Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Krautrock del II

Hans Edler — elektronikpopens särling och musikarrangör

Nyutgåva av skivan Elektron Kukéso Extended Version från 1971 utgåva 2004

Vi på Blaskans redaktion fick stora ögon och satte oss ned för att förstå vad det var för elektroniska ljud som kom ut ur cd-spelaren. Men dom inspelningar Hans Edler släppte ut 1971 har idag blivit undergroundklassiker. Det var en primitiv ljudbild men ändå så udda och ovanligt hackigt. Det är elektroakustiskt musik som ligger i närheten av Lars Gunnar Bodin och vad konkretisterna på 60-talet med Fylkingen i spetsen sysslade med. En fortsättning på dom idéer som Åke Hodell eller Öyvind Fahlström gjorde med ljuddikter fastän med enbart ljudåtergivningar med brus och kantiga kompositioner. Fast Hans Edler ville göra pop med elektroniska instrument i EMS-studion. När man slår på nätet eller hör äldre arbetskamrater eller folk jag känner (Hejsan Nisse med Spotnicks) så är det rockarrangören av återförening av gamla rockband som gäller. Men för på Blaskan är det den märkliga elektroniska syntetiska ljud där man i långsamma sångförsök eller som Mr. Snaggus menade att det samiska låg till stor grund för hans musik. För någonstans känns musiken shamanisk mässande eller gotisk som Mikael Strömberg tyckte i Aftonbladet med mässande röst. Jodå det är som att blanda folkton med nordiskt vemod och den shamaniska framkallan hans musik har. Det är begåvad och bra väldigt underligt intressant samtidigt, vi satte oss ned och försökte förstå vad Hans Edler ville med sin musik. Det är ett äventyr men om det är bra är svårt att veta då musiken inte liknar något annat vi hört på länge.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #1 2006

Stefan Hammarén

Recension: av Dada öst-bok

Thommy Sjöberg

Kulturarbetare

Astrid Boman

Bioterrorism

Den demokratiska diktaturen

Diktakrati eller demotur

En svensk tiger

”Vi är omgivna av en gobeläng av lögner.”

What’s going on over there?

Rolf Nilsson

De hemlösas omständigheter

Ingvar Lundgren

Harold Pinters ord i vår vardag

Konst

Waldemarsudde: Myt och landskap — Ulf Wahlbergs retrospektiva konst

Artiklar

Dan Persson — Nationalism — högern och vänsterns tolkningar

Iran, Irak, Israel och Bush

Politiska partier — behövs dem?

Junilistan

Nils Lundgrens egna parti Junilistan … eller?

Tecknade serier

Schassen & Knasen #6 2005

Böcker

Carl-Henning Wijkmark — Sanningen bakom oss

Korta bokrecensioner XVII

Simon Sebag Montefiore — Potemkin och Katarina den stora: En kejserlig förbindelse

Små notiser där litteraturen spelar roll

Krautrock del II

Lite mera om Krautrock

Hans Edler — elektronikpopens särling och musikarrangör

Rick Wakeman — en vandrande symfoniorkester

Instrumentell gitarr-, synt- och space-musik från 70-talet

Vangelis — drömmaren inom syntmusiken

Backspegeln.

Iggy Pop & The Stooges — The Stooges

Musik

Cat 5 — Play this Loud/Sexy

Enya — Amarantine

Golden Afrique Vol. 1

Kate Bush — Aerial

Kent — The Hjärta & Smärta EP & Sophie Zelmani — A Decade of Dreams

Kim Wilde — The Ultra Selection

Korta musikrecensioner XIII

Madonna — I’m going to tell you a secret & Confessions on a Dance Floor

Matthew Herbert — Plat du jour

Musikkommentarer V

Mylo — Destroy Rock & Roll

Paul Anka — Rock Swings

Per Gessle — Son of a Plumber

Sizzla — Soul Deep

The Arcade Fire — Arcade Fire

The Cardigans — Super Extra Gravity

The Embassy — Tacking

The Similou — So Hot Right Now

The Strokes — The First Impressions of Earth

The Supremes — Gold

Thåström — Skebokvarnsv. 209

Tony Iommi & Glenn Hughes — Fused

Tony Martin — Scream

Willie Nelson — Countryman

Dr. Da Capos årsbästa 2005

Dr. Indies årsbästa 2005

Filmer

På TV

TV-serier VII