Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Essä

Jan Fridegård

Fridegård Jan statarförfattare med avslipad stil och en prosa som bara den kan få som stångats med orden och meningarna från absolut förutsättningslösa förhållanden. Han ristade sina runor med en kärna av granit när han skrev sina noveller, den självbiografiska serien om Lars Hård Om Jan Fridegård och trilogin om vikingatiden som startade med Trägudars land.

Utan att vara tillfrågad blev han utnämnd till den svenska Statarskolan i litteraturen av Ivar Lo.

På sin ålders höst fick Fridegård en stor skara läsare utanför den gängse litterära publiken med sina spiritistiskt färgade böcker.

Han brukade stå där

— Åk E18 västerut från Kista! Ta av vid Bålsta!

— Följ gamla Enköpingsvägen!

— Sväng förbi Övergran!

Där brukade en kille i Stetsonhatt stå och hälsa på alla tutande förbipasserande bilar.

Där kunde du stanna till, växla några ord, fråga efter Fridegårdsmuseet och du hade funnit din ciceron.

Kunnigt, lite formellt berättade han om de små tingen; breven, böckerna, fotografierna och de anspråkslösa möblerna som samlats där till ett passande museum i det gamla skolhuset.

Den ovanlige var en riktig hejare på Fridegård och han tillförde, det är jag alldeles säker på, en dimension utöver den vanliga till Fridegårds författarskap.

Han brukade stå där vid Övergrans kyrka i sin Stetsonhatt, med sin godhet och sitt innerliga kunnande om Jan Fridegård.

I dag tror jag vår guidé bestämt finns på annan plats.


Copyright Thommy Sjöberg

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #10 2005

Stefan Hammarén

Skriftsstridsropet, hörsammar Whilde

Stefan Whilde

Rikard Larsson — In i labyrinten, dragga i kanalerna

Thommy Sjöberg

Jan Fridegård

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 7

Preeti Kaur Mann

Every word

Annika Danielsson

Subkulturens historia 5:7 — 80-talets subkultur

Tora Rue

Intervju med Allen Wrench

Intervju med Berny Pålsson

Astrid Boman

Mördarcentralen Fort Detrick

Jim Björklund

Upplysning i cannabisfrågan

Konst

Jan Manker & Kent Lindfors på Konstakademien

Jockum Nordström på Moderna museet

Ulf Malmgren — en okänd konstnär visar upp sig

Politik

Politiska kommentarer XIV

Debatt

Miljöpartiet = bakåtsträvare?

Artiklar

En bekännelse av en socialist

Journalistikens förändringar

Mattias Andersson — Porr: en bästsäljande historia

När tiden förändrades

New Orleans — kulturstaden i fara

Solidaritets kamp mot polska kommunistpartiet för 25 år sedan

Tidskrifter

DAST #3 2005

Böcker

Korta bokrecensioner XIV

Seymour M. Hersh — På given order — Från 11 september till Abu Ghraib

Backspegeln.

Punkrock av äkta 77-snitt

Musik

Peter Asplund Quartet — Lochiel’s Warning, Esbjörn Svensson trio — Viaticum & Miriam Aïda, Fredrik Kronkvist with Monday Night Big Band — Live at the Palladium

A Treasury of Northern Soul — 60 Golden Nuggets of Soul

CocoRosie — Noah’s Ark

Cream — en supergrupp bortom det mesta

Death Cab for Cutie — Plans

Dr. Indie drömmer om några favoritdiscolåtar

Edguy — Superheroes

John Hiatt — Master of Disaster

Korta musikrecensioner X

Love — Forever Changes

Montt Mardié

Ninsun Poli — For Real

Ny musik från svenska Jeremy

Paul McCartney — Chaos and Creation in the Backyard

Peter Lemarc — Sjutton sånger — Lemarc sjunger Lemarc

Saint Etienne — Tales from Turnpike House

The Legendary Sun Records Story

Super Furry Animals — Love Kraft

The Decemberists Present Picaresque

Filmer

På TV

Frasier

TV-serier V