Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Musik

Black Rebel Motorcycle Club — Howl B.B.B.B.

Tillbaka till rötterna

Black Rebel Motorcycle Club — Howl.Black Rebel Motorcycle Club (BRMC), bandet från San Francisco som gjort sin tredje platta betitlad Howl, har alltid stämplats som det bandet som låtit mer engelskt än engelska band. Jesus and the Mary Chain har nämnts som själsligt besläktade till det som BRMC försökt att göra, men det finns fler. Därför är det både överraskande och chockerande att konstatera att BRMC gjort en ultra-amerikansk platta med starka inslag av olika traditioner av folkmusik. En tvärvändning som får kappvändare att titta sig omkring i avundsjuka. Man måste ju faktiskt beundra dom för att dom vågar ge sig på ett sådant här projekt, då alla brukar vara ense om att ett för stort avsteg från den upptrampade stigen brukar vara en karriärdödare. Hur dom klarar av den här 180-graders svängen ska vi ta och syna ordentligt.

När jag kallar detta mästerverk folkmusik tänker jag först och främst på tidig gospel, tidig country & western i bluegrasstradition och det hela känns betydligt mer besläktat med Bob Dylan och Johnny Cash än Jesus and the Mary Chain. Mästerverk ja, jo, det är precis vad detta är. Ett album fullt av snygg musik som söker sina rötter. Undantagen finns dock där popen och rocken tittar fram, titelspåret Howl till exempel är en mjukrockdoftande historia snarare än folkmusik. På det hela taget är dock det hela ett folkmusikalbum snarare än pop och rock. Missuppfatta mig rätt nu, bara för att det är ett folkmusikverk vi har framför oss saknas inte svänget, lyssna på inledande Shuffle Your Feet till exempel eller varför inte Ain’t No Easy Way som svänger dödsskönt i kistan. Den som kan sitta still till dessa pärlor är antagligen mumifierad. Tro inte heller att detta skulle vara knätofsens revansch, folkmusik må ha en töntstämpel i vissa kretsar men detta är faktiskt en riktigt trevlig upplevelse. Lite varudeklaration kan dock vara på sin plats, för privat är jag storätare av framför allt amerikansk folkmusik i alla dess former, därför kan det vara så att jag är mer välvilligt inställd till detta än gemene man.

En låt som Promise luktar gospel lång väg, men har en liten avvikare — den är arrad med engelskt bläckblås som får det att låta som en gammal psalm från sekelskiftet. Det smakar förbannat gott, och originaliteten finns där som en röd tråd över hela skivan. Mod nämnde jag förut och det innebär väl bland annat att våga sticka ut hakan — det var längesedan jag hörde någon grupp sticka ut den längre än här. Tack var att bandmedlemmarna både behärskar stilen, tycker om musiken själva och verkligen satsar från hälsenan blir resultatet mer än lyckat. Kombinerat med stor låtskrivarförmåga kan detta inte gå fel. Så istället för ett svikaralbum ligger ett veritabelt mästerverk framför mig, men det krävs många genomlyssningar innan man lyckas svälja känslan av ett för stort kast i stilen, så om du köper denna utmärkta platta … Lyssna!

BRMC har nu lyckats med konststycket att släppa sin tredje utmärkta platta. I jämförelse är dock Howl den mest originella och definitivt den mest oväntade. Få gånger har jag blivit mer överraskad, men det är aldrig någon tvekan om att det är en positiv upplevelse. Det finns inte heller några som helst dubier från min sida om att BRMC är en av vår tids stora grupper. Det faktumet att man vågar gå sin egen väg och utmana förväntningarna från lyssnarna är en av de mer markant tecknen på en genial grupp. Så våga bli utmanad och köp genast Howl, i det långa loppet lär du förhoppninsvis uppskatta det lika mycket som jag gör.

Dr. Da Capo

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #11 2005

Stefan Hammarén

Boknytt

Im memoriam Great man

Smått

Thommy Sjöberg

Rouen, Le Havre och D-Day stränder — Tour de Monet

Patrik Törnkvist

Alla får inte komma och titta på riksdagen

Astrid Boman

Mörkläggning

National eller socialdemokrater?

Vi får det vi ger

Miss Vampyria

Internationell metal

Resereportage

Sofiero Slott, Hovs Hallar & Norrvikens trädgårdar

Konst

Dawid Merit på Carl Millesgården

Holländsk guldålder, Rembrandt, Fran Hals och deras samtid på Nationalmuseum

Politik

Det radikala året 68 och varför det var ett bra år

Politiska kommentarer XV

Vänsterpartiet

Vänsterpartiet i kris? — samtal med Johan Lönnroth


Intervju med Lars Ohly


Vänsterpartiet som krisfenomen

Essäer

Orhan Pamuk som författare och turkiskt sanningsvittne

Artiklar

30 år sedan Piers Paolo Pasolini mördades

Ingmar Stenroth — Sveriges rötter: En nations födelse & Bo Stråth — Union och demokrati: De förenade rikena Sverige-Norge 1814–1905

Tiina Rosenberg, Judith Butler och FI

Tomas Bodström är på gång igen

Tidskrifter

Nova Science Fiction är här igen

Stalker

Serier

Green Lantern

Böcker

Fredrik Strage — Fans

Korta bokrecensioner XV

Torbjörn Säfve — Minnessamlaren: Om mitt liv och läsande

Backspegeln.

Dead Boys — Younger, Louder & Snottier (The Rough Mixes)

Musik

Black Rebel Motorcycle Club — Howl

Crashdiet — Rest in Sleaze

Depeche Mode — Playing the Angel

Franz Ferdinand — You Could Have It So Much Better

Gamma Ray — Majestic

Louise Hoffsten — From Linköping to Memphis, Tomas Andersson Wij — TAW & Christian Kjellvander — Faya

Isolation Years — Cover the Distance & El Perro Del Mar — Look! It’s El Perro Del Mar!

Janis Joplin — Pearls

Korta musikrecensioner XI

Kreuzweg Ost — Edelrost

Laleh — Laleh

Lil’ Kim — The Naked Truth & The Mitchell Brothers — A Breath of Fresh Attire

Lucinda Williams — Live @ The Fillmore

Mauro Scocco — Herr Jimsons äventyr

Neil Young — Prairie Wind

Randy — Randy the Band

Suburban Kids with Biblical Names — #3

The Editors — The Back Room & The Rakes — Capture

The Essex Green — The Long Goodbye

The Magnetic Fields — i

The Posies — Every Kind of Light

Ulf Lundell — Högtryck

Weeping Willows — Singles Again

DVD

Monty Python — Livet é pyton & Helan & Halvan — The Golden Collection

Filmer

På TV

Bob Dylan: No Direction Home

TV-serier VI