Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Krautrock

Kraftwerk

Kraftwerk — Kraftwerk.I mitten av sjuttiotalet fanns det några riktigt bra skivbutiker, där man kunde få hjälp om det var något man undrade över, personalen var oftast väldigt kunniga och hjälpte till så gott det gick. Oftast så fann de det man letade efter. Och så hade de snygga/annorlunda skivpåsar som det verkligen syntes vilken affär man hade varit och handlat i. Skivgrossisten, Skivfabriken, Gamla Stans skivhandel, Wolfies och Space Records var några sådana butiker.

Skivgrossisten hade två butiker på Drottninggatan, en låg mitt emot biografen Look och den andra låg längre söderut.

Kraftwerk — Kraftwerk 2.Skivfabriken låg en liten bit från Norrmalms Torg, i hörnan Birger Jarlsgatan/Smålandsgatan. Gamla Stans Skivhandel låg på Lilla Nygatan, Wolfies låg på Gamla Brogatan och Space Records låg nere i det då nybyggda Arkaden, SF Filmstaden huserar visst i det stora huset numera. När man skulle ha tag i kassettband så brukade jag gå till Arkaden, precis vid ingången fanns det en liten butik som sålde billiga kassettband och det passade ju jättebra när man ändå skulle till Space Records och köpa eller kolla om det hade kommit något nytt i skivväg på Space Records. De hade billiga priser på Maxell UD som var de mest prisvärda kassettbanden som fanns då. Man hade liksom vuxit ifrån de hemska orange färgade Happy Tape banden som såldes på EPA/Tempo, man ville ha bättre kassettband som inte trasslade in sig i det nyinköpta kassettdäcket hela tiden.

Men det var ju inte om detta jag skulle förtälja, man blir lite nostalgisk när man tänker tillbaka på sjuttiotalet och all ny rolig musik som fanns att tillgå då.

Kraftwerk — Ralf & Florian.Hur som helst så var det i en av ovan nämnda skivaffärer jag köpte min första Kraftwerk skiva, nämligen Autobahn (Philips). Då var det en väldigt experimentell musik, full av ljudeffekter och man utnyttjade verkligen stereoeffekterna så långt det gick att göra på den tiden, vi snackar ju om 1974 då fanns det ju inget hemma bio system med 5.1 Dolby system, som det finns nu för tiden. Det bästa var att sitta och lyssna på deras låtar i hörlurar, och helst då låten Autobahn.Kraftwerk — Autobahn. I bakgrunden av trummaskinerna och syntharna så for det fram bilar från ena örat, genom skallen och ut genom det andra örat, med det härliga rytmiska ”Wir Fahr’n Fahr’n Fahr’n auf der autobahn” i förgrunden. De spelade en svävande/avkopplande musik som var skön att lyssna på om man behövde koppla av och gå ner i varv. Kraftwerk spelade ju en experimentell musik med mycket synthar och på den tiden var det ju spännande med Kraftwerk, när de stod på scen som robotar och framförde sin musik var de omgivna av sina synthar. Några år senare så gick man och nynnade på låten The Robots och textfrasen ”We are the Robots”. Intresset för synthar ökade ju radikalt under den här tiden, mycket tack vare Kraftwerk, vilket inte minst märktes på hur många synthband det växte fram under slutet av sjuttiotalet och i början av åttiotalet.

Kraftwerk — Radio-Activity.Här kommer lite om Kraftwerks historik

Det hela startade år 1968 med gruppen Organisation. Florian Schneider-Esleben och Ralf Hütter träffades i Remschied, en musikhögskola som låg nära Düsseldorf i Tyskland. De hade båda gått den klassiska musiklinjen och skulle nu fortsätta läsa musik på en skola i Düsseldorf. Där startade de gruppen Organisation deras musik var en blandning av olika ljud och rytmer.

Kraftwerk — Trans-Europe Express.1970 släpper de skivan Kraftwerk, gruppen byter också namnet till Kraftwerk. De bygger en egen studio, den låg på loftet i en byggnad, som de hyrde, väldigt nära järnvägsstationen. Den här studion var grunden till den numera (inom musikkretsar) kända KlingKlang studion. Efter att ha rensat ut rummet och isolerat väggarna med ljudisolerande material började de att spela in musik på kassetter.

De använde en stereobandspelare och kassetter att spela in på och levde med drömmen om att en dag ta med dem till en fullt utrustad studio för att sedan slutredigera det hela.

Kraftwerk — The Man-Machine.1971 blir bandet känt efter försäljningssuccén med skivan Kraftwerk. De gjorde sitt första framträdande i tysk TV, i tv programmet Beat Club.

Det här året är det stor omsättning på bandmedlemmar, till och med Ralf Hütter lämnar bandet. Men han återvänder efter en tid till bandet, och de spelar in Kraftwerk 2. Skivan spelades in under sju dagar mellan den 26 September och den 1 oktober 1971 och det var på skivbolaget Philips.

