Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Biofilm

Tjenare Kungen

Regi: Ulf Malmros

Tjenare Kungen.Det är en film om 80-talet, med dess subkulturella genrer som punken och syntmusiken som var en del av det 80-tal som jag minns så mycket av. Filmen är inte total spegling utan det är bitar, fragment av ett Sverige där börshysterin, sosselandet och kapitalet bodde i samma husvagn. Ulf Malmros har gjort en charmig komedi som du mår bra av. Filmen har ett roligt soundtrack som är blandad med så mycket från den tidsepok som jag minns med delvis förtjusning och en förfäran. Men filmen finner så fint dom två unga söta punktjejerna som vill starta band och kämpar bland pojkar, musiker och jävlar anamma att en skiva skall det bli. Särskilt den svarthåriga punkaren Abra som bor i ett litet samhälle där mest raggarna behärskar utrymmet, hon vill fly och sin nya vän Millan så hamnar hon i Göteborg. Kampen om att få till det med ett band och drömmen om en singel är bekant för många.

Ulf Malmros.Filmen har många fina stunder. Jag gillar dom små detaljerna som killen som gillar Ulf Lundell och vill skriva sin stora roman. Musiken i tv där Cia Berg härskade med sin stora röda mun. Lars Aldman på radion med programmet lilla bommen. Det finns med i filmen som gör den bra. Även flykten från dom trista ordinära småstadslivet med dess jantelag var en dröm som fanns där också med i filmen. Att starta ett band blev drömmen om ett annat liv än medelsvenssons liv. Filmen är bra och värd väldigt mycket.

4 @@@@

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #11 2005

Stefan Hammarén

Boknytt

Im memoriam Great man

Smått

Thommy Sjöberg

Rouen, Le Havre och D-Day stränder — Tour de Monet

Patrik Törnkvist

Alla får inte komma och titta på riksdagen

Astrid Boman

Mörkläggning

National eller socialdemokrater?

Vi får det vi ger

Miss Vampyria

Internationell metal

Resereportage

Sofiero Slott, Hovs Hallar & Norrvikens trädgårdar

Konst

Dawid Merit på Carl Millesgården

Holländsk guldålder, Rembrandt, Fran Hals och deras samtid på Nationalmuseum

Politik

Det radikala året 68 och varför det var ett bra år

Politiska kommentarer XV

Vänsterpartiet

Vänsterpartiet i kris? — samtal med Johan Lönnroth


Intervju med Lars Ohly


Vänsterpartiet som krisfenomen

Essäer

Orhan Pamuk som författare och turkiskt sanningsvittne

Artiklar

30 år sedan Piers Paolo Pasolini mördades

Ingmar Stenroth — Sveriges rötter: En nations födelse & Bo Stråth — Union och demokrati: De förenade rikena Sverige-Norge 1814–1905

Tiina Rosenberg, Judith Butler och FI

Tomas Bodström är på gång igen

Tidskrifter

Nova Science Fiction är här igen

En ny suverän webbtidskrift — Stalker

Serier

Green Lantern

Böcker

Fredrik Strage — Fans

Korta bokrecensioner XV

Torbjörn Säfve — Minnessamlaren: Om mitt liv och läsande

Backspegeln.

Dead Boys — Younger, Louder & Snottier (The Rough Mixes)

Musik

Black Rebel Motorcycle Club — Howl

Crashdiet — Rest in Sleaze

Depeche Mode — Playing the Angel

Franz Ferdinand — You Could Have It So Much Better

Gamma Ray — Majestic

Louise Hoffsten — From Linköping to Memphis, Tomas Andersson Wij — TAW & Christian Kjellvander — Faya

Isolation Years — Cover the Distance & El Perro Del Mar — Look! It’s El Perro Del Mar!

Janis Joplin — Pearls

Korta musikrecensioner XI

Kreuzweg Ost — Edelrost

Laleh — Laleh

Lil’ Kim — The Naked Truth & The Mitchell Brothers — A Breath of Fresh Attire

Lucinda Williams — Live @ The Fillmore

Mauro Scocco — Herr Jimsons äventyr

Neil Young — Prairie Wind

Randy — Randy the Band

Suburban Kids with Biblical Names — #3

The Editors — The Back Room & The Rakes — Capture

The Essex Green — The Long Goodbye

The Magnetic Fields — i

The Posies — Every Kind of Light

Ulf Lundell — Högtryck

Weeping Willows — Singles Again

DVD

Monty Python — Livet é pyton & Helan & Halvan — The Golden Collection

Filmer

På TV

Martin Scorsese — Bob Dylan: No Direction Home

TV-serier VI