Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Musik

The Magnetic Fields — i 2004

The Magnetic Fields — i.Stephin Merritt är enda riktiga ledaren som allting rör sig kring när det gäller popens mest mytiska ikon. Som alternativa rockens mest fascinerande låtskrivare rör han sig i ett bredd område med lyriska infall och popens mest estetiska kvaliteter.The Magnetic Fields. Stephin Merritt menar att Gary Numan, Roxy Music, ABBA, Joy Division är den smältdegel som utgör grundmixen till en värld av musikaliska infall. Lyxigt snyggt pulserar Magnetic Fields låtar på skivan som gnistrande små diamanter som verkligen vill ge oss världens starkaste magnetiska sånger. Jag älskar hans popplatta då Magnetic Fields låter sina sånger vara som utlånad till världar där Brian Wilson, Phil Spector eller det galna geniet Joe Meek blir anförvanter i Magnetic Fields främsta bjudning till estetisk poptyckande.

The Magnetic Fields.I en gammal intervju i tidskriften Sonic kommer jag ihåg den trumpna bilden av Stephin Merritt som berättar om sina berättelser och musik. Det var igenomträngande viktig intervju med popikonen som är bortskämd med genialiska sånger. Hans senaste platta är i klass med den numera med en av vår tids mest moderna klassiker: 69 Love Songs. Melodierna finns där och hans röst går rakt genom tidens gång. Musik som trollar och verkligen är briljanta stycket väl utförda. Magnetic Fields är förmodligen ett av världens bästa popband på 2000-talet.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #11 2005

Stefan Hammarén

Boknytt

Im memoriam Great man

Smått

Thommy Sjöberg

Rouen, Le Havre och D-Day stränder — Tour de Monet

Patrik Törnkvist

Alla får inte komma och titta på riksdagen

Astrid Boman

Mörkläggning

National eller socialdemokrater?

Vi får det vi ger

Miss Vampyria

Internationell metal

Resereportage

Sofiero Slott, Hovs Hallar & Norrvikens trädgårdar

Konst

Dawid Merit på Carl Millesgården

Holländsk guldålder, Rembrandt, Fran Hals och deras samtid på Nationalmuseum

Politik

Det radikala året 68 och varför det var ett bra år

Politiska kommentarer XV

Vänsterpartiet

Vänsterpartiet i kris? — samtal med Johan Lönnroth


Intervju med Lars Ohly


Vänsterpartiet som krisfenomen

Essäer

Orhan Pamuk som författare och turkiskt sanningsvittne

Artiklar

30 år sedan Piers Paolo Pasolini mördades

Ingmar Stenroth — Sveriges rötter: En nations födelse & Bo Stråth — Union och demokrati: De förenade rikena Sverige-Norge 1814–1905

Tiina Rosenberg, Judith Butler och FI

Tomas Bodström är på gång igen

Tidskrifter

Nova Science Fiction är här igen

En ny suverän webbtidskrift — Stalker

Serier

Green Lantern

Böcker

Fredrik Strage — Fans

Korta bokrecensioner XV

Torbjörn Säfve — Minnessamlaren: Om mitt liv och läsande

Backspegeln.

Dead Boys — Younger, Louder & Snottier (The Rough Mixes)

Musik

Black Rebel Motorcycle Club — Howl

Crashdiet — Rest in Sleaze

Depeche Mode — Playing the Angel

Franz Ferdinand — You Could Have It So Much Better

Gamma Ray — Majestic

Louise Hoffsten — From Linköping to Memphis, Tomas Andersson Wij — TAW & Christian Kjellvander — Faya

Isolation Years — Cover the Distance & El Perro Del Mar — Look! It’s El Perro Del Mar!

Janis Joplin — Pearls

Korta musikrecensioner XI

Kreuzweg Ost — Edelrost

Laleh — Laleh

Lil’ Kim — The Naked Truth & The Mitchell Brothers — A Breath of Fresh Attire

Lucinda Williams — Live @ The Fillmore

Mauro Scocco — Herr Jimsons äventyr

Neil Young — Prairie Wind

Randy — Randy the Band

Suburban Kids with Biblical Names — #3

The Editors — The Back Room & The Rakes — Capture

The Essex Green — The Long Goodbye

The Magnetic Fields — i

The Posies — Every Kind of Light

Ulf Lundell — Högtryck

Weeping Willows — Singles Again

DVD

Monty Python — Livet é pyton & Helan & Halvan — The Golden Collection

Filmer

På TV

Martin Scorsese — Bob Dylan: No Direction Home

TV-serier VI