Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Biofilm

Zozo

Regi av Josef Fares

Zozo.Jag trodde att Josef Fares skulle bygga upp svenska filmen med nya tag och skapa det nya mångkulturella samspelet. Visst var Jalla Jalla och Kopps två bisarra fartiga filmer, men ändå stannade svenska uppkäftiga filmerna slut och en dos ungdomsfilm med alltför många klichéer tog över. Hans nya film om sin födelsestat Libanon lånar drag från sin egen barndom. Men denna film är alltför överlastad med metaforer och krystade osammanhängande scener. Den är uppdelad i två delar. Först Zozos värld i 80-talets krigsretorik i Beirut mellan olika religiösa grupperingar med Israel som ockupationsmakt. Bara scenerna i början av filmen är riktigt bra, men förfallet och misslyckandet kommer när han förlorar hela sin familj när dom skall åka till farfar och farmor i Sverige. Nu tappar Josef Fares alla koncepter och man vet faktiskt inte vad han vill med sin familj. Ointressant berättar han om Zozos vistelse i Sverige. Här kommer ännu mer konstiga illusioner, drömmar som närmast påminner om den litterära magiska realistiska berättarbegreppet. Men i filmen misslyckas allt och man förstår snart ingenting. Allt blir tunnare för varje minut som går. Ta bara det obegripliga slutet som klipper av allting. Man tar sig för pannan och utbrister: var det här allt? Stundtals återförenas han med slapstickscener som är verkligen löjliga mer än intressanta. En rad med billiga poänger plockar han med sina fantasiidéer. Sammantaget är allt i filmen trött effektsökeri.

Ett bottennapp. 1 @

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #10 2005

Stefan Hammarén

Skriftsstridsropet, hörsammar Whilde

Stefan Whilde

Rikard Larsson — In i labyrinten, dragga i kanalerna

Thommy Sjöberg

Jan Fridegård

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 7

Preeti Kaur Mann

Every word

Annika Danielsson

Subkulturens historia 5:7 — 80-talets subkultur

Tora Rue

Intervju med Allen Wrench

Intervju med Berny Pålsson

Astrid Boman

Mördarcentralen Fort Detrick

Jim Björklund

Upplysning i cannabisfrågan

Konst

Jan Manker & Kent Lindfors på Konstakademien

Jockum Nordström på Moderna museet

Ulf Malmgren — en okänd konstnär visar upp sig

Politik

Politiska kommentarer XIV

Debatt

Miljöpartiet = bakåtsträvare?

Artiklar

En bekännelse av en socialist

Journalistikens förändringar

Mattias Andersson — Porr: en bästsäljande historia

När tiden förändrades

New Orleans — kulturstaden i fara

Solidaritets kamp mot polska kommunistpartiet för 25 år sedan

Tidskrifter

DAST #3 2005

Böcker

Korta bokrecensioner XIV

Seymour M. Hersh — På given order — Från 11 september till Abu Ghraib

Backspegeln.

Punkrock av äkta 77-snitt

Musik

Peter Asplund Quartet — Lochiel’s Warning, Esbjörn Svensson trio — Viaticum & Miriam Aïda, Fredrik Kronkvist with Monday Night Big Band — Live at the Palladium

A Treasury of Northern Soul — 60 Golden Nuggets of Soul

CocoRosie — Noah’s Ark

Cream — en supergrupp bortom det mesta

Death Cab for Cutie — Plans

Dr. Indie drömmer om några favoritdiscolåtar

Edguy — Superheroes

John Hiatt — Master of Disaster

Korta musikrecensioner X

Love — Forever Changes

Montt Mardié

Ninsun Poli — For Real

Ny musik från svenska Jeremy

Paul McCartney — Chaos and Creation in the Backyard

Peter Lemarc — Sjutton sånger — Lemarc sjunger Lemarc

Saint Etienne — Tales from Turnpike House

The Legendary Sun Records Story

Super Furry Animals — Love Kraft

The Decemberists Present Picaresque

Filmer

På TV

Frasier

TV-serier V