Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Musik

Depeche Mode — Playing the Angel

Depeche Mode — Playin the Angel.Depeche Mode bygger en katedral av mörka gotiska skräckstämningar. Mörk och svartsynt drar Martin Gore/David Gahan iväg med sitt band och dom hamnar i ett mörker som lyfter upp bandet till den plattform som är romantikens kärleksglöd som fräser till i Depeche Modes nya album. Dom bygger vidare tycker jag på Ultra som var liksom deras Songs of Faith and Devotion det mörka anslaget i textkompositioner och i sin nya musikaliska attribut. Medan det mörka finns kvar så har dom förberett sig med att låna sina syntars mekaniska ljudkälla från suveräna Violator. Allt detta finns med som självklara enheter i Depeche Modes nya skiva. Men det som jag saknar är deras dansanta sida. Mera konstnärliga idéer och långa syntslingor ligger och gömmer sig bakom bandets nya intentioner.Depeche Mode. Jag tillhörde aldrig dom stora fansen kring bandet utan snarare var det Ultravox som tillhörde mina synthjältar, men naturligtvis kunde jag inte komma undan bandet utan dom fanns alltid där och påverkade mängder av mina vänner och även mig själv till viss del. Däremot är min tvekan till nya skivan mindre för den är faktiskt riktigt bra om man verkligen, verkligen vill tränga igenom mängden av ljud så får du din belöning också genom att finna en rad fina melodier bakom ljudfilerna och looparna, slingorna. Bästa spåret är deras nya bluesattack John the Revelator. En av deras kaxigaste låtar någonsin.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #11 2005

Stefan Hammarén

Boknytt

Im memoriam Great man

Smått

Thommy Sjöberg

Rouen, Le Havre och D-Day stränder — Tour de Monet

Patrik Törnkvist

Alla får inte komma och titta på riksdagen

Astrid Boman

Mörkläggning

National eller socialdemokrater?

Vi får det vi ger

Miss Vampyria

Internationell metal

Resereportage

Sofiero Slott, Hovs Hallar & Norrvikens trädgårdar

Konst

Dawid Merit på Carl Millesgården

Holländsk guldålder, Rembrandt, Fran Hals och deras samtid på Nationalmuseum

Politik

Det radikala året 68 och varför det var ett bra år

Politiska kommentarer XV

Vänsterpartiet

Vänsterpartiet i kris? — samtal med Johan Lönnroth


Intervju med Lars Ohly


Vänsterpartiet som krisfenomen

Essäer

Orhan Pamuk som författare och turkiskt sanningsvittne

Artiklar

30 år sedan Piers Paolo Pasolini mördades

Ingmar Stenroth — Sveriges rötter: En nations födelse & Bo Stråth — Union och demokrati: De förenade rikena Sverige-Norge 1814–1905

Tiina Rosenberg, Judith Butler och FI

Tomas Bodström är på gång igen

Tidskrifter

Nova Science Fiction är här igen

En ny suverän webbtidskrift — Stalker

Serier

Green Lantern

Böcker

Fredrik Strage — Fans

Korta bokrecensioner XV

Torbjörn Säfve — Minnessamlaren: Om mitt liv och läsande

Backspegeln.

Dead Boys — Younger, Louder & Snottier (The Rough Mixes)

Musik

Black Rebel Motorcycle Club — Howl

Crashdiet — Rest in Sleaze

Depeche Mode — Playing the Angel

Franz Ferdinand — You Could Have It So Much Better

Gamma Ray — Majestic

Louise Hoffsten — From Linköping to Memphis, Tomas Andersson Wij — TAW & Christian Kjellvander — Faya

Isolation Years — Cover the Distance & El Perro Del Mar — Look! It’s El Perro Del Mar!

Janis Joplin — Pearls

Korta musikrecensioner XI

Kreuzweg Ost — Edelrost

Laleh — Laleh

Lil’ Kim — The Naked Truth & The Mitchell Brothers — A Breath of Fresh Attire

Lucinda Williams — Live @ The Fillmore

Mauro Scocco — Herr Jimsons äventyr

Neil Young — Prairie Wind

Randy — Randy the Band

Suburban Kids with Biblical Names — #3

The Editors — The Back Room & The Rakes — Capture

The Essex Green — The Long Goodbye

The Magnetic Fields — i

The Posies — Every Kind of Light

Ulf Lundell — Högtryck

Weeping Willows — Singles Again

DVD

Monty Python — Livet é pyton & Helan & Halvan — The Golden Collection

Filmer

På TV

Martin Scorsese — Bob Dylan: No Direction Home

TV-serier VI