockholm, Mimi Pollak. Romanen är en ömsint bild av Greta Garbo som berättar om livet i USA och om sin längtan att egentligen få träffa Mimosan, Mimi Pollak. Mimi Pollak.Breven fick författaren från Mimi Pollaks son, Lars Lundell. Boken är träffsäker skildring om Greta och Mimi Pollaks vänskap. Ömsint och charmig litterär biografi samtidigt som den visar upp några svarta kanter i Greta Garbos liv. En viss sårbarhet som fick den gudomliga att både lämna filmscenen och det offentliga livet. Romanen överraskar med språk och finkänslan över ämnet. En fin roman utan stora åthävor.

Bengt Lijegren — Alexander den store

Historiska media

Ännu en biografi över Alexander den store sedan Oliver Stones film från förra året. Bengt Lilje Gren följer källorna och sammanfattar dom lite populärt och ger oss en populärvetenskaplig bild kring den store erövraren Alexander. Enkel och bra bok i Peter Englunds anda. Det är sådana böcker som behövs idag i ren konkurrens med andra medier.

Rakel Kallio & Douglas Sivén — Albert Edelfelt

Douglas Productions

När jag recenserade Albert Edelfelts utställning (Se länk) så är det den en vacker utställning liksom bokens alla kvinnoporträtt Albert målade i sin vistelse i Paris. Jag läser om en stark modersbunden konstnär som levde ett välmående liv med syskon som ville skapa sig en framtid. Albert Edelfelt ville varken revolutionera konsten eller visste inte om hans konst skulle leva kvar för oss efterlevande. Boken går in lite ytligt genom brev och går snabbt igenom konstnärens liv. Men det är Edelfelts vackra bilder som står i centrum i boken. Jag älskar verkligen hans porträtt på en rad vackra kvinnliga modeller. En bok för livet.

Edward Munch — Moderna museet & Albert Edelfelt — Waldemarsudde

Anita Goldman — Guds älskarinnor

Natur och Kultur 2005

Anita Goldman — Guds älskarinnor.Författaren Anita Goldman tillhör dom intellektuella filosofiska feminister som liknar Maria Bergom-Larsson på det sätt att man kan kombinera socialistiska värderingar med religiös tro. Anita Goldmans politiska tro vet jag ingenting om, men hon har skrivit dom främsta böckerna om kvinnors liv. En värld där män förnekar kvinnor och fortfarande hävdar att det finns inget strukturellt manligt normspel, trots att männen dominerar totalt i ekonomi och politik. Anita Goldman skriver denna gång vackert och skönt om kvinnliga mystiker som i förtryckets manliga värld mördas för att dom tänkte rätt men fel i den manligt dominerade kyrkovärlden. Jag har sällan läst en så fin poetisk skimrande bok om människans andliga sökande efter sitt inre väsen, en bok som alla måste läsa.

Henning Mankell — Djup

Leopard 2004

Henning Mankell.Henning Mankell kan även skriva mer eller mindre storslagna romaner liksom goda hantverk. Senaste romanen som utspelar sig under första världskriget och marinofficeren Lars Tobiasson-Svartman som är både gift och har en älskarinna. Balansgången mellan dess två kvinnor och livet som sjöofficer med hemliga militära uppdrag krockar. Och livet förändras till en stelbent jobbig tillvaro. Eller snarare blir en härva lögner katastrofen som krossar liv. En underhållande tragisk mångbottnad roman.

Blaskan #9 2005

Ad cunnum

Beträffande näktergalarna mann fan på glaciärisen