Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Krautrock

Kraftwerk — Autobahn

Krautens Kraft(werk)

Utgivningsår: 1974

Kraftwerk — Autobahn.Året var 1974, Tyskland var två stater och Kraftwerk släppte sin både nu och då klassiska Autobahn. Krauten fick förutom Tangerine Dream ytterligare en representant. Tangerine Dream var onekligen först, redan i oktober 1969 hade man debuterat med sin Electronic Meditation. Det var dock Kraftwerk som genast tog publiken till sitt hjärta och gjorde genren stor för den bredare massan. Autobahn blev en stor platta även internationellt, själv kommer jag ihåg radion som spelade just låten Autobahn och ingen av oss hade väl hört något liknande förut. Visst det hade bubblat redan förut av experimentlusta. Låten Magic Fly hade dykt upp 1972 och Popcorn redan 1971. Men Kraftwerkskrauten hade ett slags signum som låg i låtarnas uppbyggnad. Det skulle vara sång men ännu mer musikaliskt utforskande där musiken fick stå som ersättare till det talade språket. Experiment skulle man kunna kalla det med ett enda ord. Både Tangerine Dream men framför allt Kraftwerk var grupperna som formade denna filosofi med sina album, och si krauten var född.

Lyssnar man på just låten Autobahn så upptäcker man att Kraftwerk inte bara är lättillgängliga med sina melodiösa låtar, utan också mycket intrikata. Låten innehåller signalhorn från bilar som ”vår” bilist möter på Autobahn, den innehåller ljud från bilar som ”böjs” av dopplereffekt och den innehåller en bilradio som börjar sjunga med i låten efter det sedvanliga ”dåliga mottagning”-skrapet. Hur man lyckades med att få fram allt detta med den teknik som existerade vid tidpunkten, kan ju kanske någon berätta för mig vid ett senare tillfälle. Kometenmelodie 1 & 2 är exempel på just det jag nämnde förut, lite eller ingen sång musiken ska istället stå för språket — och vilket språk sedan. Här går geniknölarna varma men inte överhettade men här gäller det att lyssna.

I Kometenmelodie 2 finns till exempel ett grundtema mitt i låten som bygger på skiftet mellan två ackord. Samma ackord går igen genom musikhistorien både i stilar som vi kallar blues och Rock ’n’ Roll, men här är det ”översatt” till synthens förutsättningar — fullständigt genialt i all sin enkelhet.

Tangerine Dream drog det här ännu längre, deras låtar vilade och vilar till 100% på musiken, Kraftwerk har avsnitt av både musik allena och sång plus musik. Mycket tack vare Kraftwerks förmåga att skriva låtar som både verkar lättlyssnade och intellektuellt stimulerande, så lockar dom fortfarande storpublik. Mitternacht (Midnatt) kretsar också kring ljud och ljudeffekter. Stämningsskapande med sin murriga nästan hotfulla framtoning som ger en lite skrämmande känsla. Ytterligare ett exempel på just musikens kraft som man försöker utveckla och förstärka med ljudeffekternas hjälp, samtidigt som man använder syntar som sitt hjälpmedel så utvecklar man både låtskrivandet och hur man använder tekniken. Där har ni också essensens i krauten.

Men Kraut behöver inte bara vara motströms och krånglig, lyssna på sista låten Morgenspaziergang (morgonpromenad) som har en i det närmaste pastoral känsla med hur mycket positiva känslor som helst. Musiken bygger på ett återkommande blockflöjtstema med bakomliggande syntfågelsång. Denna låt är ett gyllene exempel på det som är Kraftwerks storhet, nämligen dels balansen mellan experimentlusta och ett hejdlöst utvecklande av musiken och dels lättillgängligheten som gör musiken lättlyssnad i förhållande. Tangerine Dream är till exempel mer svårtillgängliga, men därmed inte sagt sämre.

För den som ännu inte upptäckt krautens krafter kanske det är dags att så här i efterhand lyssna in sig på vad som då var en mindre världssensation — syntmusikens kommersiella och konstnärliga genombrott för den bredare publiken. Så skriv genast ett komplimenterande brev till tomten och lägg till Kraftwerks Autobahn till önskelistan.

Dr Da Capo

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #12 2005

Stefan Hammarén

Im memoriam Great Man II

Lenn Christerson — Elden är tusentals år

Thommy Sjöberg

Ett öga rött

Fredrik Runebert

Ett grundtrygghetssystem erbjuder både frihet och trygghet

Astrid Boman

Det är banne mig dags att vi återerövrar Sverige!

Kejsaren har inga kläder

Konspirationsteori

Kriget mot terrorismen är en bluff

Rättsröta

Bo Hellgren

Öppet brev till Sveriges Radios styrelse — Klarspråk tillbaka — i yttrandefrihetens namn!

Sverige hotas av militär ockupation!

Artiklar

Antisemitism i Sverige

EU — den svenska hopplösa trons sammanslutning

Kampen om demokratin

Liberaler = nyliberaler — är dom bekymrade?

Så var det det här med Pastor Åke Green

Essäer

David Toop — Haunted Weather & Mark Prendergast — The Ambient Century

Herman Hesse (1877–1962) intar den litterära scenen igen

Blaskan-hjältar

Blaskan-hjältar som vi beundrar och älskar

Tidskrifter

Opus — ett klassiskt magasin för musikintresserade

Re:Public Service #2

The Word

Böcker

Erik Wijk — Allting har hänt

Jared Diamond — Undergång: Civilisationernas uppgång eller fall

Jeremy Black — Bilder av världen: Kartornas historia

Korta bokrecensioner XVI

Stefan Wermelin & Staffan Schöier — Svenska ord & Co: Hasse & Tage — Saga & sanning

Tomas von Vegsack — Stockholm 1851 (Staden, människorna och den konservativa revolten)

Krautrock

Krautrock — en inledning


Amon Düül & Amon Düül 2 — Historien om ett av de första krautrock-banden

Ashra, Tangerine Dream & Klaus Schulze

Can — Krautrockens klassiker och själens ingenjörer

Kebnekajse — bandet som elektrifierade den svenska folkmusiken

Kraftwerk

Kraftwerk — den elektroniska musikens mästare

Kraftwerk — Krautrockens legendarer

Kraftwerk — Autobahn

Neu! — Krautrockens mytologiska ängel

Träd, Gräs och Stenar — den svenska progressiva krautrockens främsta band

Van der Graaf Generator

Älgarnas Trädgård

I utkanten av Krautrock

Musik

Alice Cooper — Dirty Diamonds (Dr. Indie)

Alice Cooper — Dirty Diamonds (Dr. Rock)

Audio Bully — Generation

Audioslave — Out of Exile

Babyshambles — Down in Albion

Broadcast — Tender Buttons

Broken Social Scene — Broken Social Scene

Chicks on Speed — 99 Cents

Clawfinger — Hate Yourself with Style

Dr. Indie plockar fram några bortglömda blueslåtar

Eva Dahlgren — Snö

Juana Molina — Tres Cosas

Korta musikrecensioner XII

Madonna — Confessions on a Dance Floor

Madonna — Hung Up

My Morning Jacket — Z

Paganus — Memento Mori

Per Gessle — C’mon/Jo-Anna Says

Rammstein — Rosenrot (Dr. Rock)

Rammstein — Rosenrot (Dr. Da Capo)

Reverend Horton Heat — Revival

Subsonic Mind — Under Your Skin

Sven Zetterberg — vår tids främste bluesartist

Filmer