Korta bokrecensioner XVII

DBC Pierre — Vernon God Little

Alfabeta Anamma

DBC Pierre — Vernon God Little.En snabbartad kvick tragikomisk roman om en dödskjutning av flera skolelever där en kille vid namn Jesus mördar 16 elever och tar sitt eget liv. Det är hans kompis Vernon som berättar sin story om att vara vän med en massmördare och att själv bli misstänkt för delaktighet i morden. Hans mamma är en kycklingmamma med stark omvårdnad om sin son Vernon, som är 15 år gammal med ett bekymrat uttryck för att kunna hålla igång livet mitt i katastrofen av som hände. En svart rolig roman som verkligen ger en häftig känsla.

Elizabeth George — Skriv på: En handbok i skrivandets konst

Prisma

Elizabeth George.USA:s främsta deckarförfattare på att skriva romaner i engelsk miljö är slående effektivt. Det är ovanligt att en amerikan känns så engelsk. Men nu har hon likt så många andra författare givit ut en bok om skrivkonsten. Det finns så många med praktiska tips. Men det som är bra med henne är att hon kan plocka fram så mycket tankegods från världslitteraturen eller sina egna alster. Jag läser henne förnöjsamt för att få lite mera hum om skrivkonsten och om att få till det en roman för publicering. Läs en galant handbok i skrivregler.

Thomas Nydahl — Kön, klass och kultur: Politisk geografi Del 3

H:Ström

Thomas Nydahl.Tomas Nydahls serie i tre delar betitlad politisk geografi är tre delar av en stilstudie där litteratur och politik går in i varandra. Det finns en läcker lös vänsterhållning i hans skrifter. Jag läser gärna om hans böcker eftersom dom förenar en politisk attityd men är alltid lojal mot litteraturen eftersom den ligger som grund i Tomas Nydahls egna intentioner med vad han vill med sina böcker. Senaste boken är en lägesbeskrivning som utgörs av intervjuer, essäer och resbilder. Det blir en form av litterärt uppdrag att finna en linje i författarens egna litterära synpunkter och kanske en nyskapande inblick i sitt eget författarskap.

Jan Hjärpe — Sharia: Gudomlig lag. En värld i förändring

En handbok i att förstå islamiskt rättsvetenskap utifrån vad begreppet sharia egentligen menas utifrån begreppets mångfald. Jan Hjärpe är Sveriges främsta islamolog som i sin senaste bok vill förklara mångfalden inom islams rättskulturer, för vi talar inte om en enhetlig kultur utan en snårskog av traditioner från olika delar av islamiska världens politiska och kulturella seder. Även en relativt insatt person som jag själv efter många års läsning på amatörnivå naturligtvis vet inte mycket om sharialagarnas betydelse i detalj. Jan Hjärpe gör så att en islamkritiker som bor inom mig får äntligen läsa en bok som berättar om sharia. Enkelt och lättfattligt med stor skärpa berättar han om en av vår tids främsta debattämnen.

Dai Sijie — Di-komplexet

Britt Arenander W&W 2005

Mao.Jag skrattar så att man nästan vill gå ut i vintermörkret och skrika sig hes av ren pur läsglädje. För denna roman som överbelastas av freudianska hänvisningar eller Lacans postmoderna perspektiv på människans utveckling i sin idé om spegelstadieteoremet. Allt förenas i Kinas moderna kommunism parat med marknadsekonomi. Så mitt all denna nya förändring så återvänder psykoanalytikern Mao för att stjälpa sin forna ungdomsförälskelse som sitter i fängelse för antistatlig verksamhet. På alla dess sätt försöker han finna något sätt att kunna få den enväldiga mutkolven till domare Di att släppa henne. Di vill ha en oskuld och vår antihjälte får nu traska omkring i det nya Kina för att finna en oskuld. Dråplig krönika om dagens Kina på ett underfundigt sätt från en sann humorist.

Charise L. Cheney — Brothers Gonna Work It Out

New York University Press 2005

Kolongi — Hip Hop Heaven.Det är en berättelse om den svarta mannen och hans ställning i USA som varit på tapeten i många år sedan Black Panthers svarta revolutionära idealism på 60-talet. Då radikaliserades många svarta i USA eftersom dom ansåg att Martin Luther Kings död avgjorde hur rasistisk USA egentligen var i sin grumliga liberala tolerans. Även hip hop-rörelsen har också skapat en halvmuslimskt radikal ådra och låtit manligheten trycka tillbaka kvinnan. Men naturligtvis har det predikas omsorg om kvinnan men då som andra rangs lägre stående som måste stå tillbaka för det radikala manliga perspektivet. Boken är en fascinerande berättelse om Hip hopens politiska potential. En suverän stilstudie som jag inta har läst någon annanstans på samma öppna sätt.

Gunilla Silfverberg — Ovisshetens etik

Nya Doxa 2005

Aristoteles.Aristoteles etik ligger till grund till denna boks vardagliga etiska bedömning om hur man gör rätt i en sammanvägd helhetsbedömning av en svår situation. Till skillnad från Immanuel Kants pliktmoral där handlingen skall vara så den utformas till att bli allmän moralisk handling. För Aristoteles menar att varje ny given situation kräver ett etiskt handlande och då är det varje situationen som avgör hur etiskt handlar. Boken är bra på att förklara det hela med det här vi kallar för etik.

