Korta musikrecensioner IX

Protein — Süss 2001

Visserligen kom denna skiva ut 2001 men Proteins elektroniska pop är både bisarr och skön på samma sätt som många abstrakta band kan vara. Musik som inte bangar för det kontroversiella inför en svårflörtat publik. Dr. Rock blev misstänksam mot skivan och fick Dr. Indie att i stället gå och le med tanke på musikens sköna känsla. Ett roligt och intressant band.

Black Sunday — Tronic Blanc

Black Sunday — Tronic Blanc.Enkel konstruerad popmusik som är smal lättsam indie med en lätt bisarr koppling till en musik som går tillbaka till Martha And the Muffins eller Lene Lovich gyllene 80-talsmusik med den stora new wavesvängen. Black Sundays gör en popmusik där synten tar ut svängarna medan resterande instrumenten förstärker gruppens kvinnliga sångare. I Sverige har vi gruppen Paris som motsvarande snygga små låtbyggare med en likadan snitsig bakgrund i popkompet. Black Sundays är en säker vitaminspruta som behövs idag.

Lapush — Someplace Closer to Here

Lapush — Someplace Closer to Here.Dom svävar omkring lite löst på indiehimlen men dom låter mest som ett band som kommer göra låtar för tv-serier eller ungdomsrelaterade långfilmer. Knappast speciellt intressant som grupp, låtarna är svaga ekon från Coldplay och sångaren låter för försiktig i sina ansträngningar att låta annorlunda. Mainstreamrock för high schoolelever och inget mera.

The New Pornographers — Twin Cinema

The New Pornographers — Twin Cinema.Vancouver är hemmaplan för mycket intressant indierock. Vid sidan av Hidden Camera till exempel har The New Pornographer skrivit och givit ut sina skivor med hjälp av country/folksångaren Neko Case som gästartist inom bandet. Nya skivan är luftig indie med starka doser av enkel koncentrerad pop utan skyddsnät. Ett av de mera trevliga utsläppen i septemberskörden av skivrecensioner. För musiken brinner så sakta som ett ljus man beundrar. Många talanger samlas från olika band inom Canadas indiesväng för att ge sig ut på det okända i ett nytt album som faktiskt är deras bästa på länge.

Black Jetts — Bleed Me

Black Jetts.MC5 och andra tuffa garagerockare plus lite punk är denna läderklädda trios bästa signum om man läser deras hemsida. Själv när jag går till skivan som den gode Dr. Rock hade införskaffat sig men tyckte att denna rockstil brukar ingå i mina skivbackar. Jag råkar nu gilla detta band som jag hör för första gången. Dom spelar grymt bra och tajt ihop. En läcker kombination av lite hårdare rock.

House Calls — A Collection of Short Stories

House Calls — A Collection of Short Stories.Världen behöver inga mera trista Green Daykopior som detta band alltför mycket med sin mindre slagkraftiga punkpop försöker nå ut med. Skivan känns bara onödig och vem orkar med sådan ny trist amerikansk rock som är för torr för min smak. Onödig var ordet.

Kraftwerk — Minimum — Maximum liveskiva

Kraftwerk — Minimum — Maximum.Hur mycket vi på redaktionen älskar Kraftwerk som är ett av våra favoritband. Så är denna nya liveplatta med diverse liveupptåg ganska så, tja, onödig. För deras musik finns på deras ordinarie skivor och på något sätt har vi redan där mästerverken så att det behövs knappast något uppdaterat liveinspelningar eftersom dom tillför inte bilden av Kraftwerks storhet. Den finns där redan.

Fountains of Wayne — Out-of-State Plates

Fountains of Wayne.Adam Schlesinger skrev en filmlåt till Tom Hanks lilla komedi om ett 60-talsband uppgång och fall That Thing You Do och fick en oscar för sången. Adam Schlesinger är en av nyckelfigurerna i bandet Fountains of Wayne. Deras nya samlingscd är en stor exstatisk snygg popmusik som är så nära att vara den perfekta popen man kan komma. Denna grupp med fyra medlemmar har sedan sin debut 1996 gjort ett par bra skivor men här finner jag en snygg helhet, ett komplement till deras plattor som redan finns ute. Detta är en väldig bra överraskning måste jag säga i skivväg.

Blaskan #9 2005

Ad cunnum

Beträffande näktergalarna mann fan på glaciärisen