Korta bokrecensioner XIX

Onsdagslegender

Förlaget Onsdag Fantasy 2005

Det här blev det nya förlagets första bidrag men också mycket splittrat verk med många trådar. Det är mest våra mest namnkunniga författare och några nya som jag inte alls känner igen. Men på något sätt har boken en ton av science fiction liksom små briljanta moderna fantasyinslag. Men det finns även återupprepningar av det som gängse inom science fiction. Vi kan ta PC Jersilds bidrag som får mig att tänka på filmen Total Recall och annan mera litterär klassisk litteratur som använder maskiner som kan skapa virtuella världar genom hjärnan. Man uppkopplas till en apparat och du får uppleva vad du vill. Men det är ingen speciell text. Men det finns bättre noveller från Maria Küchen, Joakim Pirinen, Kristoffer Leandoer eller fantasykungen Niklas Krog och överraskning i Gull Åkerbloms lilla novell. Men det är ändå tveksamt om vi kan se en renässans inom dessa fantastiska genrer. Men huvudsakligen är att förlaget vågar och vill ge sig in i denna litterära genrer som inte alltid förutom fantasy vilket blomstrar av sig själv, har någon framtid. Vi kommer återkomma till Onsdag i vår science fictionspecial i maj.

Bernard Noël — Nattvardsslottet

Översättning av Anders Bodegård för Modernistaförlaget. Förord Kristoffer Leandoer 2004

Bernard Noël.Poeten och kritikern Kristoffer Leandoer skriver ett förord kring denna märkliga författare Bernard Noël som föddes 1930 och blev den franska författaren som inte ville bli författare så länge det pågick övergrepp och våld i forna franska kolonier. Algeriets motståndskamp var ändå det som utlöste hans romanskrivande.. Jag har hört talas om denna romantiska författare men hans bok är en erotisk fin skildring kring sex medan den också är allegorisk mot ett våld som utövas. En bra roman som har ett bildspråk som förlöser och skapar ett direkt politiskt budskap ungefär som Pasolini gjorde i sina verk. En bok som behövs för att förstå språkets möjligheter att göra uppror mot våldets estetik. En märklig modern klassiker.

Elvira Vigna — Saker som män inte förstår

Tranan 2004

Jag läser för första gången Elvira Vigna en uppmärksammad författare och journalist från Brasilien. Hon har här porträtterad en världsvan fotograf som återvänder till sin brasilianska hemstad för att undersöka motiv och händelseförlopp kring ett gammalt mord på en man. Olika sanningar framträder liksom olika versioner kring händelseförloppet. Men det är ingen kriminalroman utan det är en socialt engagerad roman om en kvinnans återkomst till sin barndom. Mordet blir mest ett centralt knep för att kunna återberätta kvinnans roll och hemstad. En lyckat roman så att säga.

Simona Vinci — Moderns svek

Bonniers Översättning av Helena Monti

Simona Vinci.En skicklig ny roman om Pietro som under andra världskriget i Italien får uppleva hur modern sviker pojken med sin känsla att bli alltmera inbunden och att hans kärlekstrevare efter en kort vistelse på ett internat, drar sig modern undan. Fadern kämpar på och Pietro som även undrar över sin barndomsväninnas död. Internatskolan var en tråkig katolsk tillvaro med andra världskriget som rasar som stormar utanför. Jag läser om en brådmogen ömhetstörstande yngling som söker svaren på dom frågor som uppstår när obehagliga frågor kommer fram om sin moder. Pojken genomgår en process som gör att han måste bli vuxen ganska snabbt. En trovärdig roman från svårare tider.

Anne Tyler — Ett amatöräktenskap

B. Wahlströms

Anne Tyler.Jag började läsa Anne Tyler redan på 80-talet då hennes romaner liksom Fay Weldon blev personliga favoriter och jag följde deras böcker länge, länge. Fay Weldon tappade jag någonstans på vägen till 90-talet. Men Anne Tyler bara fortsatte att översättas på svenska med suveräna romaner. Så är även den nya boken om Paulines och Michael äktenskap och liv under 30 år sedan dom gifte sig år 1941 då Michael tog värvning i amerikanska armén. En härlig vardaglig roman om ett äktenskap med två så olika individer. Jag är som vanligt förälskad i Anne Tyler som inte behöver dom stora gesterna för att skapa en bra roman. Jag följer med stort intresse den äktenskapliga vardagen med deras barn. Problem och kärlek som ömsom tynger familjen liksom kan förhöja äktenskapet. Det är sådana böcker som gör Anne Tyler stor som författare, utan åthävor skriver om realistiskt om vardagens kvinnliga perspektiv.

