Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Soul

Syleena Johnson — Chapter 3: The Flesh

Syleena Johnson.Soulmusiken landar nära dig. Du doftar på den och du ser Syleena Johnson vara där på marken. Du doftar ännu mera av hennes soul. Hennes skönhet inspirerar och musiken sätter spår på din själ. Klassisk gammal hederlig 70-tals soul där Dells, Al Green eller Aretha Franklin stod för sångvärlden. Syleena Johnson, dotter till soulhjälten Syd Johnson som under 70-talet var ett namn på skivbolaget Hi Records.Syleena Johnson — Chapter 1: Love, Pain & Forgiveness. Dottern Syleena Johnson följer den gamla svävande soulen där musiken klistrar sig fast, man formligen vältrar sig i lyxsoul, så att den spränger sönder dumheten innan ens dumheten har hunnit existerat. Syleena Johnson som 2001 debuterade med sin underbara skiva: Chapter 1: Love, Pain & Forgiveness.

En fullständig lysande skiva med så mycket smärta men ännu större är hennes sätt att sjunga så nära, hudnära så att allting spricker, river upp och doften blir ännu värre då den sätter lukter i samband med smärtan.

Syleena Johnson — Chapter 3: The Flesh.Nya skivan är också subtil och väldigt nära din hud och hon musiken är mera kroppslig, den ägnar sig åt det kroppsliga erotiska. Skivan ingår i den serie skivor där hon undersöker kärlekens villkor mellan mannen och kvinnan. Hon ställer frågorna och beskriver sina svar i musiken. R. Kelly skriver några sånger åt Syleena Johnson som har ett eget språk, kärlekens svårartade symbolspråk. Skivan är mästerlig och störtskön på alla sätt jag kan komma på. Därför älskar jag hennes musik. Den gör någonting med mig, jag blir så lycklig, svävande på många odefinierade sätt. En skiva som jag alltid vill vara nära, eller snarare en kvinna jag alltid vill vara väldigt nära. Hmm.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #2 2006

Stefan Hammarén

Horskräck

”Onerine”

Thommy Sjöberg

Kulturarbetare II — i triumf

Astrid Boman

I mörkrets tid

Kapitalismen i dödsvånda?

Stoppa kärnvapenkriget!

Till mina vänner och kamrater

Siv

Mobbing av starkaste slag

Katarina Falkenberg

En väg bortom dualismen

Ursula Schröder

Med fokus på obekväma sanningar

Andreas Filipsson

Lite text och bild från Filip

Bigj

Folkmord och folkmord

Konst

Galleri Lars Bohman: Lena Cronqvist — Self Portraits

På konstakademin

Politik

Den liberala bombhögern — massmordens nya tillskyndare

Direktörspacket — dom nya rånarna av Sverige

Kommunisterna vann över förnyarna inom vänsterpartiet

Politiska kommentarer XVI

Artiklar

Ekonomiskrået — den nya fascismen

Om religion och kritik

Essäer

Fredrik Ekelund berättar om Sverige och omgivande nejder

Jan Arnald blir istället Arne Dahl i samhällets tjänst

Klas Östergrens författarskap

Tidskrifter

Den liberala tidskriften NEO

Böcker

Korta bokrecensioner XVIII

Simon Singh — Big Bang: Allt du behöver veta om universums uppkomst och lite till

Backspegeln.

Alien — den åttonde passageraren

Musik

Ane Brun — Duets

Arctic Monkeys — When the Sun Goes Down

Beth Orton — Comfort of Strangers

Black Mountain — Black Mountain

Cowboys in Scandinavia

East River Pipe — What are You On?

Edguy — Rocket Ride

Gunnar ”Siljabloo” Nilsson with Lars Engstrand Trio & Quintet — You’re Driving Me Crazy & Toots Thielemans — Toots Blues 1950–1952

In Flames — Come Clarity

The Johnny Boy — Johnny Boy

Kaiser Chiefs — Employment

Korta musikrecensioner XIV

Maria McKee — Peddlin’ Dreams

Musikkommentarer VI

Notering kring Gary ”US” Bonds

Dr. Indie lyssnar på nya band med ny musik

Richard Ashcroft — Keys to the World

Syleena Johnson — Chapter 3: The Flesh

The Soul Party Pack

Amorphis — Eclipse, Thiasos Dionysos — Satyr, Aborted — The Archaic Abattoir & Centinex — World Declension

Winner Takes All

Åke Hodell — Verbal Brainwash and other Works

Filmer

På TV

Fantastic Four — The Complete 1994-95 Animated Television

The Office — Julfesten

TV-serier VIII