Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Biofilm

Sin City

Robert Rodriguez och Frank Miller

Sin City.Grafisk novell överförd till scenografiskt snyggt filmad nattsvart svartvit film i klassisk stil. Starka färger som förstärker en bisarr förvriden världsbild kring en dekadent urban storstad i totalt förfall. Sin City.Nyliberalismens grinande iskalla ansikte där våld, korruption, mord styrs av dom rika mäktiga. Senatorer och kyrkliga institutioner är giriga svettosande mördare som mördar dom oskyldiga. Medan en brottsling, hjärtsjuk polis och svunnen hjälte bekämpar staden Sin Citys groteska ondska. Filmen är våldsam och oerhört mordisk i färgspelen. Men det är den ironiska distansen som avgör filmens estetiska magi. Språket är poetiskt och filmbilderna blir mörka film noirstämningar. Det är som att höra språket från Raymond Chandlers 30-tal med en tungsint filosofiskt lugn som driver handlingarna framåt.

Sin City.Frank Miller som omskapade 80-talets serievärld där klassiska seriehjältar som Batman fick det mörker han hade från början. Sin City.Frank Millers omvandling av värdena i den mera moraliska synen på livet leder till tecknade filmer och till slut Tim Burtons Batman. I sitt eget synsätt på serien Sin City överförs det hela till en briljant grafisk estetik som märks i varje dialog och filmruta. Filmen är en stor film dramatiska miljöskildringen av storstadens våldsamhet. Sämre underbyggt i historierna. Men Hollywoods supergarde gör bra ifrån sig. Dom anpassar sig perfekt i filmen i sina suveräna överdrivna karikatyrer som dom spelar.

Sin City.En modern spegelbild om när världen blir för hemsk för oss dödliga.

4 @@@@

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #10 2005

Stefan Hammarén

Skriftsstridsropet, hörsammar Whilde

Stefan Whilde

Rikard Larsson — In i labyrinten, dragga i kanalerna

Thommy Sjöberg

Jan Fridegård

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 7

Preeti Kaur Mann

Every word

Annika Danielsson

Subkulturens historia 5:7 — 80-talets subkultur

Tora Rue

Intervju med Allen Wrench

Intervju med Berny Pålsson

Astrid Boman

Mördarcentralen Fort Detrick

Jim Björklund

Upplysning i cannabisfrågan

Konst

Jan Manker & Kent Lindfors på Konstakademien

Jockum Nordström på Moderna museet

Ulf Malmgren — en okänd konstnär visar upp sig

Politik

Politiska kommentarer XIV

Debatt

Miljöpartiet = bakåtsträvare?

Artiklar

En bekännelse av en socialist

Journalistikens förändringar

Mattias Andersson — Porr: en bästsäljande historia

När tiden förändrades

New Orleans — kulturstaden i fara

Solidaritets kamp mot polska kommunistpartiet för 25 år sedan

Tidskrifter

DAST #3 2005

Böcker

Korta bokrecensioner XIV

Seymour M. Hersh — På given order — Från 11 september till Abu Ghraib

Backspegeln.

Punkrock av äkta 77-snitt

Musik

Peter Asplund Quartet — Lochiel’s Warning, Esbjörn Svensson trio — Viaticum & Miriam Aïda, Fredrik Kronkvist with Monday Night Big Band — Live at the Palladium

A Treasury of Northern Soul — 60 Golden Nuggets of Soul

CocoRosie — Noah’s Ark

Cream — en supergrupp bortom det mesta

Death Cab for Cutie — Plans

Dr. Indie drömmer om några favoritdiscolåtar

Edguy — Superheroes

John Hiatt — Master of Disaster

Korta musikrecensioner X

Love — Forever Changes

Montt Mardié

Ninsun Poli — For Real

Ny musik från svenska Jeremy

Paul McCartney — Chaos and Creation in the Backyard

Peter Lemarc — Sjutton sånger — Lemarc sjunger Lemarc

Saint Etienne — Tales from Turnpike House

The Legendary Sun Records Story

Super Furry Animals — Love Kraft

The Decemberists Present Picaresque

Filmer

På TV

Frasier

TV-serier V