Korta musikrecensioner X

Jesse Malin — The Heat 2004

Jesse Malin — The Heat.Jag uppskattade och geniförklarade Jesse Malins förra platta som Ryan Adams producerade och då fanns det både klass eller skön stil över produktionen. Hans senaste från förra året är producerad av sångaren själv. Och då blir det bara stelbent vit tråkig rock när den blir förblindad och ointressant. Visst jag har verkligen försökt fånga in skivan och finna bara något intressant i musiken. Men tyvärr, tyvärr, bara tristess i musik och lyrik.

Kate & Anna McCarrigle — La qui pleure

Båda systrarna är klassiker inom folkmusiken och särskilt den irländska musiken har dom skapat sitt eget rykte om sig. Nya skivan är vacker folkmusik som är skön att avläsa och sitta där med tända ljus och en vacker intagande kvinna som belyser, musikens skönhet ikapp med hennes skönhet. Låtarna är visserligen på franska men dom har fjäderlätt touch och vibrerar snyggt när musiken flyger lätt iväg som sommarvindar. Finare musik har jag knappast hört.

Eric Clapton — Back Home

Eric Clapton — Back Home.Jag vet inte vad det är som får Eric Clapton att fortsätta den musikaliska ökenvandring han gjort med sina flesta soloalbum med få undantag. Claptons senaste skiva Back Home är sömning trygg vuxen radiorock. Med välproducerade låtar men det blir tryggt, lugnt och störningsfritt så att vi kan fortsätta sova. Producenten Simon Climie borde framförallt sagt ifrån när Clapton börjar göra löjliga reggaeförsök. Herregud, har Clapton glömt hela sitt bluesarv från stora band som Yardbirds eller Bluesbreakers eller dom låtar som fräste till för 30 år sedan. Då var Clapton bra och vi får inte glömma Cream naturligtvis som också ingår Eric Claptons stora meritlista. Den här skivan blir mera som Ringo Starrs senaste menlösa skiva. Eric Clapton har sedan länge slutat göra bra skivor helt enkelt.

Ny musik från I’m from Barcelona

Emanuel Lundgren producerar, sjunger och skriver låtar till I’m from Barcelona, ett projekt som är snygg pop med stora körer som genast leder till min favoritindiekör The Polyphonic Spree med dess masskör som är fyllda med stor musik. Pop för en skön bred verklighet där låtarna bara blir finare och tonerna med dess människor som uppträder tillsammans är så skön att jag lyssnar andlöst denna stora masspopgrupp som verkar vara så lyckliga. Lyssna och njut av deras skiva och sajt där du kan lyssna på några av deras låtar — I’m from Barcelona

Goldfrapp — Supernature No:1

Allison Goldfrapp.Allison Goldfrapp är kvinnan som började med att spela ihop med Trickys avancerade elektroniska popmusik. Hon skapade egen spännande musik under artistnamnet Goldfrapp — samtidiga med Portishead, Massive Attack och Moloko till exempel. Hennes nya skiva fick många skribenter att påstå att hon var ute, musiken var lagom tråkig och andra epitet på hennes nya skiva. Jag själv tycker om hennes nya skiva. Därför att den har lugn harmoni i hennes lättsamma danspop. Skivan är modern dansmusik och har soulens lyskraft i botten. Goldfrapp är bättre än dess kritiker anser den vara.

Evergreen Terrace — Sincerity Is an Easy Disquise in This Business

Evergreen Terrace — Sincerity Is an Easy Disguise in this Business.Bandet hade jag inte hört talas om förrän Dr. Rock ville att jag skulle lyssna på deras senaste album som han hade skickat efter. Så jag tog fram cd-skivan hemma hos mig för att plugga in gruppen. Jag fann på nätet att det var en amerikansk hardcoregrupp som gärna ville lägga in melodiska snuttar i sina låtar. Själv var jag inte så imponerad av gruppen, utan deras mjuka slingor förstörde den aggressiva framtoningen i musiken. Så att allt blev trött relativ ointressant modern hardcore utan finess.

Chimaira — Chimaira 2005

Chimaira — Chimaira.Det amerikanska hardcorebandet Chimaira som även har stenhård alternativ metal på programmet gör just betonghård musik på en oerhörd vass tung ny skiva. Jag lyssnar på gruppen för första gången i mitt liv och jag kände inte till deras existens förrän Dr. Rock och Close Up vidarebefordrade kunskap om bandet till Dr. Indie. Jag blev väldigt nöjd med drivet, farten och en sångare som jag hörde vad han sjöng istället för det vanliga growlande sången. Mörk tung och faktiskt med fina melodier mitt i det snabba kompet. Flyhänta gitarriff som har en snabb bra trumslagare bakom sig. Hardcoremetal av bästa märke.

Animal Collective — Prospect Hummer

Animal Collective — Prospect Hummer.Animal Collective är ett band som jag läst om på Cricketsajten men aldrig hört förrän jag köpte singeln där den föga kända folksångaren Vashti Bunyan sjunger med på en egendomlig singel. Hon kom ut med en enda skiva 1969 och redan 1964 spelade hon in en singel som Mick Jagger/Keith Richards hade skrivit. Jag lyssnar hänförd på denna singels fascinerande spår. Varenda liten ton är skogsväsen som sjunger en hymn till naturen. Små paketerade hymner till stillsamheten och skönheten. Jag blir nästan förälskad i Vashtis röst som ligger i närheten när Animal Collective speglar sin musik mot hennes väna skogsråröst. Feminin musik som är lika vacker som underbara kvinnans sensuella uppenbarelse. Musik för sagoväsen.

Definitivt 50 Spänn XII

Jag har i min punksamling några skivor i den här serien som brukar försöka uppgradera punken eller dess subgenrer vars anda blivit ännu mera utvecklad till att nå även subversiv hip hop eller vispoeter. Denna skiva är från 2004 och innehåller klassiker som Asta kask, Charta 77 eller Troublemakers. Det sistnämnda bandet har slagit igenom dom senaste kanske 10 år sedan. Men jag hörde dom redan för 20 år sedan i låtar som ingen utom punkarna brydde sig om. Köttgrottorna och Radioaktiva Räkor spelar sin hederliga punk. Radioaktiva Räkor lade ned sitt band 2001 men jag såg en spelning för en del år sedan med bandet. Coca Carola fanns inte med och även dom skall visst lägga av sin karriär om jag fattade det rätt. Men skivan har nya namn för mig Mimikry och senaste punkoraklet Sten & Stalin. Ny punk och subversiv rock som rockar jävligt bra. Bästa låten är Kurt Sunes med helveteshundarna. När jag läser om bandet så är det medlemmar från Hellacopters, gamla KSMB och Diamond Dogs. En läcker samling från skivbolagen Birdnest och Beatbutchers artiststall mest.

Blaskan #10 2005

Skriftsstridsropet, hörsammar Whilde

Rikard Larsson — In i labyrinten, dragga i kanalerna