Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Musik

Cream — en supergrupp bortom det mesta

Cream — Those Were the Days.Jack Bruce, Ginger Baker och Eric Clapton spelade en stark bluesorienterad rock med stora starka doser från den psykedeliska scenen. Det fanns även vissa drag av hårdrock i vissa låtar. Gruppen som levde mellan 1966 till 1969 kommer att jämföras med Yardbirds innan Jimmy Page omformade gruppen till Led Zeppelin. Tuffare rock och mera experimentell än den sedvanliga rockmusiken på 60-talet blev lite av Creams spelstil. Boxen Those Were the Days är fin samling låtar som är ett äreminne från 1997 över det band som var skickligaste på att framhäva sin explicita musikstil.Eric Clapton. Cd-skiva nummer 3 är livekonsert från 1968 i San Francisco, där får man känslan i hur Cream låter Eric Claptons gitarr få vara vass med knivudden riktat utåt mot publiken.Ginger Baker. Ginger Bakers trumspel är magisk sublimitet som förenar Claptons aggressiva spelsätt. Jack Bruce är mannen bakom orgeln som påminner om The Doors på den lilla spelstilen. Men Doors hade melodier medan Cream har jazzen eller det smarta draget av det hårdare rockens tuffare attityder. Men Cream kom aldrig så långt i sin musik, utan dom höll sig inom den nisch som dom kulturellt odlade under sin korta existens som grupp.Jack Bruce. Naturligtvis är det svårt att tre egon som dessa var i långa förloppet inte kunde hålla ihop gruppen. Eric Clapton gick vidare med Derek and The Dominos som skrev Layla som sin stora hit. Ginger Baker uppträdde i både Dr. Rocks favoritband Hawkwind med flera band men också inom solokarriären blev Ginger Baker en av världens främsta trumslagare med stort musikspektrum.

Jack Bruce har också en lång skivkarriär. Jag själv hade flera vinylplattor med Jack Bruce när tiden begav sig under 80-talet. Cream är ett av dom där banden som gav oss rockmusik som både var spännande och öppnade musiken för en ny typ av rock med större ambitioner.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #10 2005

Stefan Hammarén

Skriftsstridsropet, hörsammar Whilde

Stefan Whilde

Rikard Larsson — In i labyrinten, dragga i kanalerna

Thommy Sjöberg

Jan Fridegård

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 7

Preeti Kaur Mann

Every word

Annika Danielsson

Subkulturens historia 5:7 — 80-talets subkultur

Tora Rue

Intervju med Allen Wrench

Intervju med Berny Pålsson

Astrid Boman

Mördarcentralen Fort Detrick

Jim Björklund

Upplysning i cannabisfrågan

Konst

Jan Manker & Kent Lindfors på Konstakademien

Jockum Nordström på Moderna museet

Ulf Malmgren — en okänd konstnär visar upp sig

Politik

Politiska kommentarer XIV

Debatt

Miljöpartiet = bakåtsträvare?

Artiklar

En bekännelse av en socialist

Journalistikens förändringar

Mattias Andersson — Porr: en bästsäljande historia

När tiden förändrades

New Orleans — kulturstaden i fara

Solidaritets kamp mot polska kommunistpartiet för 25 år sedan

Tidskrifter

DAST #3 2005

Böcker

Korta bokrecensioner XIV

Seymour M. Hersh — På given order — Från 11 september till Abu Ghraib

Backspegeln.

Punkrock av äkta 77-snitt

Musik

Peter Asplund Quartet — Lochiel’s Warning, Esbjörn Svensson trio — Viaticum & Miriam Aïda, Fredrik Kronkvist with Monday Night Big Band — Live at the Palladium

A Treasury of Northern Soul — 60 Golden Nuggets of Soul

CocoRosie — Noah’s Ark

Cream — en supergrupp bortom det mesta

Death Cab for Cutie — Plans

Dr. Indie drömmer om några favoritdiscolåtar

Edguy — Superheroes

John Hiatt — Master of Disaster

Korta musikrecensioner X

Love — Forever Changes

Montt Mardié

Ninsun Poli — For Real

Ny musik från svenska Jeremy

Paul McCartney — Chaos and Creation in the Backyard

Peter Lemarc — Sjutton sånger — Lemarc sjunger Lemarc

Saint Etienne — Tales from Turnpike House

The Legendary Sun Records Story

Super Furry Animals — Love Kraft

The Decemberists Present Picaresque

Filmer

På TV

Frasier

TV-serier V