Korta bokrecensioner XIV

Carl-Johan Malmberg — Sår: I myt kult, bild och dikt

W&W 2005

Carl-Johan Malmberg.Den vackraste essäsamlingen i år — över begreppet sår. Alltså från själsliga sår till fysiska sår och hur konsten avbildar ordet sår i varierande grepp. Mångfacetterat tar oss konst och filmvetaren Malmberg oss genom vår kulturhistoria för att spåra ordets innebördsförklaring och betydelsen av att ordet uppträder så mycket i vår mänskliga utveckling. Sådana böcker läser jag gärna.

Brandon Taylor — Collage: The Making of Modern Art

Thames & Hudson 2004

Kurt Schwitters.Ett verk som verkligen tar oss till den moderna konstens finaste begrepp, collaget, en modernismens främsta trick. Ett sätt att bryta upp konventionella konstens så som den såg ut. Man klippte, klistrade och fick nya bilder sammanfogade med just det där speciella perspektivet som gav konsten nya visioner. En tjock bok med vackra illustrationer och en skicklig text som gav mig en klassisk aha-känsla och stor läseglädje.

Axel Danielsson — Hädisk munk och andra berättelser på vers och prosa

Scriptura 1989

Axel Danielsson.Arbetet som ledande socialdemokratisk tidning lade ned och sossarna och fackföreningen borde skämmas över hur dom behandlade tidningen som Axel Danielsson skapade i Malmö. Axel Danielssons tidningsartiklar och andra berättelser från sin tid som arbetarklassens främsta journalist och politisk skribent är naturligtvis mästerliga. När sossarna köper gods, avrustar samhällets institutioner, fuskar med medlemsmatriklar, maktkamp inom leden blir folks förakt så mycket större. Boken visar hur det var inom partiet. Idag är partiet kört.

Dick Harrison — Gud vill det! Nordiska korsfarare under medeltiden

Ordfront 2005

Dick Harrison.Dick Harrison kan som ingen annan hitta nya ingångar till medeltiden och särskilt svenska eller nordiska. Nordens deltagande i korstågen i orienten eller i hedniska Europa analyseras noggrant i källförteckningarna. Man kombinerar makt och religiös nit. Det handlar även nordiska härskarnas egna stridigheter och hållbarheten i släktbanden. Dick Harrison skriver bra och inspirerande över denna avlägsna nästan bortglömda period i vår historia. Roligt enkelt formulerad av en sann mästare.

Erik Pierre — Irak: 25 hemligheter

Sekel Bokförlag

Erik Pierre har arbetat inom UD, rader av andra områden liksom underrättelsetjänsten. Hans bok om Irak innehåller alltifrån USA:s inblandning av vapenförsäljning , politiska kontakter på olika nivåer. Iran/contras-affären. Israels bombning av den kärnreaktor som Frankrike byggde åt Irak 1981. Det handlar om hur USA från Ronald Reagan omhuldade diktatorn Saddam Hussein. Han som mördade sitt eget folk och fick kemiska stridsvapen från både Europa och det tystades ned av Reaganadministrationen eftersom skurkarna var Iran då enligt högerns politik. Samma mördare som var världens bästa kompis med USA blev dum när han slutader lyssna på USA. Hycklerier och stormaktspolitiska bluffar som alltid hotade den vanliga människan. Erik Pierre sammanfattar allting i sin tjocka bok. Går i grundligt igenom allting som finns om det moderna Iraks politiska förvandling till dagens oroshärd som utgör grunden för världen av i dag.

Bono on Bono: Conversations with Michka Assayas

Hodder & Stoughton 2005

Bono.Bonos politiska visioner är högst intressanta även om bandet inte kanske helt enkel kan följa med honom överallt. Jag läser en intressant bok som försöker finna strukturer i eländet och hjälpa politikers lösningar att bli dom rätta. Rockjournalister eller samhällskommentatorer burkar leka cyniker när andra än dom vanliga försöker fånga in nya dimensioner. Rock kan vara makt till skillnad från politikers dumheter som mest ställer till det. Jag har inga problem med rockmusiker som både är kunniga eller gör rolig musik. Men sådana som Sting brukar mest göra skitmusik när han blev engagerad i regnskogarna. Bono är vältalig och rolig både som politisk lobbyist eller musiker.

