Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Musik

Ninsun Poli — For Real

Starboy Recordings

Ninsun Poli.Vid första ögonblicket tänkte jag att det skulle bli en relativt ordinär r&b som vi fått höra hur mycket som helst på den kommersiella marknaden. Jag vill höra något nytt, en kvinnlig nyskapande John Legend eller Alicia Keys. Då börjar jag lyssna på Ninsun Polis nya ep. Jag har hört vänner i bekantskapskretsen berätta om hur självaste Mats Nileskär berömde Ninsun Poli för hennes musik. Jag läste även tidningen Groove som skrev bra om hennes musik. Det är förutsättningarna när hennes skiva landar i min brevlåda.

Det blir en total överraskning när hennes låt For Real börjar så läckert med en tajt rockgitarr som spräcker upp hennes musik. Rösten ligger där så säker, så snyggt och framförallt verkar hon inte behöva lära sig hantverket, utan Ninsun känns färdig i rösten. Även följande låtar överraskar mig då det är klassisk Motownsoul av 60-talsnitt och även en hel del 70-tals-soul där Marvin Gaye svänger in i låtbyggena. Ninsun Poli får även mitt hjärta att klappa lite extra då hennes röst mognar så att det skulle kunna vara en lillasyster till Mary J. Blige. Ninsun är i mina ögon en ung vacker kvinna som vet vad hon vill med sin musik. Den är råare än vad man förväntar sig. Eftersom mitt ursprung ligger i punken och syntmusiken så blir det extra roligt att Ninsun Poli skakar om den svenska soulen som behöver nytändning och influenser från andra håll. Det är framtidens svenska export ut till världen vi ser i Ninsun Poli, för hon har begåvning och i mitt tycke en klar vision hur hon vill låta och skriva sina texter. Bra gjort Ninsun Poli.

Ninsun Poli

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #10 2005

Stefan Hammarén

Skriftsstridsropet, hörsammar Whilde

Stefan Whilde

Rikard Larsson — In i labyrinten, dragga i kanalerna

Thommy Sjöberg

Jan Fridegård

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 7

Preeti Kaur Mann

Every word

Annika Danielsson

Subkulturens historia 5:7 — 80-talets subkultur

Tora Rue

Intervju med Allen Wrench

Intervju med Berny Pålsson

Astrid Boman

Mördarcentralen Fort Detrick

Jim Björklund

Upplysning i cannabisfrågan

Konst

Jan Manker & Kent Lindfors på Konstakademien

Jockum Nordström på Moderna museet

Ulf Malmgren — en okänd konstnär visar upp sig

Politik

Politiska kommentarer XIV

Debatt

Miljöpartiet = bakåtsträvare?

Artiklar

En bekännelse av en socialist

Journalistikens förändringar

Mattias Andersson — Porr: en bästsäljande historia

När tiden förändrades

New Orleans — kulturstaden i fara

Solidaritets kamp mot polska kommunistpartiet för 25 år sedan

Tidskrifter

DAST #3 2005

Böcker

Korta bokrecensioner XIV

Seymour M. Hersh — På given order — Från 11 september till Abu Ghraib

Backspegeln.

Punkrock av äkta 77-snitt

Musik

Peter Asplund Quartet — Lochiel’s Warning, Esbjörn Svensson trio — Viaticum & Miriam Aïda, Fredrik Kronkvist with Monday Night Big Band — Live at the Palladium

A Treasury of Northern Soul — 60 Golden Nuggets of Soul

CocoRosie — Noah’s Ark

Cream — en supergrupp bortom det mesta

Death Cab for Cutie — Plans

Dr. Indie drömmer om några favoritdiscolåtar

Edguy — Superheroes

John Hiatt — Master of Disaster

Korta musikrecensioner X

Love — Forever Changes

Montt Mardié

Ninsun Poli — For Real

Ny musik från svenska Jeremy

Paul McCartney — Chaos and Creation in the Backyard

Peter Lemarc — Sjutton sånger — Lemarc sjunger Lemarc

Saint Etienne — Tales from Turnpike House

The Legendary Sun Records Story

Super Furry Animals — Love Kraft

The Decemberists Present Picaresque

Filmer

På TV

Frasier

TV-serier V