Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Krautrock

Kebnekajse — bandet som elektrifierade den svenska folkmusiken

Kebnekajse är ett av de banden som startade upp musikrörelsen i Sverige.

Här är lite om deras historia.

Kebnekajse — Resa mot okänt mål.Kenny Håkansson spelade gitarr i gruppen T-Boones i mitten av det glada sextiotalet han lämnade bandet för att göra värnplikten, efter slutförd militärtjänst återvände Kenny till bandet och under det nya namnet Baby Grand Mothers spelade de ofta på klubben Filips i Stockholm. De spelade ofta ”jamsessioner” och ändlöst långa improviserade psykedeliska låtar. Bandet agerade också support till Jimi Hendrix Sverigebesök 1968.

Kebnekajse — II.På klubben Filips mötte Kenny senare Mecki Bodemark från gruppen Mecki Mark Men och efter en gemensam spelning med dem så blev de båda banden ett och fortsatte under namnet Mecki Mark Men. Under 1971 valde Mecki Bodemark att hoppa av bandet. Han ersattes av Rolf Scherrer och bandet bytte ännu en gång namn, denna gång till Kebnekajse. Det var Kenny Håkansson som namngav bandet men han kommer inte ihåg varför det blev just Kebnekajse.

1971 på deras första album bestod bandet av följande medlemmar.

Kebnekajse — III.Kenny Håkansson var i början av 1970 talet en eftertraktad studiomusiker, ofta anlitad av Anders Burman på skivbolaget Metronome. Han spelade tillsammans med bl.a Bo Hansson, John Holm, Pugh Rogefeldt, Bernt Staf, Cornelis Vreeswijk, Mikael Ramel, Jan Hammarlund och Turid. Under samarbetet med Cornelis Vreeswijk kom Kenny i kontakt med spelmännen Björn Ståbi och Pers-Hans Olsson. Detta gjorde att Kenny började intressera sig för folkmusik. De flesta i Kebnekajse hade tidigare både spelat och lyssnat på mycket folkmusik. De spelade rätt regelbundet på stockholmsklubben Fregatten tillsammans med en grupp som hette Homo Sapiens där också Turid Lundqvist var med, de gick med i Kebnekajse 1971.

Kebnekajse — Ljus från Afrika.Det turnerades väldigt mycket på skolor, musikfestivaler och även i fängelser spelade de. När gruppen var som störst kunde de få 2000 kr i gage vilket dock inte var så mycket när pengarna skulle delas på 11 stycken.

Den första Gärdesfesten som begav sig 1970 startade upp musikrörelsen och inkluderade även Kebnekajse till en början. Men när rörelsen mot slutet av 1970-talet blev scenen allt mer politisk och när man började dela upp band i olika fack, ”politiska” och ”flummiga” så hamnade Kebnekajse i det senare facket. På grund av att de spelade mest instrumentala låtar och sällan hade politiska texter så passade de egentligen inte in i progg rörelsen. För de flesta är Kebnekajse bandet som elektrifierade svensk folkmusik, men på deras första skiva Resa mot okänt mål spelade de ingen folkmusik överhuvudtaget, då var det progressiv rock som gällde. När skivan Kebnekajse II (2) kom ut 1973 hade de vävt in folkmusiken i sina låtar, på den här skivan finns både Horgalåten och Barkbrödlåten samt Skänklåt från Rättvik där Turid sjunger, för övrigt den enda inspelade låten som hon medverkar i.

Kebnekajse — Elefanten.De inspirerade många att söka sig till spelmansstämmorna som helt plötsligt blev välbesökta. En del tog fiol kurser, och influerade flera band bland annat Hedningarna till att börja spela folkmusik efter att ha hört Kebnekajse.

1975 släpptes Kebnekajse III (3)

1976 släpptes Ljus från Afrika & Elefanten

Efter deras sista skiva Elefanten lämnade Kenny Håkansson bandet och satsade på en solo karriär, han släppte sin första soloskiva Springlekar och gånglåtar (1978).

