Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Musik

Peter Lemarc — Sjutton sånger — Lemarc sjunger Lemarc

Peter Lemarc — Sjutton sånger — Lemarc sjunger Lemarc.Så klar, så ren, avskalad i allting. Don nyinspelade låtarna är okomplicerade i arrangemangen och den nakna hudnära tolkningarna Peter Lemarc gör är det närmast ett mästerverk vi kan komma i svensk musik 2005. En del kritiker invände mot Peter Lemarcs forna plattor vilket inklusive Peter själv gör i innerpåsen, mot dom överbelastade syntarna som präglade en stor del av popen under 80-talet. Då var dom hemska enligt dom flesta, men jag invänder mot alla inklusive Peter själv — att jag hade inga problem som helst med hans äldre skivor från 80-talet med dess utskällda ljudbilder. Jag tyckte redan då att texterna redan manifesterade sig ganska starkt, utan att man behövde tänka på hur musiken fungerade tillsammans med lyriken. Men däremot fungerar hans avskalade nya produktioner så fantastiskt fint så att man förstår att det var en god idé att spela in dom med nya enklare skönare sound. Ballader som sträcker sig långt bortom våra sinnen och sätter sig djupare in under hud, kött, blod och själ.

Vi minns vilket motbjudande dravel Tomas Ledin presterade och vad han gjorde med sina egna låtar. Kärlekslåtar att älska till hade karlen mage att påstå. Sliskiga värdelösa bottennapp till nyinspelningar, utan Peter Lemarc gör allting helt rätt när spelar in 17 utvalda mästerliga låtar av hans höga klass. Jag går omkring och försöker förstå hur Trollhättans egen son faktiskt lyckas gå iland med någonting så här vågat när han återskapade sina egna verk. En modig vacker manlig platta om kärlek, sorg och förlorade kvinnor medan hans låtar är den totala kärleken till våra älskade kvinnor. En man med stora känslor vågar avlossa dom utan skyddsnät. Men det stora ögonblicken är att han i sina fullständigt mjuka sånger vågar vara en man som öppet visar sina sår i hjärtat. Ett mästerverk som sagt var.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #10 2005

Stefan Hammarén

Skriftsstridsropet, hörsammar Whilde

Stefan Whilde

Rikard Larsson — In i labyrinten, dragga i kanalerna

Thommy Sjöberg

Jan Fridegård

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 7

Preeti Kaur Mann

Every word

Annika Danielsson

Subkulturens historia 5:7 — 80-talets subkultur

Tora Rue

Intervju med Allen Wrench

Intervju med Berny Pålsson

Astrid Boman

Mördarcentralen Fort Detrick

Jim Björklund

Upplysning i cannabisfrågan

Konst

Jan Manker & Kent Lindfors på Konstakademien

Jockum Nordström på Moderna museet

Ulf Malmgren — en okänd konstnär visar upp sig

Politik

Politiska kommentarer XIV

Debatt

Miljöpartiet = bakåtsträvare?

Artiklar

En bekännelse av en socialist

Journalistikens förändringar

Mattias Andersson — Porr: en bästsäljande historia

När tiden förändrades

New Orleans — kulturstaden i fara

Solidaritets kamp mot polska kommunistpartiet för 25 år sedan

Tidskrifter

DAST #3 2005

Böcker

Korta bokrecensioner XIV

Seymour M. Hersh — På given order — Från 11 september till Abu Ghraib

Backspegeln.

Punkrock av äkta 77-snitt

Musik

Peter Asplund Quartet — Lochiel’s Warning, Esbjörn Svensson trio — Viaticum & Miriam Aïda, Fredrik Kronkvist with Monday Night Big Band — Live at the Palladium

A Treasury of Northern Soul — 60 Golden Nuggets of Soul

CocoRosie — Noah’s Ark

Cream — en supergrupp bortom det mesta

Death Cab for Cutie — Plans

Dr. Indie drömmer om några favoritdiscolåtar

Edguy — Superheroes

John Hiatt — Master of Disaster

Korta musikrecensioner X

Love — Forever Changes

Montt Mardié

Ninsun Poli — For Real

Ny musik från svenska Jeremy

Paul McCartney — Chaos and Creation in the Backyard

Peter Lemarc — Sjutton sånger — Lemarc sjunger Lemarc

Saint Etienne — Tales from Turnpike House

The Legendary Sun Records Story

Super Furry Animals — Love Kraft

The Decemberists Present Picaresque

Filmer

På TV

Frasier

TV-serier V