Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Musik

Intervju med Close-Up Magazine

Vi på Blaskanredaktionen är mycket förtjusta i Close-Up och har därför länge gått och tänkt tanken att intervjua Robban Becirovic som är tidningens grundare och chef. Close-Up som har vandrat en lång väg för att bli en del av hårdrocks-sveriges viktigaste musiktidskrift inom dom hårdare genrerna. Vi är så glada att Robban tog sig tid att bevilja en liten redaktion en liten pratstund via mail om rockklimatet i Sverige. Och svar fick vi så att rök och granater briserade. Blaskan serverar här även länken till hemsidan — CLOSE-UP MAGAZINE


Fråga
Robban Becirovic.Close-Up har som tidning sedan början av 90-talet skrivit och bevakat den tunga metalmusikscenen och punken i Sverige/världen. Hur har Close-Up lyckats med sina föresatser att ge oss det bästa från dessa världar?
Svar
Jag gör den tidning jag själv skulle ha köpt i butik och jag gillar både metal och punk, så blandningen av dessa stilar har fallit sig naturlig. Dessutom suddas gränserna mellan genrerna ut mer och mer. Jag brukar kort och gott kalla det Close-Up-musik. Får jag säga det själv tycker jag att vi har lyckats ganska bra, och med tanke på att vi har funnits i snart femton år verkar det som om många andra tycker likadant.
Fråga
Som redaktör för Close-Up, hur upplever ni skillnaden mellan er tidskrift och konkurrenttidningen Sweden Rock Magazine?
Svar
Jag tycker faktiskt att det är stor skillnad mellan tidningarna och att de kompletterar varandra väl. Det finns några genrer vi båda skriver om — tänker då på death, black, thrash, power metal och heavy metal — men så finns det oerhört mycket SRM skriver om som vi inte skulle ta i ens med tång (Gary Moore, Thin Lizzy, Deep Purple, AOR, gitarrhjältemusik, sydstatsrock, pudelrock och liknande) och vice versa (band som Millencolin, Green Day och My Chemical Romance eller Relapse/Hydra Head-liknande musik lär du inte få läsa om i SRM). Kommersiellt sätt påverkar vi heller inte varandra, folk som är hardcore köper båda tidningarna och annonsörerna bokar reklam i båda avisorna. Det finns lätt plats för två hårdrockstidningar i Sverige. Och det finns absolut inte någon osämja mellan förlagen. Sistgångna helg laddade jag exempelvis min mobiltelefon i Sweden Rock Magazines stånd på Swedish Metal Expo på Fryshuset.
Fråga
Har ni funderat på att utvidga er hemsida med artiklar och intervjuer?
Svar
Det är inte aktuellt, Close-Up är och kommer alltid att förbli en papperstidning. Vi lägger då och då ut någon bonusartikel på hemsidan och lottar med jämna mellanrum ut kul grejer, men mycket mer än så kommer det inte att bli. Inte inom överskådlig framtid i alla fall. Det är tufft som det är att ge ut en papperstidning åtta gånger per år och att hitta tid till att skriva saker det är omöjligt. Close-Up är ett stort litet företag, med 3,25 heltidstjänster på kontoret — att jämföra med Café som har åtta eller nio heltidsanställda som bara sitter och jobbar med det redaktionella materialet på tidningen. Vi gör ALLT (utom layouten). Det vill säga: lägger ut jobb, korrekturläser, skriver texter, säljer annonser, tar hand om prenumerantregistret, skickar ut beställningar, osv. Dessutom tar det tid att driva själva företaget.
Fråga
Första juli fick vi den nya upphovsrättslagen vilket vi på Blaskan har väsentliga invändningar emot. Hur upplever ni på Close-Up redaktionen den lagen?
Svar
Oj, den har jag inte funderat på särskilt mycket. Jag tillhör den gamla skolan och tycker fortfarande att det roligaste som finns är att botanisera i skivbutiker. Halva nöjet med en utlandsresa till någon metropol är att plöja igenom stadens skivaffärer. Dessutom sitter jag framför datorn 10-12 timmar om dagen och har vare sig tid, lust eller intresse att surfa efter musik på nätet, så detta påverkar mig personligen inte alls.
Fråga
Vad anser ni om skivbolagens fortsatta funktion? Kommer deras framtida betydelse reduceras eller kommer dom att fortsätta styra branschen som dom gjort hittills?
Svar
Jag är världens sämste på att titta i kristallkulan, men jag tror att skivbolagen kommer att bestå i en eller annan form. Någon måste distribuera musiken, även om det så bara är i digital form. Slår försäljning av downloads på bred front måste någon se till att sajterna som säljer musiken får tillgång till den och dessa sajter är inte intresserade av att köpa från tusentals olika leverantörer. Det gäller för skivbranschen att hänga med i utvecklingen och inte låsa fast sig vid gamla idéer. Filmbranschen har haft mer koll och hittat flera olika alternativ, som exempelvis pay per view och liknande. Dvd-formatet har dessutom varit riktigt prisvärt med mycket extragrejer. Sådant har inte skivbranschen tänkt på i samma utsträckning.
Fråga
Hårdrocken har ju haft stora framgångar de senaste två åren, men nu tror många kritiker att hårdrocken har haft sin renässans och är på nedåtgång, hur tyder ni på Close-Up den spådomen?
Svar
Jaså? Sådana röster har jag inte alls hört. Skulle vara intressant att höra vilka skribenter det är som säger så. Kommersiellt och artistiskt är hårdrocken starkare än någonsin genom tiderna. Kolla bara på festivalerna i somras — de enda som drog fett med folk var de med hårdrock på programmet: Sweden Rock Festival och Hulsfredsfestivalen, Iron Maiden på Ullevi inte att förglömma. Nej, du, de som säger att hårdrocken är på nedgång bara lurar dig. Jag är ingen Nostradamus, men ser ändå inget annat än en ljus framtid för genren.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #9 2005