Kraftwerk — Computer.Med de två första albumen hade de skapat ett sound som var långt ifrån de traditionella riktlinjerna för rock och popmusik.

Kraftwerk var mer uppskattade av andra musiker än av den vanliga publiken, som hade lite svårt att ta till sig den nya elektroniska musiken.

Tysk musik började sprida sig men fortfarande hade Kraftwerks musik inte slagit igenom internationellt. Däremot hade Tangerine Dream och Can slagit igenom rejält vid den här tiden.

Kraftwerk — Minimum — Maximum.1973 släpper de sitt tredje album Ralf und Florian och nu börjar Ralf spela på minimoog.

Ralf Hütter, Florian Schneider, Wolfgang Flür och Karl Bartos var upplaga fyra av Kraftwerk och den mest kända uppsättningen medlemmar. (1973–1989)

Kraftwerk spelade sin första konsert utanför Tyskland 1973 på Théatre de L’Ouest Parisien i en förort till Paris. På den här konserten var det också första gången som de använde sina specialtillverkade trummaskiner. Konserten spelades in av fransk TV och det blev givetvis succé.

1974 släpper de Autobahn och det blir deras stora genombrott.

1975 Radio-Activity

1977 Trans-Europe Express

1978 The Man Machine

1986 Robots

Kraftwerk existerar fortfarande idag men sedan Karl och Wolfgang slutade, består bandet idag endast av Ralf och Florian.

Om Dr. Rock |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #12 2005

Stefan Hammarén

Im memoriam Great Man II

Lenn Christerson — Elden är tusentals år

Thommy Sjöberg

Ett öga rött

Fredrik Runebert

Ett grundtrygghetssystem erbjuder både frihet och trygghet

Astrid Boman

Det är banne mig dags att vi återerövrar Sverige!

Kejsaren har inga kläder

Konspirationsteori

Kriget mot terrorismen är en bluff

Rättsröta

Bo Hellgren

Öppet brev till Sveriges Radios styrelse — Klarspråk tillbaka — i yttrandefrihetens namn!

Sverige hotas av militär ockupation!

Artiklar

Antisemitism i Sverige

EU — den svenska hopplösa trons sammanslutning

Kampen om demokratin

Liberaler = nyliberaler — är dom bekymrade?

Så var det det här med Pastor Åke Green

Essäer

David Toop — Haunted Weather & Mark Prendergast — The Ambient Century

Herman Hesse (1877–1962) intar den litterära scenen igen

Blaskan-hjältar

Blaskan-hjältar som vi beundrar och älskar

Tidskrifter

Opus — ett klassiskt magasin för musikintresserade

Re:Public Service #2

The Word

Böcker

Erik Wijk — Allting har hänt

Jared Diamond — Undergång: Civilisationernas uppgång eller fall

Jeremy Black — Bilder av världen: Kartornas historia

Korta bokrecensioner XVI

Stefan Wermelin & Staffan Schöier — Svenska ord & Co: Hasse & Tage — Saga & sanning

Tomas von Vegsack — Stockholm 1851 (Staden, människorna och den konservativa revolten)

Krautrock

Krautrock — en inledning


Amon Düül & Amon Düül 2 — Historien om ett av de första krautrock-banden

Ashra, Tangerine Dream & Klaus Schulze

Can — Krautrockens klassiker och själens ingenjörer

Kebnekajse — bandet som elektrifierade den svenska folkmusiken

Kraftwerk

Kraftwerk — den elektroniska musikens mästare

Kraftwerk — Krautrockens legendarer

Kraftwerk — Autobahn

Neu! — Krautrockens mytologiska ängel

Träd, Gräs och Stenar — den svenska progressiva krautrockens främsta band

Van der Graaf Generator

Älgarnas Trädgård

I utkanten av Krautrock

Musik

Alice Cooper — Dirty Diamonds (Dr. Indie)

Alice Cooper — Dirty Diamonds (Dr. Rock)

Annihilator — Schizo Deluxe

Audio Bully — Generation

Audioslave — Out of Exile

Babyshambles — Down in Albion

Broadcast — Tender Buttons

Broken Social Scene — Broken Social Scene

Chicks on Speed — 99 Cents

Clawfinger — Hate Yourself with Style

Dr. Indie plockar fram några bortglömda blueslåtar

Eva Dahlgren — Snö

Juana Molina — Tres Cosas

Korta musikrecensioner XII

Madonna — Confessions on a Dance Floor

Madonna — Hung Up

My Morning Jacket — Z

Paganus — Memento Mori

Per Gessle — C’mon/Jo-Anna Says

Rammstein — Rosenrot (Dr. Rock)

Rammstein — Rosenrot (Dr. Da Capo)

Reverend Horton Heat — Revival

Subsonic Mind — Under Your Skin

Sven Zetterberg — vår tids främste bluesartist

Filmer