Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Musik

Lucinda Williams — Live @ the Fillmore

Lucinda Williams — Live @ The Fillmore.Lucinda Williams liveplatta är på ett sätt riktigt bra för att hon har en knippe sånger att förmedla. Men liveplattor brukar vara lite tvetydiga eftersom de oftast kan bli lite stela. Men jag tillhör nu inte dom kritiker som förkastar liveskivan. Men på Lucinda Williams platta så är det bred countryrock eller bara starka rocklåtar i Neil Young & Crazy Horses bästa inspelningar. Lucinda Williams är tuff men jag saknar hennes subtila kvinnliga singer/writerstil på skivan.Lucinda Williams. För när dom låtarna framträder på liveskivan känns hon mera angelägen både till text och ackompanjemang. Jag tänker genast på hennes mästerverk Car Wheels on a Gravel Road där hon förenade sin skönhet i röstens framtoning och låtarnas successiva stegrande styrka om amerikanska tillvaron. Den var skön. Men visst är hon bra i dom rockigare spåren. Men i min värld vill jag ha hennes feminina skönhet plockas fram i musiken. Det är inte Steve Earle jag vill höra i kvinnlig form utan en kvinnlig Lucinda Williams med starka ballader med känsla som ligger dallrar och ger mig som lyssnare gåshud. Därför blir hon som bäst i dom fina sublima countryballaderna. Men visst är hennes rocklåtar tunga och bra i sig själva. Så plattan blir bra i det stora hela så att säga.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #11 2005

Stefan Hammarén

Boknytt

Im memoriam Great man

Smått

Thommy Sjöberg

Rouen, Le Havre och D-Day stränder — Tour de Monet

Patrik Törnkvist

Alla får inte komma och titta på riksdagen

Astrid Boman

Mörkläggning

National eller socialdemokrater?

Vi får det vi ger

Miss Vampyria

Internationell metal

Resereportage

Sofiero Slott, Hovs Hallar & Norrvikens trädgårdar

Konst

Dawid Merit på Carl Millesgården

Holländsk guldålder, Rembrandt, Fran Hals och deras samtid på Nationalmuseum

Politik

Det radikala året 68 och varför det var ett bra år

Politiska kommentarer XV

Vänsterpartiet

Vänsterpartiet i kris? — samtal med Johan Lönnroth


Intervju med Lars Ohly


Vänsterpartiet som krisfenomen

Essäer

Orhan Pamuk som författare och turkiskt sanningsvittne

Artiklar

30 år sedan Piers Paolo Pasolini mördades

Ingmar Stenroth — Sveriges rötter: En nations födelse & Bo Stråth — Union och demokrati: De förenade rikena Sverige-Norge 1814–1905

Tiina Rosenberg, Judith Butler och FI

Tomas Bodström är på gång igen

Tidskrifter

Nova Science Fiction är här igen

En ny suverän webbtidskrift — Stalker

Serier

Green Lantern

Böcker

Fredrik Strage — Fans

Korta bokrecensioner XV

Torbjörn Säfve — Minnessamlaren: Om mitt liv och läsande

Backspegeln.

Dead Boys — Younger, Louder & Snottier (The Rough Mixes)

Musik

Black Rebel Motorcycle Club — Howl

Crashdiet — Rest in Sleaze

Depeche Mode — Playing the Angel

Franz Ferdinand — You Could Have It So Much Better

Gamma Ray — Majestic

Louise Hoffsten — From Linköping to Memphis, Tomas Andersson Wij — TAW & Christian Kjellvander — Faya

Isolation Years — Cover the Distance & El Perro Del Mar — Look! It’s El Perro Del Mar!

Janis Joplin — Pearls

Korta musikrecensioner XI

Kreuzweg Ost — Edelrost

Laleh — Laleh

Lil’ Kim — The Naked Truth & The Mitchell Brothers — A Breath of Fresh Attire

Lucinda Williams — Live @ The Fillmore

Mauro Scocco — Herr Jimsons äventyr

Neil Young — Prairie Wind

Randy — Randy the Band

Suburban Kids with Biblical Names — #3

The Editors — The Back Room & The Rakes — Capture

The Essex Green — The Long Goodbye

The Magnetic Fields — i

The Posies — Every Kind of Light

Ulf Lundell — Högtryck

Weeping Willows — Singles Again

DVD

Monty Python — Livet é pyton & Helan & Halvan — The Golden Collection

Filmer

På TV

Martin Scorsese — Bob Dylan: No Direction Home

TV-serier VI