Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Konst

Galleri Lars Bohman: Lena Cronqvist — Self Portraits

Lena Cronqvist.Jag har aldrig funnit mig väl till mods med hennes bilder på sig själv som barn då den speglar hennes uppgörelse med sin syster och sig själv. Det finns ingen konstnär som har använd sig själv som modell och ständig psykologisk uppgörelse med sin barndom lika konstant som Lena Cronqvist. Min underbara sexiga väninna Marie som själv har utbildad sig inom textil och bild menar att hon alltid känner igen sig i sin roll som kvinna, moder i Lena Cronqvist bilder. Jag tror nog att det lättare att identifiera sig med hennes bilder som kvinna då en man skulle bearbetad sina psykologiska demoner på ett annat sätt troligtvis än en kvinna. Jag tycker att Lena är för dyster och att dödens sorg alltid finns inristad på hennes porträtt. Även som betraktare av sin ålder har hon samma sorgsna uttryck i ansiktet. Jag tycker att det jobbigt med att se hennes bilder då den inte ändrar sina motiv, utan barndomen, sina föräldrars död och Göran Sonnevi verkar påverka hennes konstnärliga attribut. Naturligtvis brukar konstnärer göra bättre ifrån sig i sorg och smärta då den bästa konsten föds i, brukar vara en sann truism. Men i Lena Cronqvist så brukar jag inte vara övertygad om det är bra som konstnärlig material för hennes del. Men det finns vissa försoningar i några av hennes nya målningar som är lite mera nyanserade. Men på det hela taget så blir min vän Marie inspirerad av konsten medan jag själv mera osäker på det hela. Men så har jag ändå sett hennes nya skildringar från sitt liv efter Göran Sonnevis död.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #2 2006

Stefan Hammarén

Horskräck

”Onerine”

Thommy Sjöberg

Kulturarbetare II — i triumf

Astrid Boman

I mörkrets tid

Kapitalismen i dödsvånda?

Stoppa kärnvapenkriget!

Till mina vänner och kamrater

Siv

Mobbing av starkaste slag

Katarina Falkenberg

En väg bortom dualismen

Ursula Schröder

Med fokus på obekväma sanningar

Andreas Filipsson

Lite text och bild från Filip

Bigj

Folkmord och folkmord

Konst

Galleri Lars Bohman: Lena Cronqvist — Self Portraits

På konstakademin

Politik

Den liberala bombhögern — massmordens nya tillskyndare

Direktörspacket — dom nya rånarna av Sverige

Kommunisterna vann över förnyarna inom vänsterpartiet

Politiska kommentarer XVI

Artiklar

Ekonomiskrået — den nya fascismen

Om religion och kritik

Essäer

Fredrik Ekelund berättar om Sverige och omgivande nejder

Jan Arnald blir istället Arne Dahl i samhällets tjänst

Klas Östergrens författarskap

Tidskrifter

Den liberala tidskriften NEO

Böcker

Korta bokrecensioner XVIII

Simon Singh — Big Bang: Allt du behöver veta om universums uppkomst och lite till

Backspegeln.

Alien — den åttonde passageraren

Musik

Ane Brun — Duets

Arctic Monkeys — When the Sun Goes Down

Beth Orton — Comfort of Strangers

Black Mountain — Black Mountain

Cowboys in Scandinavia

East River Pipe — What are You On?

Edguy — Rocket Ride

Gunnar ”Siljabloo” Nilsson with Lars Engstrand Trio & Quintet — You’re Driving Me Crazy & Toots Thielemans — Toots Blues 1950–1952

In Flames — Come Clarity

The Johnny Boy — Johnny Boy

Kaiser Chiefs — Employment

Korta musikrecensioner XIV

Maria McKee — Peddlin’ Dreams

Musikkommentarer VI

Notering kring Gary ”US” Bonds

Dr. Indie lyssnar på nya band med ny musik

Richard Ashcroft — Keys to the World

Syleena Johnson — Chapter 3: The Flesh

The Soul Party Pack

Amorphis — Eclipse, Thiasos Dionysos — Satyr, Aborted — The Archaic Abattoir & Centinex — World Declension

Winner Takes All

Åke Hodell — Verbal Brainwash and other Works

Filmer

På TV

Fantastic Four — The Complete 1994-95 Animated Television

The Office — Julfesten

TV-serier VIII