Avhandling: Martin Sundberg — Tillvaratagna effekter om Jan Håfström

Makadam 2005

Jan Håfström.Jan Håfström.För en del år sedan gick jag omkring i ett olyckligt rus med träffar med otaliga kvinnor som bara ledde till korta sexuella förbindelser, så jag vandrade ut till Moderna Museet där Jan Håfström ställde ut sina verk 1995/1996 retrospektivt. Denna man som betytt oerhört mycket för den svenska konsten både här hemma och utomlands. Ulf Linde, Mårten Arndtzén, Torsten Ekbom har alla yttrat sig om Jan Håfströms konst. Den första helhetliga texten i bokform skrev 1989 av Douglas Feuk i en fin skrift. Den här avhandlingen täcker upp allting som har med Jan Håfström genom läsning av modernismens historik, postmodernismens positionering och dess reflektion till konsten. Det unika med Jan Håfström är att han också skrev konstkritik på DN under några år under 90-talet. Jag läste dom hänfört och förstod någonting om hur konstnären blickar på sitt eget skrå. Det är intressant med dess dubbla blickar som både konstkritiker och konstnär. Läs en suverän bok som är framtida standarverk angående Jan Håfströms livsverk.

Hans Von Luck — Pansargeneral under Rommel

Prisma 2005 och översättning Göran Andolf

Hans von Luck.Den här boken är en suverän ögonvittnes över hur armén såg skeptiskt på nazismen som fenomen och hur nazismen såg till att generaler som inte var lojala mot nazismen byttes ut och Hans Von Luck menar också att många unga fanatiska nazisympatisörer värvades. Hans Von Luck är en kultiverad flerspråklig officer som fick inom pansardivisionerna den helgonförklarade general Rommel. Men boken är inte bara ett hjälteförklaring till Rommel utan lika mycket Hans Von Luck egna observationer från krigen i Polen, Sovjet, Frankrike och Afrika. Dessutom med flera år som rysk krigsfånge tills han blev frisläppt 1949. En suverän skildring av en sann humanist som inte var nazist och blev senare skarp antinazist och antikommunist. Se länk om hans död — Normandieveteranen Hans von Luck avliden

Kjell Espmark — Harry Martinsson — Mästaren

Harry och Moa Martinsson.Kjell Espmarks nya bok om Harry Martinsson är en fortsättning på hans gamla forksning kring denna gigant som förra året fyllde 100 år. Hans poesi och litteratur är något av det främsta i världen. Men vi svenskar skäms för att betitla att vi har världsförfattare i klassisk mening. Nomadfilosfins skapare om att vi ständigt är på väg någonstans kan vara en del av vårt mänskliga psyke. Men framförallt är det två sidor som är intressanta. Den ena vinkeln är varför Harry Martinsson tröttnade på tystnaden och kritiken mot hans teknikkritiska samhällstro där han blev pessimist. Många tänkare som Lars Gyllensten hävdade att kritiken drev honom mot döden. Men det finns olika orsaker till det. Men den andra vinkeln är varför ingen jämför Aniaraeposet med samtida science fiction, vilket Kjell Espmark tyvärr inte gör. Men många med mig som till exempel Bertil Falk på Dast och före detta Jules Verne Magasinet har krävt detta. Det är det som återstår av forskningen anser jag personligen.

Harry Martinsson 1904–1978

Gunnar Bjarne — Sent mogen

Bokboden

En för mig totalt okänd författare som givit ut egna böcker på olika småförlag. Hans nostalgiska noveller om ungdomars naivitet och bortgjorda finurligheter ställs mot en alltför överseende vuxenvärlds stela konventioner. Vi som glömde bort att vara ständigt vaken på att barnasinnet fungerar när den behövs. Gunnars Bjarnes milda ironi är trevlig svensk enkel men genial prosa utan krumbukter. Utan enkelt koncept på den litteratur han vill ge oss för att vi återigen skall kunna söka oss tillbaka till försvunnen, förlorad ungdom men ändå evigt förenad med vår vuxna mogenhet. En bra liten bok.

Syner i natten — Ett skräckgalleri

Aleph förlag 2003

En rad noveller från skräckens isande psykologiska effektfulla galleri som tar oss med i dödens, ondskans eller vårt eget inneboende osäkerhetsdilemma i vårt förhållande till livets ödeshjul. Men den innehåller även grotesker att serveras i små nattsvarta noveller. Svenska författare som är anslutna till Aleph-förlaget genom tidskriften Minotauren där samtliga noveller har varit publicerad. Henrik Johnsson, Pål Eggert och utgivaren själv, Richard Berghorn skriver suveräna moderna men ändå klassiska. Annars fylls det med noveller från Irving Washington, Edgar Allan Poe, Arthur Machen, Ambrose Bierce eller Ola Hanssons klassiska novell: Från de döda. Ett välmatat album av sköna pärlor varav några är förfärliga att läsa.

C-J Charpentier — Hemligheter vid Bosporen

Förlags AB Gondolin

C-J Charpentier.Det är en fin författare som i många romaner och böcker sedan 80-talet då jag först läste om honom eller av honom. Hans nya bok är en tripp till Turkiet med en latinsk ådra och svenskt uppväxt så kan C-J Charpentier se världen ur sin egen nyfikna upptakt. Hans politiska sinne är trevande och mera av den undersökande kalibern. En bok om att resa till Turkiet och försöka minnas ett lands gamla ottomanska förlorade imperium. Minnen och nutid i en medveten ström av bilder då tiden hade försvagad ett imperium. Det är lätt bok att drömma i och följa med i doftens Bosporen. Jag har personligen aldrig varit i Istanbul men i Turkiet var jag i tre veckor på rundresa 1991 strax innan Kuwaitkriget. Boken är ett litet äventyr att fördjupa sin vinter med.

Blaskan #1 2006

Recension: av Dada öst-bok

Kulturarbetare