Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Krautrock

Neu! — krautrockens mytologiska ängel

Neu! — Neu!.Neu! bildades 1971 i Tyskland i industristaden Düsseldorf. Det var en politisk orolig tid då vänsterterrorismen byggde upp sina ideologiska ideal som byggdes på tron på tredjevärlden och kommunismen. Tyskland höll på att försöka befria sig från nazismens skuldbörda.

Men det var då rockmusiken tog nya steg från att bara varit gitarrbaserat rock, till att låta den tekniska sidan bli en del i musiken och elektroniska musiken som utvecklades från den tidiga elektroakustiska scenen där Karl Stockhausen, Pierre Boulez eller Philip Glass är viktiga influenser. Även jazzscenens bebop som också leder till att jazzrocken föddes får en del av äran att skapa nya musikinfluenser. Man kan säga att jazzrock och progressiv rock är delar i den musikaliska rörelse som blev så viktigt under 70-talets musikvågs grundstomme. Neu! blev begreppet krautrockens märkligaste band. Det var Michael Rother och Claus Dinger som har sitt förflutna i Kraftwerk innan dom blev riktigt stora. Men deras grundstomme är en experimentell elektronisk musik som bygger upp ramen som Neu! verkar inom. Man hör musiken långsamt stegras för nå en nästan meditativ monoton känsla av just monotoni. Det finns röster som spränger sönder musiken i atomer, medan Neu! samtidigt bevarar känslan av att vilja bevara sina traditioner där rockmusiken är botten till hela deras musikaliska koncept.

Neu! — Neu! 2.Progressiv rock förvandlades till krautrocken. Denna musik är en suverän spegel till hur samhället faktiskt utvecklades i en tid av kriser där även datortekniken började bli en realitet eller hotfull dystopi. Neus rockbegrepp är intressant då duon både inför intressanta ackompanjemang där melodierna försvinner in i ljudmassorna men om man lyssnar riktigt noggrant så hör man små melodislingor som tornar fram. Musik som destilleras fram ur en ganska så mekanisk värld där just tekniken levererar en kärnfull musik som inte låter som någonting annat. Jag började upptäcka Neu! tack vare dom nyutgåvor som Andres Lokko började uppmärksamma på nytt igen i sajten Feber för 3 år sedan. Neu! är ett av dom mera spännande banden då deras musik ligger så nära det fält jag älskar, avantgardistisk musik som både utvecklar och skapar egna intentioner med sin musik.

Neu! tillför krautrocken en specifik dimension som genom sina ljudlandskap skapar en speciell känsla som utgör en del av rockens utvecklingsfaser.

Dom två mest intressanta albumen är dom två första skivorna som är både originella upplevelser där musiken både demolerar mitt sätt att se på rockens funktion som en underhållande men ändå mänsklig sanningssägare av livet trivialiteter. Neu! upplöser musiken i atomer, klistrar ihop den, bygger upp den och till slut så ser jag musikens pusselbitar som binds samman — sammanfogas till en helhet. Neu! låter ljuden förbli den väsentliga komplikationen. Neu! är helt enkelt ett nytt sätt att lyssna på krautrock.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #12 2005

Stefan Hammarén

Im memoriam Great Man II

Lenn Christerson — Elden är tusentals år

Thommy Sjöberg

Ett öga rött

Fredrik Runebert

Ett grundtrygghetssystem erbjuder både frihet och trygghet

Astrid Boman

Det är banne mig dags att vi återerövrar Sverige!

Kejsaren har inga kläder

Konspirationsteori

Kriget mot terrorismen är en bluff

Rättsröta

Bo Hellgren

Öppet brev till Sveriges Radios styrelse — Klarspråk tillbaka — i yttrandefrihetens namn!

Sverige hotas av militär ockupation!

Artiklar

Antisemitism i Sverige

EU — den svenska hopplösa trons sammanslutning

Kampen om demokratin

Liberaler = nyliberaler — är dom bekymrade?

Så var det det här med Pastor Åke Green

Essäer

David Toop — Haunted Weather & Mark Prendergast — The Ambient Century

Herman Hesse (1877–1962) intar den litterära scenen igen

Blaskan-hjältar

Blaskan-hjältar som vi beundrar och älskar

Tidskrifter

Opus — ett klassiskt magasin för musikintresserade

Re:Public Service #2

The Word

Böcker

Erik Wijk — Allting har hänt

Jared Diamond — Undergång: Civilisationernas uppgång eller fall

Jeremy Black — Bilder av världen: Kartornas historia

Korta bokrecensioner XVI

Stefan Wermelin & Staffan Schöier — Svenska ord & Co: Hasse & Tage — Saga & sanning

Tomas von Vegsack — Stockholm 1851 (Staden, människorna och den konservativa revolten)

Krautrock

Krautrock — en inledning


Amon Düül & Amon Düül 2 — Historien om ett av de första krautrock-banden

Ashra, Tangerine Dream & Klaus Schulze

Can — Krautrockens klassiker och själens ingenjörer

Kebnekajse — bandet som elektrifierade den svenska folkmusiken

Kraftwerk

Kraftwerk — den elektroniska musikens mästare

Kraftwerk — Krautrockens legendarer

Kraftwerk — Autobahn

Neu! — Krautrockens mytologiska ängel

Träd, Gräs och Stenar — den svenska progressiva krautrockens främsta band

Van der Graaf Generator

Älgarnas Trädgård

I utkanten av Krautrock

Musik

Alice Cooper — Dirty Diamonds (Dr. Indie)

Alice Cooper — Dirty Diamonds (Dr. Rock)

Annihilator — Schizo Deluxe

Audio Bully — Generation

Audioslave — Out of Exile

Babyshambles — Down in Albion

Broadcast — Tender Buttons

Broken Social Scene — Broken Social Scene

Chicks on Speed — 99 Cents

Clawfinger — Hate Yourself with Style

Dr. Indie plockar fram några bortglömda blueslåtar

Eva Dahlgren — Snö

Juana Molina — Tres Cosas

Korta musikrecensioner XII

Madonna — Confessions on a Dance Floor

Madonna — Hung Up

My Morning Jacket — Z

Paganus — Memento Mori

Per Gessle — C’mon/Jo-Anna Says

Rammstein — Rosenrot (Dr. Rock)

Rammstein — Rosenrot (Dr. Da Capo)

Reverend Horton Heat — Revival

Subsonic Mind — Under Your Skin

Sven Zetterberg — vår tids främste bluesartist

Filmer