Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Retro

Peter Tosh — Honorary Citizien 1997

Skivbolaget Columbia gav 1997 ut Peter Tosh-material mellan åren 1967 ända fram till 1996. Det är tiden både i och efter Bob Marleys The Wailers postuma tid. Skivan innehåller singlar, livesessioner och klassiska albumspår fördelad på tre cd-skivor. Dom sämsta låtarna är hans nyinspelade sånger för dom kändes oerhörd mjäkiga om man jämför med hans fantastiska rootsreggae från 70-talet eller 60-talets inspelningar. Naturligtvis finns hans klassisker såsom Bush Doctor med i samlingen. För ett tag sedan diskuterade jag och Mr. Snaggus problemet med knarkpropaganda eller antislagord. För förbudsivrarna kunde likväl vara samma krafter som predikade mot rockmusik, serier eller tv-våld. Naturligtvis finns det usla nyliberaler som vill släppa giftet fritt. Men vi på Blaskan diskuterar att det borde finnas en sansad debatt kring vad knark är och inte är. Nejdå, om någon läsare undrar, är vi inte några drogförespråkare. Men när Peter Tosh klassiska inspelning om hash — Legalize It gick moralförespråkarna på högvarv. Alltifrån kristna töntar, nationalister och vänsterfånar med förbudsivern i högsta hugg till direkt angrepp mot låten. För plötsligt blev Peter Tosh ondskan själv. Men resultatet av den hemska reggaemusikens inflytande på drogpolitiken så måste rättvisans tjänare, moralisterna angripa Peter Tosh. Men vi som älskade Peter Tosh låt, älskade den ännu mera som en liten irriterande knäpp på moraltanternas förbudsiver. Idag ifrågasätter ingen Peter Tosh status som en var tids mest briljanta reggaemusiker. Den här ojämna boxen är intressant ändå som en inkörsport till att vidare undersöka Peter Tosh skivvärld.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #10 2005

Stefan Hammarén

Skriftsstridsropet, hörsammar Whilde

Stefan Whilde

Rikard Larsson — In i labyrinten, dragga i kanalerna

Thommy Sjöberg

Jan Fridegård

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 7

Preeti Kaur Mann

Every word

Annika Danielsson

Subkulturens historia 5:7 — 80-talets subkultur

Tora Rue

Intervju med Allen Wrench

Intervju med Berny Pålsson

Astrid Boman

Mördarcentralen Fort Detrick

Jim Björklund

Upplysning i cannabisfrågan

Konst

Jan Manker & Kent Lindfors på Konstakademien

Jockum Nordström på Moderna museet

Ulf Malmgren — en okänd konstnär visar upp sig

Politik

Politiska kommentarer XIV

Debatt

Miljöpartiet = bakåtsträvare?

Artiklar

En bekännelse av en socialist

Journalistikens förändringar

Mattias Andersson — Porr: en bästsäljande historia

När tiden förändrades

New Orleans — kulturstaden i fara

Solidaritets kamp mot polska kommunistpartiet för 25 år sedan

Tidskrifter

DAST #3 2005

Böcker

Korta bokrecensioner XIV

Seymour M. Hersh — På given order — Från 11 september till Abu Ghraib

Backspegeln.

Punkrock av äkta 77-snitt

Musik

Retro

Retro XIII

Lars Gullin — Like Grass

Peter Tosh — Honorary Citizen

Peter Asplund Quartet — Lochiel’s Warning, Esbjörn Svensson trio — Viaticum & Miriam Aïda, Fredrik Kronkvist with Monday Night Big Band — Live at the Palladium

A Treasury of Northern Soul — 60 Golden Nuggets of Soul

CocoRosie — Noah’s Ark

Cream — en supergrupp bortom det mesta

Death Cab for Cutie — Plans

Dr. Indie drömmer om några favoritdiscolåtar

Edguy — Superheroes

John Hiatt — Master of Disaster

Korta musikrecensioner X

Love — Forever Changes

Montt Mardié

Ninsun Poli — For Real

Ny musik från svenska Jeremy

Paul McCartney — Chaos and Creation in the Backyard

Peter Lemarc — Sjutton sånger — Lemarc sjunger Lemarc

Saint Etienne — Tales from Turnpike House

The Legendary Sun Records Story

Super Furry Animals — Love Kraft

The Decemberists Present Picaresque

Filmer

På TV

Frasier

TV-serier V