Johannes Heldén — En maskin av ljus

Bonniers 2006

Johannes Heldén.En science fictiondiktsamling är inte vad man är van att läsa. Men här finner jag en tjusig diktsamling som precis kommit ut och verkar ge oss en skimrande känsla av att något händer i världsrymden. En modernisering av Harry Martins Aniara med en undanglidande skön brännande känsla av rymdskepp på väg ut ur jordens fängslande gravitation. Jag läser det fascinerande språkspelet som finns inbyggd i diktsamlingen. När jag läste Heldéns nya diktsamling så parallelläste jag Kennet Klemets samling Lördag natt feber 2002 Det fanns några passager där med ordet monitorer som återkom. Monitorer är symbol att se utåt och det ordet passar bra på en rymddikt där skeppet och maskinen hela tiden är det som för oss utåt mot världsrymdens nattsvarta okändhet.

Margareta Suber — Charlie

En klassisk roman utgiven förlaget Normal för homosexuell litteratur: Förord Brigitta Stenberg

Margareta Suber — Charlie.Birgitta Stenberg som själv kanske är bisexuell skriver ett fint förord för att sätta in Margareta Subers klassiska roman om lesbisk kärlek. Den utkom först 1932 men blev bland manliga bokförläggare på Bonniers tvivelaktig. Men modernismens som sköljde över Europas litterära stränder tvingade ut denna snygga mästerliga enkla roman om den kosmopolitiska Charlie som är en ung kvinna som blir huvudlöst förälskad i en ung änka med två barn. En tidig bra roman.

Åsa Beckman — Jag själv ett hus av ljus

Bonniers 2002

Ann Jäderlund.Åsa Beckman är litteraturkritiker och dotter till utsökta Erik Beckman vars författarskap jag berörd i Blaskan. Hennes närläsningar av 10 kvinnliga diktare som nästan alla hade 80-talet som sin speciella diktskapande tid. Åsa Beckman refererar till den märkliga debatt som dök upp att manliga kritiker förstod varken Ann Jäderlund eller Katarina Frostensons märkliga levande diktning. Dom var mystifierande och hade kvinnligt symbolspråk. Själv ser jag båda kvinnorna som mina personliga hjältinnor inom poesin. Åsa Beckman själv blev en kritiker samtida som dessa kvinnor slog igenom under 80-talet som en lysande insiktsfull bedömare. Men även Eva Ström, Birgitta Lillpers eller Eva-Stina Byggmästare skrev in sig hos mig tidigt med sina första samlingar. En utsökt essäbok om kvinnliga diktare.

Stefan Bohman — Musiken i politiken: Konstmusik som kulturarv

Carlssons 2003

Lättsamma spännande sammanfattningar om hur konstmusik används inom politiken som symbolbärare för diverse åsikter. Beethovens Nionde symfoni som blev Europas egen nationalsång med ett libretto byggt på romantikern Schillers text om frihet. Chopins revolutionsetyd blev Polens egen befrielsehymn. Wagner som Hitlers egen avlidna hovkompositör som skulle ge folket en nazistisk nationell musik. Brahms blev en del i 1800-talets tyska statsbildning liksom Verdis operor kunde skapa en politisk signal för Italiens enande. Så fortsätter Stefan Bohman med en bok som verkligen är spännande på alla dess sätt.

Arne Säll — Var gömmer sig fåglarna? Noveller

Ord & Visor 2005

Arne Säll är poeten som uppe i norrland skriver sina små berättelser som denna fina lågmälda novellsamling som berättar om Sverige på 30-talet och den lyser rakt igenom min längtan att gå i svenska fjällvärlden. Senaste gången var 2000, 6 år sedan jag vandrade i Arne Sälls poetiska värld. Hans böcker tar tid att läsa och du måste sjunka in i dom ordentligt. Men när du tagit den tiden så går det jättebra att njuta av bra berättelser.

Georges Perec — Löneförhöjningen

Översättning av Magnus Haglund på Rámusförlag

Georges Perec.Han var medlem i den franska avantgardegruppen OuLiPo och levde mellan 1936 och 1982. Hans böcker som givits ut i Sverige har jag skrivit essäer och artiklar, men samtliga refuserades. Det finns enstaka exemplar av dom utspridda hos gamla vänner. Hans senaste översatta verk av musikkritiker Magnus Haglund om hur du skall gå tillväga om du vill ha löneförhöjning och skall tala med chefen. Det finns otaliga detaljer och inledningar Perec inbjuder till i detta bland hans sista verk 1981.

Borislav Pekic — En livräddares försvarstal

Gavrilo förlag 2003

En författare från forna Jugoslavien som i ett efterord från dramatikern Vesna Stanisic i Stockholm berättar om en man som lede demonstrationer både under kommunismen och mot Milosevics regim likaså. Han skrev böcker och fängslades av regimer men fortsatte i Europa sitt korståg mot sitt lands olika diktaturer. Hans bok som jag läser är väldigt bra men förtätat av stämningar och litterära känslor. En författare som avled 1992. När jag läser hans bok för första gången längtar jag efter lite fler av hans geniala texter skall översättas. En författare för friheten. Sådana behövs det flera av.

Blaskan #3 2006

Roman Schatzs utfall

Sista platsen