Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Krautrock

Kraftwerk — krautrockens legendarer

Kraftwerk.Det finns en isande skönhet i Kraftwerks musik. Låtarna går i sin egen takt. Tempot pulserar och blir både dansant på ett sätt men samtidigt har den ton av syntar som även lät som experimentell elektroakustisk musik. Kraftwerk stod emellan rockmusiken och klassisk konstmusik där dom vandrade längs en tunn linje mellan dessa musikaliska plattformar.

Kraftwerk — Ralf & Florian.Kraftwerk har som bas Florian Schneider och Ralf Hütter för att senare få dit Karl Bartos och Wolfgang Flur som permanenta medlemmar. Gruppen utvecklade sin elektroniska musik till att bli pionjärer till house, techno och all den syntpop som föddes på slutet av 70-talet. Kraftwerk gav musiken en känsla av det kyliga ingenjörbetonade kalla elektroniska ljudlandskap vilket fick många att bli förvirrade av deras musik. Men det är bara en klassisk missuppfattning kring en musik som omskapade musik som vi var vana att höra. Kraftwerks musik smög sig in från den tyska krautrockscenen för att för all framtid förändra musiken som vi upplevde det. Jag var själv syntpopare och lärde mig älska Kraftwerk för att dom formulerade en målriktning över musikens utveckling. Dom gjorde det möjligt för en ny generation musiker att våga ta steget att komponera musik på elektroniska instrument.

Kraftwerk.För deras musik kunde på ytan vara metalliskt, men egentligen böjer sig deras musik mjukt med långsamma beats, långsamma syntslingor som bildar en symfonisk musikalisk ganska komplexitet i deras musik. För just en vacker estetisk emotionell musik som kommer från efterkrigstysklands erfarenheter med Berlinmuren som trauma och kärna i tyska politiken. Precis som Tyskland balanserade sig mellan öst och väst i utrikespolitiken. Kraftwerk balanserade sin musik mellan rockens explosiva kraft och en lugn harmonisk experimentell konstmusik i deras mentor Karlheinz Stockhausen anda.Kraftwerk. Med andra ord är Kraftwerk den totala hybriden av industriell musik som kan jämföras med popkonstens utövare. Om begreppet postmodernism någonsin skall appliceras på modern rockmusik — så är Kraftwerk det ultimata postmoderna gruppen. Delvis med sin lek av identiteter och science fictionartade hopp mellan robotar som skapar musik och den kommande cyberpunkestetiken i William Gibsons anda. Dom skapade allting som blev nytt inom dans eller punkens anarkism. Genom att vara välmodulerade och planerade sin musik perfekt så drev dom med fascismens estetiska perfektionism. Dom var anti utan att vara politiska. Dom var politiska i sin europeiska indentitet utan att mena det på ett ideologiskt sätt. Ett band utan ideologi men med en uttänkt musikalisk filosofi däremot som balanserar upp en politisk omvärld. Det gör Kraftwerk till ett av världens bästa och inflytelserikaste band.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #12 2005

Stefan Hammarén

Im memoriam Great Man II

Lenn Christerson — Elden är tusentals år

Thommy Sjöberg

Ett öga rött

Fredrik Runebert

Ett grundtrygghetssystem erbjuder både frihet och trygghet

Astrid Boman

Det är banne mig dags att vi återerövrar Sverige!

Kejsaren har inga kläder

Konspirationsteori

Kriget mot terrorismen är en bluff

Rättsröta

Bo Hellgren

Öppet brev till Sveriges Radios styrelse — Klarspråk tillbaka — i yttrandefrihetens namn!

Sverige hotas av militär ockupation!

Artiklar

Antisemitism i Sverige

EU — den svenska hopplösa trons sammanslutning

Kampen om demokratin

Liberaler = nyliberaler — är dom bekymrade?

Så var det det här med Pastor Åke Green

Essäer

David Toop — Haunted Weather & Mark Prendergast — The Ambient Century

Herman Hesse (1877–1962) intar den litterära scenen igen

Blaskan-hjältar

Blaskan-hjältar som vi beundrar och älskar

Tidskrifter

Opus — ett klassiskt magasin för musikintresserade

Re:Public Service #2

The Word

Böcker

Erik Wijk — Allting har hänt

Jared Diamond — Undergång: Civilisationernas uppgång eller fall

Jeremy Black — Bilder av världen: Kartornas historia

Korta bokrecensioner XVI

Stefan Wermelin & Staffan Schöier — Svenska ord & Co: Hasse & Tage — Saga & sanning

Tomas von Vegsack — Stockholm 1851 (Staden, människorna och den konservativa revolten)

Krautrock

Krautrock — en inledning


Amon Düül & Amon Düül 2 — Historien om ett av de första krautrock-banden

Ashra, Tangerine Dream & Klaus Schulze

Can — Krautrockens klassiker och själens ingenjörer

Kebnekajse — bandet som elektrifierade den svenska folkmusiken

Kraftwerk

Kraftwerk — den elektroniska musikens mästare

Kraftwerk — Krautrockens legendarer

Kraftwerk — Autobahn

Neu! — Krautrockens mytologiska ängel

Träd, Gräs och Stenar — den svenska progressiva krautrockens främsta band

Van der Graaf Generator

Älgarnas Trädgård

I utkanten av Krautrock

Musik

Alice Cooper — Dirty Diamonds (Dr. Indie)

Alice Cooper — Dirty Diamonds (Dr. Rock)

Annihilator — Schizo Deluxe

Audio Bully — Generation

Audioslave — Out of Exile

Babyshambles — Down in Albion

Broadcast — Tender Buttons

Broken Social Scene — Broken Social Scene

Chicks on Speed — 99 Cents

Clawfinger — Hate Yourself with Style

Dr. Indie plockar fram några bortglömda blueslåtar

Eva Dahlgren — Snö

Juana Molina — Tres Cosas

Korta musikrecensioner XII

Madonna — Confessions on a Dance Floor

Madonna — Hung Up

My Morning Jacket — Z

Paganus — Memento Mori

Per Gessle — C’mon/Jo-Anna Says

Rammstein — Rosenrot (Dr. Rock)

Rammstein — Rosenrot (Dr. Da Capo)

Reverend Horton Heat — Revival

Subsonic Mind — Under Your Skin

Sven Zetterberg — vår tids främste bluesartist

Filmer