Kebnekajse fortsatte dock utan Kenny och de släppte Vi drar vidare, men Kenny var bandets hjärta och utan hans unika sätt att spela gitarr gick det inget vidare, och så splittrades Kebnekajse.

På senare år har Kebnekajse återuppstått och de spelar på en del festivaler och tillställningar. Förra året spelade de bland annat i Tantolunden.

Medlemmar

Om Dr. Rock |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #12 2005

Stefan Hammarén

Im memoriam Great Man II

Lenn Christerson — Elden är tusentals år

Thommy Sjöberg

Ett öga rött

Fredrik Runebert

Ett grundtrygghetssystem erbjuder både frihet och trygghet

Astrid Boman

Det är banne mig dags att vi återerövrar Sverige!

Kejsaren har inga kläder

Konspirationsteori

Kriget mot terrorismen är en bluff

Rättsröta

Bo Hellgren

Öppet brev till Sveriges Radios styrelse — Klarspråk tillbaka — i yttrandefrihetens namn!

Sverige hotas av militär ockupation!

Artiklar

Antisemitism i Sverige

EU — den svenska hopplösa trons sammanslutning

Kampen om demokratin

Liberaler = nyliberaler — är dom bekymrade?

Så var det det här med Pastor Åke Green

Essäer

David Toop — Haunted Weather & Mark Prendergast — The Ambient Century

Herman Hesse (1877–1962) intar den litterära scenen igen

Blaskan-hjältar

Blaskan-hjältar som vi beundrar och älskar

Tidskrifter

Opus — ett klassiskt magasin för musikintresserade

Re:Public Service #2

The Word

Böcker

Erik Wijk — Allting har hänt

Jared Diamond — Undergång: Civilisationernas uppgång eller fall

Jeremy Black — Bilder av världen: Kartornas historia

Korta bokrecensioner XVI

Stefan Wermelin & Staffan Schöier — Svenska ord & Co: Hasse & Tage — Saga & sanning

Tomas von Vegsack — Stockholm 1851 (Staden, människorna och den konservativa revolten)

Krautrock

Krautrock — en inledning


Amon Düül & Amon Düül 2 — Historien om ett av de första krautrock-banden

Ashra, Tangerine Dream & Klaus Schulze

Can — Krautrockens klassiker och själens ingenjörer

Kebnekajse — bandet som elektrifierade den svenska folkmusiken

Kraftwerk

Kraftwerk — den elektroniska musikens mästare

Kraftwerk — Krautrockens legendarer

Kraftwerk — Autobahn

Neu! — Krautrockens mytologiska ängel

Träd, Gräs och Stenar — den svenska progressiva krautrockens främsta band

Van der Graaf Generator

Älgarnas Trädgård

I utkanten av Krautrock

Musik

Alice Cooper — Dirty Diamonds (Dr. Indie)

Alice Cooper — Dirty Diamonds (Dr. Rock)

Annihilator — Schizo Deluxe

Audio Bully — Generation

Audioslave — Out of Exile

Babyshambles — Down in Albion

Broadcast — Tender Buttons

Broken Social Scene — Broken Social Scene

Chicks on Speed — 99 Cents

Clawfinger — Hate Yourself with Style

Dr. Indie plockar fram några bortglömda blueslåtar

Eva Dahlgren — Snö

Juana Molina — Tres Cosas

Korta musikrecensioner XII

Madonna — Confessions on a Dance Floor

Madonna — Hung Up

My Morning Jacket — Z

Paganus — Memento Mori

Per Gessle — C’mon/Jo-Anna Says

Rammstein — Rosenrot (Dr. Rock)

Rammstein — Rosenrot (Dr. Da Capo)

Reverend Horton Heat — Revival

Subsonic Mind — Under Your Skin

Sven Zetterberg — vår tids främste bluesartist

Filmer