Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Musik

Maria McKee — Peddlin’ Dreams

Maria McKee — Peddlin’ Dreams.Maria McKee är en ren ljuvlig kvinnlig dröm som sångerska med fyllda countryrockplattor eller sköna väna känsliga ballader som driver musiken in i våra djupaste känslor som vi blottlägger inför vår älskade.Lone Justice — Shelter. Jag hör en skiva där musiken är bättre än vad den varit på länge. Maria McKee minns jag för första gången från den utsökta bördiga gruppen Lone Justice. Då var det Maria McKee och hennes halvbroder Bryan McLean, som även hade ingått i Arthur Lees grupp Love, som bildade Lone Justice under 80-talet. Jag såg själv bandet en gång i norden på en konsert. Jag köpte deras skiva Shelter som utkom 1986 var en förträfflig skiva som fortfarande minns. När Maria McKee började sin egen fina solokarriär så blev det riktig bra men inte så kommersiell som i Lone Justice. Men det vackraste och mest sublima skiva som hon gav ut är fortfarande Life is Sweet med en annorlunda inramning och ett tonläge som svepte sig bortom countryrocken.Maria McKee — Life is Sweet. När hennes senaste skiva från 2005 kom ut var det en naturligt stark skiva. En vinjett till hennes värld av sorg, bitterhet och ljuvlig kärlek men musik, text lyrik var ändå alltid stadigt fastbundet i bördiga jorden.

Maria McKee.Peddlin’ Dreams tar inte i ordentligt, utan är mera kvinnlig tillbakahållen skön känsla av att vilja berätta någonting allvarlig och bröla med barbarerna på usla barer.

Jag tycker om den nya som har både americana och country med Neil Young i högsättet. Men det är enbart Maria McKee som kan föra sin röst igenom en skiva utan att tappa någonting på vägen. En skiva som är ett ytterliggare exempel på hur bra hon är när hennes förmåga står på topp.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #2 2006

Stefan Hammarén

Horskräck

”Onerine”

Thommy Sjöberg

Kulturarbetare II — i triumf

Astrid Boman

I mörkrets tid

Kapitalismen i dödsvånda?

Stoppa kärnvapenkriget!

Till mina vänner och kamrater

Siv

Mobbing av starkaste slag

Katarina Falkenberg

En väg bortom dualismen

Ursula Schröder

Med fokus på obekväma sanningar

Andreas Filipsson

Lite text och bild från Filip

Bigj

Folkmord och folkmord

Konst

Galleri Lars Bohman: Lena Cronqvist — Self Portraits

På konstakademin

Politik

Den liberala bombhögern — massmordens nya tillskyndare

Direktörspacket — dom nya rånarna av Sverige

Kommunisterna vann över förnyarna inom vänsterpartiet

Politiska kommentarer XVI

Artiklar

Ekonomiskrået — den nya fascismen

Om religion och kritik

Essäer

Fredrik Ekelund berättar om Sverige och omgivande nejder

Jan Arnald blir istället Arne Dahl i samhällets tjänst

Klas Östergrens författarskap

Tidskrifter

Den liberala tidskriften NEO

Böcker

Korta bokrecensioner XVIII

Simon Singh — Big Bang: Allt du behöver veta om universums uppkomst och lite till

Backspegeln.

Alien — den åttonde passageraren

Musik

Ane Brun — Duets

Arctic Monkeys — When the Sun Goes Down

Beth Orton — Comfort of Strangers

Black Mountain — Black Mountain

Cowboys in Scandinavia

East River Pipe — What are You On?

Edguy — Rocket Ride

Gunnar ”Siljabloo” Nilsson with Lars Engstrand Trio & Quintet — You’re Driving Me Crazy & Toots Thielemans — Toots Blues 1950–1952

In Flames — Come Clarity

The Johnny Boy — Johnny Boy

Kaiser Chiefs — Employment

Korta musikrecensioner XIV

Maria McKee — Peddlin’ Dreams

Musikkommentarer VI

Notering kring Gary ”US” Bonds

Dr. Indie lyssnar på nya band med ny musik

Richard Ashcroft — Keys to the World

Syleena Johnson — Chapter 3: The Flesh

The Soul Party Pack

Amorphis — Eclipse, Thiasos Dionysos — Satyr, Aborted — The Archaic Abattoir & Centinex — World Declension

Winner Takes All

Åke Hodell — Verbal Brainwash and other Works

Filmer

På TV

Fantastic Four — The Complete 1994-95 Animated Television

The Office — Julfesten

TV-serier VIII