Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Musik

Love — Forever Changes 1967

60-talets bästa kultband

Love.Arthur Lee är precis som Jimi Hendrix och Phil Lynott svarta killar inom en vit dominerad rockvärld. Men Arthur Lee skapade tillsammans Bryan MacLean den mjuka psykedeliska folkrocken i gruppen Love. Deras genombrottsplatta Forever Changes 1967 är fin folkrock i The Byrds anda. Men var finns Love i musiken. Om man kollar in samlingsplattor med 60-talsmusik eller andra 60-tals liknande skivor saknas alltid Love. Men ändå genom indierockens modernism har Love idag ett kultband, en ikon från 60-talets mest bortglömda vinklar och vrår. När jag köpte nyutgåvan från 2002 med extraspår och alternativa tagningar så blir det en skön musikstund som fylls av Arthur Lees vemodiga mjuka subtila röst som fångar kärleken. Mitt i summer of love existerade bandet för att ge oss skönheten inom popen. Jag har hört väldigt lite musik med bandet under årens vandringar i rocken.

Love — Forever Changes.Men skivan Forever Changes räknas till ett av världens främsta album, på grund av stilen och dom oerhört supersnygga arrangemangen. Men framförallt är den mjuka intoningen med kompet bakom Arthur Lees konkreta lyrik som ökar pulsen på skivan. Jag älskar varje litet steg skivan tar. Jag önskar att kunna sprida lite mera av den kärlek Love hade i varje strof och ton. Jag förstår varför många lägger skivan på listan över världens främsta album. Psykedelisk skönhet kunde inte låta bättre än så här.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #10 2005

Stefan Hammarén

Skriftsstridsropet, hörsammar Whilde

Stefan Whilde

Rikard Larsson — In i labyrinten, dragga i kanalerna

Thommy Sjöberg

Jan Fridegård

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 7

Preeti Kaur Mann

Every word

Annika Danielsson

Subkulturens historia 5:7 — 80-talets subkultur

Tora Rue

Intervju med Allen Wrench

Intervju med Berny Pålsson

Astrid Boman

Mördarcentralen Fort Detrick

Jim Björklund

Upplysning i cannabisfrågan

Konst

Jan Manker & Kent Lindfors på Konstakademien

Jockum Nordström på Moderna museet

Ulf Malmgren — en okänd konstnär visar upp sig

Politik

Politiska kommentarer XIV

Debatt

Miljöpartiet = bakåtsträvare?

Artiklar

En bekännelse av en socialist

Journalistikens förändringar

Mattias Andersson — Porr: en bästsäljande historia

När tiden förändrades

New Orleans — kulturstaden i fara

Solidaritets kamp mot polska kommunistpartiet för 25 år sedan

Tidskrifter

DAST #3 2005

Böcker

Korta bokrecensioner XIV

Seymour M. Hersh — På given order — Från 11 september till Abu Ghraib

Backspegeln.

Punkrock av äkta 77-snitt

Musik

Peter Asplund Quartet — Lochiel’s Warning, Esbjörn Svensson trio — Viaticum & Miriam Aïda, Fredrik Kronkvist with Monday Night Big Band — Live at the Palladium

A Treasury of Northern Soul — 60 Golden Nuggets of Soul

CocoRosie — Noah’s Ark

Cream — en supergrupp bortom det mesta

Death Cab for Cutie — Plans

Dr. Indie drömmer om några favoritdiscolåtar

Edguy — Superheroes

John Hiatt — Master of Disaster

Korta musikrecensioner X

Love — Forever Changes

Montt Mardié

Ninsun Poli — For Real

Ny musik från svenska Jeremy

Paul McCartney — Chaos and Creation in the Backyard

Peter Lemarc — Sjutton sånger — Lemarc sjunger Lemarc

Saint Etienne — Tales from Turnpike House

The Legendary Sun Records Story

Super Furry Animals — Love Kraft

The Decemberists Present Picaresque

Filmer

På TV

Frasier

TV-serier V