Stefan Hammarén

Ad cunnum

Beträffande näktergalarna mann fan på glaciärisen

En skål soppa med


Stefan Whilde

Edward Crowley — Världens farligaste man

Socialstyrelsen erbjuder säker död

Thommy Sjöberg

Antonio Gramsci

Crickets are chirpin’ the water is high

Oväder — High Tide

Mikael Bäckman

Botswana — En nation utan hopp som förlorar sitt folk

En inblick i det svenska folkhemmet — del 5

En inblick i det svenska folkhemmet — del 6

I Think You Should Kill Yourself

Christian Swedberg

Konservatismens intåg

Miss Vampyria

Maria Full of Grace

Limerickar

Nagoya (av Mikael Bäckman)

New York-special

Ett intryck från New York

Musik från New York

Utställningar på Metropolitan Museum of Art

Debatt

Vetenskap, Pluto och Iranskt kärnavfall

Politik

Politiska kommentarer XIII

Världspolitik

Artiklar

Så var sagan slut när det gäller FI, eller?

Snarkning farligare än man tror

Sverige och islam

Konst

Leif Tjerned, Joackim Carlsson och Johan Ledung på Konstnärshuset i Stockholm

Blaskan-hjältar

Steve Irwin — vår käre krokodiljägare.

Pippi Långstrump

Pippi Långstrump fyller 60 år av oavbruten irritation hos många

Tecknade serier

Nyutgåva från Marvelredaktionen med nyöversatta 60-talsserier av Spiderman

Böcker

Korta bokrecensioner XIII

Bengt Ohlsson — benke@swipnet.se

Max Hastings — Harmagedon — Slaget om Tyskland 1944-45

Salman Rushdie — Överskrid denna gräns

Backspegeln.

T. Rex — Cosmic Dancer

Musik

Intervju

Intervju med Close-Up Magazine

Beginner’s Guide to American Roots

Craig David — Story Goes & James Blunt — Back to Bedlam

Delbert McClinton — Cost of Living

Demons & Wizards — Touched by the Crimson King

Dream Theater — Octavarium

Four Tet — Everything Ecstatic

Frank Black — Honeycomb

Galactic Soul — (Various Artists)

Hundarna från Söder — Troika

Joe Henry — Tiny Voices

Korta musikrecensioner IX

Mötley Crüe — hårdrockens värsta gäng, eller?

Opeth — Ghost Reveries, Nevermore — This Godless Endeavor, Arch Enemy — Doomsday Machine & Naglfar — Pariah

Ringo Starr — Choose Love

Solomon Burke — Make Do With What You Got & Willie Hightower

Spånka NKPG — City of the Golden King

The Kills — No Wow

The Teenage Idols — Something Wicked

Turbonegro — Party Animals

Två gånger Putte Wickman

Filmer

På TV

Space: 1999 (Månbas Alpha)

Intervjuer

Junilistan intervjuas av Blaskan