Lena Kallenberg — Coola krogen

En bok för alla 2005

Lena Kallenberg.Lena Kallenberg är författaren som uppträder som journalist med sina grävande undersökningar om arbetslivet ter sig i verkligheten och drar fram det vi andra kan missa kring vissa branscher. Hennes senaste roman är dokumentär bok om restauranglivet. Hon arbetade på olika restauranger. Den är tätt och vandrar omkring med ett budskap om hur yrkeslivet ter sig för utomstående. En bra roman som får oss läsare att förstå en okänd värld. Även om jag känner en hel del människor med erfarenhet från matnäringen. Lena Kallenberg fick LO:s kulturpris för sina insatser inom det skönlitterära journalismen hon utövar i sitt yrkeskall. Mera sådana författare som tar itu med den värld borgerligheten vill återskapa. Arbetslöshetens kalla stålbad som en arbetssökande reservarmé för att krossa all anständighet inom yrkeslivet. Rösta bort borgarna för tid och evigt.

Peter Berglund — Segrarnas sorgsna eftersmak — Om autenticitetsträvan i Stig Larssons romaner

Symposion 2005

Stig Larsson.Peter Berglund som litterär forskare väljer en av Sveriges mest elitistiska och kontroversiella författare. Född 1955 skapade han kanske den svenska litteraturens främsta åskådningsexemplar av teoretisk litteratur. Mannen som skapade tidskriften Kris på slutet av 70-talet med avancerade språkidéer. En tidsenlig studie kring hans författarskap är bland det bästa jag läst på länge i fältet litteraturhistoria.

Text & Existens: Hermeneautik möter samhällsvetenskap

Daidalos 2005

En rad forskare undersöker hur samhällsvetenskapers texter läses ur språkvetenskapliga perspektiv.Det är Derrida, Hans-George Gadamer, Gianni Vattimo med flera filosofer analyseras för att dom har någonting väsentligt att säga om vårt språkspel och kan uttyda det som är bra inom vår syn på samhället. Boken har breda ambitioner och kan vara svårläst för den som inte känner till någonting om ämnet. Men annars lysande i sin behandling av ämnet som sådant.

Magnus Florin — Leendet

Bonniers 2005

Magnus Florin.Det är den skönaste prosan i Sverige som Magnus Florin har öppnat sin litterära värld med, som vanligt. Om en man och hans liv genom kvinnor och eviga frågeställningar om att få presenter. En materiell värld möter existentiell nödvändig ifrågasättande av tillvaron. Snyggt formulerad kort roman med en poetisk filosofisk underton av en evig obesvarad fråga, den ligger och darrar under huden på människan. Varför blir frågan? Vet inte är svaret. Ännu en liten triumf för mannen med språket.

Fred Halliday — The Middle East in International Relations

Cambridge 2005

En briljant bok som finner utvecklingens märkliga klockslag i mellersta östern. Dessa eviga krig och Israel i mitten, utslängd på en åker omgiven av fientliga arabstater. Det är den enkla bilden av situationen. Fred Halliday som är statsvetare vill plöja ned sig i ärendet och förklara för oss vad som händer och har hänt i denna ständiga krutdurk. Läs och begrunda bokens ämne igen, för vi måste påminna oss om det.

William Kowalski — Den goda grannen

B. Wahlströms

Det är trevligt att följa en stor författare födas för varje roman. William Kowalski är i mitt tycke en oerhörd spännande litterär utforskare av USA. Läs hans förträffliga Eddies oäkting. Den romanen precis som den nya romanen är återigen en berättelse om två unga framgångsrika människor. Glasblåsare och börsmäklare som köper ett äldre hus. Detta hus skapar en upptäckt bland husets historia och även en upptäckt om deras eget äktenskap. Boken upplever jag som en gåva. För det är få författare som verkligen kan trollbinda oss med stor prosa baserat på humanitära principer. Livets mångfald finns inbyggd i romanens röda tråd. Att förstå varandra och kunna utnyttja det till att bli en mera förstående människa. Humanismens klimax personifierad i romanen.

Erland Loe — Doppler

Alfabeta

Erland Loe.Andreas Doppler är Norges finaste författare inom den ironiska generationens nyaste antihjälte. Mannen som lämnar familj och yrke för att leva utanför civilisationen. Som en sentida Knut Hamsun lever där för att uppleva en äkthet i livet. Boken är humoristiskt drift med en tillvaro där kapitalismen sugit upp all näring av livets möjligheter. Nyliberalernas motto är pengarna som förstör friheten för att de få skall få leva i lyxens tillstånd. Andreas Doppler skapar sin egen värld. En rolig träffsäker roman från Norges kvickaste författare.

Blaskan #10 2005

Skriftsstridsropet, hörsammar Whilde

Rikard Larsson — In i labyrinten, dragga i kanalerna