Blaskan — Din tidning på webben! ISSN: 1653-0985
Ansvarig utgivare & tillhandahållare Micheles Kindh dr.indie@blaskan.nu

Musikböcker

Jeff Chang — Can’t Stop Won’t Stop

Introduktion av DJ Kool Herc

Ebury Press 2005

Alex Ogg & David Upshal — The Hip Hop Years: A History of Rap

4 Books 1999

DJ Kool Herc.Det finns olika ingångar till rapmusikens historia. Man kan antagligen som Jeff Chang börja med att utveckla musikens centrala betydelse i sociologisk mening genom att berätta en stark berättelse om hur jazz och blues påverkade soulen till att nå hip hopens kommande erövring. Men det är också hur slaveriets svartas rötter ligger som ständigt raster över musikens betydelsebärande faktorer. Man kan även spåra Jamaicas invandrare liksom andra minoriteter som hamnar i USA och tar med sig musiken dit dom flyttar. Allt detta blir en smältdegel där även discomusiken blev en svart befrielse från en vit värld innan kommersialiseringen av discon. Man kan spåra sociala och kulturella faktorer som präglade den musik som från funk, rock och soul blev hip hopen.Grandmaster Flash. Framförallt var det graffitin, dansen och dom tidiga dj-killarna som legendariska snubbar som Kool Herc, Grandmaster Flash och Afrika Bambaataa som började köra sound system på olika ställen i New York med punk, new vave, disco och dom första rapplattorna som dom själva tidigt började göra. För det fanns en punkscen som utvecklades åt alla möjliga håll — från Ramones kom punk och nya vågen hämta influenser från disco och rapmusiken fick dansbeatsen att naturligt bli en del av musiken. Hip hopen fick ett stadigt grepp i New Yorks avantgardistiska kretsar liksom att den blev en maktfaktor för svarta nya generationer trötta på polisförföljelse, att förnekas att vara svart. Man lyssnade på James Browns uppmaning att svart var vacker. Men det var även andra minoriteter som blev del av en ny magisk vital musikscen som tog över punkens roll i USA.

Man ser hip hopen vandra iväg från en underjordisk kreativ rörelse för att få någonting att göra och skapa en plats i det vita medelklassamhället. Musiken förvandlas från det sociala svarta samvetet till att bli en ganska cynisk del av den kommersiella branschen. Men det underjordiska finns ändå med för att ständigt återföda hip hopen till en äkthet. För vinna över en nyare publik. Båda böckerna är två behövliga böcker som förklarar något om livets allvar inom hip hopen.

Om Dr. Indie |

Blaskan #4 2006

Punkspecial

Intro till punkspecialen


999 — ett av punkmusikens främsta band

Bad Brains i punkens oväsen

Buzzcocks — ett band i punkens gryning

Buzzcocks — Flat-Pack Philosophy

I huvudet på en gammal punkare

Plasmatics — sex och punk

Problem — Central stimulering

Punkbitar

Punkhyllning

Punkklassiker

Raketerna — bandet som försvann

Sham 69 — direkt i mitt punkhjärta

Spizz — Where’s Captain Kirk? The Very Best of Spizz

Stiff Little Fingers som erövrade punkens sinnesvärld

Sundsvall — en punkscen bortom Stockholm

The Dickies — punkens marodörer

The Rude Kids

Stefan Hammarén

Nasa

Till Janco Karlsson

Thommy Sjöberg

Första april — Högskoleprovet — inget skämt

Alida Bok

Hets mot folkgrupp att kritisera islam?

Astrid Boman

Antisemitism och lobbyister

Forskare som lobbyister?

Miss Vampyria

Kafe 44

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 8

Ola Nordin

En underskattad musikgenre

Konst

Galleri Bergman: Ola Öhlin — Debutantutställning

Moderna Museet: Dick Bengtsson 1936–1989

Waldemarsudde: Bertil Vallien — Glaskonstnär

Artiklar

Direktörernas bonusbelöningar och arbetarna lönereducering

Apropå Laila Freivalds avgång enligt Dr. Indie

Kåserier

John O’Farrell

Blaskans länktips

Blaskans länktips apr 06

In memoriam

In memoriam XXVII

Tecknade Serier

Andy Riley — Kamikazekaniner & Mats Jonsson — Pojken i skogen

Böcker

Birgitta Lindqvist — Där ingen kan nås

Dan Hansén & Jens Nordqvist — Kommando Holger Meins: Dramat på västtyska ambassaden och operation Leo

Edward W. Said — Från exilen (essäer 1976–2000)

Karen Armstrong — Genom den trånga porten

Korta bokrecensioner XX

Musik

Musikböcker

Jeff Chang — Can’t Stop Won’t Stop & Alex Ogg & David Upshal — The Hip Hop Years: A History of Rap

Peter Guralnick — Sweet Soul Music & The Triumph of Sam Cooke

Sharon Lawrence — Jimi Hendrix: The Man, the Magic, the Truth

Andreas Mattsson — The Lawlessness of the Ruling Classes

Bettye Lavette — I’ve Got My Own Hell to Raise & Ann Peebles, Billy Preston m.fl. — I Believe to My Soul

Bruce Springsteen — Born to Run + 30th Anniversary Edition

Danko Jones — Sleep Is the Enemy

David Gilmour — On an Island

Juni Järvi — The Stars Above Indian Lake

Korta musikrecensioner XVI

Kris Kristofferson — This Old Road

Magnus Uggla — Ett bedårande barn av sin tid

Mogwai — Mr Beast

Morrissey — Ringleader of the Tormentors

Ronnie Spector — The Last of the Rock Stars

Rock the Joint

Små Krulliga Får

Sofa Surfers — Sofa Surfers

The Gossip — Standing in the Way of Control

The Little Willies — The Little Willies & Dolly Parton — Those Were the Days

The Young Knives

Wendy McNeill — The Wonder Show

Filmer