Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Krautrock

Can — krautrockens klassiker och själens ingenjörer

Can.Cans musik kan beskrivas som väldiga episka experiment med kompositioner som är nära den klassiska musikens elektroniska ljudbilder. Bandet är egentligen kommen från den klassiska traditionen men rocken från velvet Underground och framförallt Frank Zappa som skapade influenser till Cans framtida rockmusik. Can kom snart genom sin första platta i slutet av 60-talet in branschen med en ovanlig skiva. Dom plockar in allt som man i en modern rockskiva kan finna. Det finns fragment av de elektroniska instrumenten, egna skapade ljud, mixade små disharmoniska inlägg. Långa sviter där musiken går från en enkel melodi som blandar upp med rockens rebelliska anda, dess väsen blir ändå en mutation mot en oerhörd kompakt progressiv ljudmassa.Can — Tago Mago. Jag har inte hört någon så märklig musik som Can presenterar. På alla deras album så förändras musiken hela tiden. Bandet går alltid vidare mot nya horisonter och det är det som var det intressanta med Can. Jag föreställer mig hur fyra unga långhåriga män som påverkades av så mycket i livet. Just dessa små eller stora kontraster som livet ger är även delar av Cans musikaliska visioner. Det är deras sätt att skapa musik med friformjazz eller den fullständiga lysande anarkism Can tillåter sig i sina kompositioner. Det är därför dom skapade svårtillgänglig musik som gjorde att bandet blev ett kultband som alltmera efter splittringen 1978 då krautrocken mer eller mindre tonades ut för att återvända under 2000-talet. Cans låtar är nästan plågsamt jobbiga att ta del i sin helhet då musiken trampar omkring och belyser med lasersnittet vår moderna tids farsoter. Så nutida men ändå så futuristiska i sin fascinerande teknik när dom skapar sina skapelser. För bandet är skrikiga grälla, färgrika på nyanser och just deras progressiva perspektiv i sin användning av musiken lockar mig oerhörd. Can börjar ofta med att bygga upp musiken sakta men säkert ökar dom sin känsla i att skapa, måla psykedeliska landskap.Can — Ege Bamyasi. Can är musikens svar på Salvador Dali. Hypnotiska svävande partier som dallrar och vibrerar i känslolägen, men ändå landar musiken på sina båda fötter. Can är meditativ och mycket dimensionell som skapar tankar och trevliga knarkardrömmar. Jag sätter på mig tredimensionella glasögon när jag ser en film där soundtracket är Can ljusa melodiska röster som vaggar mänskligheten till sömns i förföriska drömmar om platser man aldrig besökt förut.

Can är musikens alkemister och förnämsta konstnärer som kom fram under krautrocken.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #12 2005

Stefan Hammarén

Im memoriam Great Man II

Lenn Christerson — Elden är tusentals år

Thommy Sjöberg

Ett öga rött

Fredrik Runebert

Ett grundtrygghetssystem erbjuder både frihet och trygghet

Astrid Boman

Det är banne mig dags att vi återerövrar Sverige!

Kejsaren har inga kläder

Konspirationsteori

Kriget mot terrorismen är en bluff

Rättsröta

Bo Hellgren

Öppet brev till Sveriges Radios styrelse — Klarspråk tillbaka — i yttrandefrihetens namn!

Sverige hotas av militär ockupation!

Artiklar

Antisemitism i Sverige

EU — den svenska hopplösa trons sammanslutning

Kampen om demokratin

Liberaler = nyliberaler — är dom bekymrade?

Så var det det här med Pastor Åke Green

Essäer

David Toop — Haunted Weather & Mark Prendergast — The Ambient Century

Herman Hesse (1877–1962) intar den litterära scenen igen

Blaskan-hjältar

Blaskan-hjältar som vi beundrar och älskar

Tidskrifter

Opus — ett klassiskt magasin för musikintresserade

Re:Public Service #2

The Word

Böcker

Erik Wijk — Allting har hänt

Jared Diamond — Undergång: Civilisationernas uppgång eller fall

Jeremy Black — Bilder av världen: Kartornas historia

Korta bokrecensioner XVI

Stefan Wermelin & Staffan Schöier — Svenska ord & Co: Hasse & Tage — Saga & sanning

Tomas von Vegsack — Stockholm 1851 (Staden, människorna och den konservativa revolten)

Krautrock

Krautrock — en inledning


Amon Düül & Amon Düül 2 — Historien om ett av de första krautrock-banden

Ashra, Tangerine Dream & Klaus Schulze

Can — Krautrockens klassiker och själens ingenjörer

Kebnekajse — bandet som elektrifierade den svenska folkmusiken

Kraftwerk

Kraftwerk — den elektroniska musikens mästare

Kraftwerk — Krautrockens legendarer

Kraftwerk — Autobahn

Neu! — Krautrockens mytologiska ängel

Träd, Gräs och Stenar — den svenska progressiva krautrockens främsta band

Van der Graaf Generator

Älgarnas Trädgård

I utkanten av Krautrock

Musik

Alice Cooper — Dirty Diamonds (Dr. Indie)

Alice Cooper — Dirty Diamonds (Dr. Rock)

Annihilator — Schizo Deluxe

Audio Bully — Generation

Audioslave — Out of Exile

Babyshambles — Down in Albion

Broadcast — Tender Buttons

Broken Social Scene — Broken Social Scene

Chicks on Speed — 99 Cents

Clawfinger — Hate Yourself with Style

Dr. Indie plockar fram några bortglömda blueslåtar

Eva Dahlgren — Snö

Juana Molina — Tres Cosas

Korta musikrecensioner XII

Madonna — Confessions on a Dance Floor

Madonna — Hung Up

My Morning Jacket — Z

Paganus — Memento Mori

Per Gessle — C’mon/Jo-Anna Says

Rammstein — Rosenrot (Dr. Rock)

Rammstein — Rosenrot (Dr. Da Capo)

Reverend Horton Heat — Revival

Subsonic Mind — Under Your Skin

Sven Zetterberg — vår tids främste bluesartist

Filmer