Korta bokrecensioner XVIII

Conny Palmkvist — Hejdå, allihopa

Forum

Conny Palmkvist.Conny Palmkvist skriver en roman om sin cancersjuka moder, som till slut avled av det. Hans roman handlar om vad som sker med omgivningen när någon närstående blir drabbad av cancer. Romanen är inget av högre stående romankonst, utan dess värde ligger snarare i dess personliga upplevelse av dödens närhet. Det är ändå en begåvad debut som handlar om människan och erfarenheter som kan inträffa när man helst inte anar det. Bokens styrka är att medvetengöra vad som sker i livet.

Marjaneh Bakhtiari — Kalla det vad fan du vill

Ordfront

Marjaneh Bakhtiari.Iranska utvandrare kommer till Sverige och blir indelade i det fåniga ordet invandrare. Två välutbildade iranier med sina barn hamnar mitt i kulturkrisen då man skall anpassa sig efter svenska förhållanden men får problem då begreppet invandrare står ivägen. Men romanen ger bilder av Sverige och vi alla förhåller oss till varandra. En rolig bok som ger kunskaper om saker vi lätt glömmer bort.

Staffan Bergsten — Erik Axel Karlfeldt — Dikt och liv

Att skriva om en diktares dikt och liv är ett klassisk sätt att bedriva biografisk litteraturforskning i anglosaxisk anda. Det handlar om svenska nationalskalden och akademiledamoten Karlfeldt som också blev Dalarnas ständiga nostalgiska lovsångare. En värdig efterföljare av Stagnelius blomster och kärleksdiktning. Staffan Bergsten följer i forskare som Carl Mansgård eller Torsten Fogelqvists böcker om Karlfeldt som jag en gång i tiden köpte på antikvariat. En fin värdig bok om hans liv, erotiska eskapader bland tidens kvinnor och litterära gärning. Både sublima kärleksdikter och till dunkel höjda erotiska hyllningar till kvinnan skrev han under sin levnadstid. Karlfeldt är en man i min smak. Han älskar kvinnor skoningslöst och mycket av hans poesi gick ut i vackra upphöjningar av det vi älskar mest på denna jord — KVINNAN. Staffan Bergsten gör en liten kulturell välgärning med att skildra Fridolins poetiska skapare.

Peter Englund & Kristian Petri — Jag skall dundra

Karoliner.Peter Englunds historiska kunnande om Sveriges stormaktstid och filmaren/författaren Kristian Petri filmiska sätt att fokusera på vad som är väsentligt i själva röda tråden i berättelsen. Det hela utspelar sig 1706 på polska slätten vid Karl XII fälttåg mot August den starke. Boken är en liten fin skildring om hur svenska trupper skaffade mat på landsbygden för att slippa svälta. En fin bok med kunskap och skicklighet att beskriva hur det var i 1700-talets krigståg.

Nicholas Shakespeare — Snowleg

Nicholas Shakespeare ångar på i gamla kommunistparadiset Östtyskland där unga engelsmän blir kära i vackra flickor med namnet ”Snowleg” som hon lystrar till. Men i kalabaliken så sviker mannen henne för att några decennier senare söka kvinnan han svek men aldrig kunde glömma längs dom gamla Berlin-gatornas smäckande ljudbannor. Boken är förtrollande precis som hans två andra lysande regnbågsfärggranna kapitel med sprängfyllda kapitel om kärlekens omöjlighet. Äntligen får jag försvinna in en modern uppdaterad kärleksroman från en fängslande författare.

Blaskan #2 2006

Horskräck

”Onerine”