Korta bokrecensioner XV

Maria Ernestam — Caipirinha med döden

Forum

Maria Ernestam.Svetslåga i planeten och originell roman om möte med döden och kvällssamtal för att glömma bort sin gamla reklamman som var giftet hon förälskade sig i. Erica blir förvirrad av livet och förundras över livets tillfälligheter. Jag följer hennes vardagsliv med den charmiga döden i släptåg och samtalspartner i vår älskliga samtid. Rapp, välskriven och snygg roman.

Christina Hoffmann — Elias bok

Forum

Det verkar vara något speciellt med Norge och dess kulturella skatter. Inom musikens sfär vandrar snygga beats, atmosfäriska ljudbilder och inom litteraturen vackra romaner som påminner om Norges geografi. Christina Hoffmanns debut är en minnesinriktad roman om June och sin son Erik. Hon minns även det barn hon aldrig födde. Hon och Erik reser i minnen och i praktiken för att samla ihop sitt liv och minnas det som var. En uppgörelse med tiden som var. En snygg roman som fungerar som en stillsam film.

Harriet Andersson i samtal med Jan Lumholdt

Alfabeta

Harriet Andersson.Ärligt sagt vet jag inte vad jag skall tycka om boken, stundtals blir den lite flickaktig, spjuveraktig i samtalstonen. Det är knappast någon tung bok med barlast som spränger sig ut till en vår lästa verklighet. Utan en bok om ett förtroligt samtal om Harriet Anderssons liv och skådespelande med en botten av tragisk barndom. Gillar dock boken mer och mer då den alternerar mellan det glada tillropet och en klassisk frågestund om hennes yrkesliv. En bok i vintermörkret att sitta gosa med.

Kärlekens pris — En antologi om homofobi och heteronormativitet

Atlas 2005

Jag blir alltid trött på att man skall få känslan av att man skall skämmas för att man är heterosexuell och fullständigt ointresserad av den chicka homosexualiteten. Men boken är ändå viktig för att den belyser det historiska hatet mot homosexualitet i nazismens hägn och den vardagliga våldet mot homosexuella. Jag har flera lesbiska väninnor som råkat ut för hatbrott. Det är en bok med intervjuer och vetenskapliga fakta om homosexuellas situation i Sverige. En kartläggning och mentalitetshistorik över det fruktansvärda som människor som inte räknas som vi andra som normala i sexuell mening.

André Brink — Praying Mantis

Secker & Warburg

André Brink.André Brink är en författare som verkligen vågar ta sig ut i den afrikanska verklighetens smatterband. I nya romanen förankrar den historiska realiteten för hur vita kom att ta över den afrikanska makten, genom att erövra råvarutillgångar och politiska makten som alltmera lades i dom vita rasisternas händer. En man som växer upp på farmen där hans identitet är den vita farmen. Han blir en suput och personlighet som hörs och märks. André Brink gör ett storverk genom att så skickligt väva ihop det förflutna med dagens tillstånd. En stor roman med andra ord.

Ian McEwan — Försoningen

Ordfront 2003

Ian McEwan.Jag vet att det föreligger en ny översättning av Ian McEwans nya roman Lördag men Maria Ekmans översättning av hans vackra roman från 2003 går inte att låta bli att tipsa om. Hans familjedrama i 30-tal över kriget för att landa i nutid är alltför bra för att inte notera dess välbehag. Kraftfullt panorama över England där människor måste förhålla sig till kriget. Jag alltid älskat hans böcker för sin ton. Sedan 1988 har jag följt hans böcker troget och med finess så skapar han mästerliga böcker. En recension av hans nya kommer i ett annat nummer av Blaskan.

Madeleine Bourdouxhe — Gilles kvinna

Jens Nordenhök översättare

Grate

En fransk proletärroman men med franska passioner i ett triangeldrama som mera doftar kvinnlig romantik än manlig stel karg arbetarromantik. En lättsam roman men dynamisk bok som utkom 1937. Boken blev en succé och författaren avled 1996. Hennes roman utkommer lite fint på det lilla oberoende Elisabeth Grates bokförlag som givit ut flera bra romaner från Frankrike. Den här romanen är en liten pärla.

Brett Milano — Vinyl Junkies: Adventures in Record Collecting

St:Martin Griffins 2004

Vinyler.Att samla på skivor utan den ambitionen att man älskar musik för att lyssna, utan bara för att ha originella samlingar som samlarobjekt. Det är för oss på redaktionen totalt främmande. Vi köper skivor eller samlar på dom för att spela igen och åter igen. Brett Milano söker upp musikälskarna bland vanliga människor eller bland artister. Thurston Moore (Sonic Youth) Peter Buck från REM till Blaskanhjälten Robert Crumb. Jag har sällan läst en roligare och nödvändigare bok om något jag nästan kan applicera på, men boken är rolig i alla fall.

Sting — Broken Music Memoarer

2003 Simon & Schuster

Sting.Boken är välskriven och intressant som memoarbok. Rockmusiker brukar sällan vara goda skribenter men Sting har alltid haft intellektuella ambitioner med sitt skapande. Jag läser att han är född 1951 och är 14 år äldre än mig. Jag är 40 år gammal och tänker att Sting har funnits i en stor del av mitt liv. Sting påverkade, influerade och gav mitt musikaliska sinne en hel värld att upptäcka. Det var i The Police som jag lärde mig älska denna trio som gav oss så många underbara skivor. Jag lyssnade på The Police och dom två första mästerliga soloplattorna från Sting. Han komponerade och sammanförde politik med bra rock. Men tyvärr tog politikern över musiken och det kreativa, fantasifulla överhanden alltmera vilket resulterade att min gamle hjälte blev alltmera tråkig. Jag saknade jazzinslagen i hans musik som återfanns på dom två första soloutflykterna. Men så var också jazzmusiker lika mycket som punkmusiker. En sida jag inte kände till om Sting.

Jan Henrik Swahn — Drakgumman

Jan Henrik Swahn.En kvick roman med vällustig mustig humor som balanserar mellan humoresk och en filmisk roman med många pigga scener. Greken Jannis sitter hemma i en förort utanför Stockholm, och myser kring livet när en vän erbjuder ett hus i grekland. Tja, ett maskätet hus i den gamla byn. Förvecklingar och en försvenskad syn på Grekland, turistlandet. Jag gillar romanen starkt och den har en absurditet som tilltalar mitt lynne. En roman att skratta åt och med eftersom den har en god varm ton genom hela boken.

Eliesha Lema — Bränd jord

Tranan och översättning av Roy Isaksson

Walter Bgoya är bokförläggare och envis förkämpe för att utöka intresset för den afrikanska litteraturen i världen. Bokförlaget Tranan har nu givit ut Elieshi Lema som enligt Walter Bgoya är en viktig kugge för den afrikanska litteraturen liksom Aniceti Kiterezas roman som Tranan gav ut förra året. Författare som vill berätta på sina egna språk istället för kolonialmaktens språk. Oftast riktigt bra romaner om fjärran kultur som ändå är relativt universala i problemområden och i dess skildring av oss människor. Jag vill gärna läsa mera romaner från Afrika.

……

Sedan lite kort här på slutet så kan vi nämna Allan Sundströms nya historiska roman Oron vid älven. Den är utgiven av Artos och handlar om prästen Nils Grubbs sympatier för den lågkyrkliga rörelsen. Han verkade under Karl XII:s ständiga krig runt omkring Europa. En stark bok och spännande på samma gång.

Blaskan #11 2005

Boknytt

Im memoriam Great man