Blaskan — Din tidning på webben! ISSN: 1653-0985
Ansvarig utgivare & tillhandahållare Micheles Kindh dr.indie@blaskan.nu

Folkrock

Wendy McNeill — The Wonder Show

Wendy McNeill kan inte göra bättre folkrock med det här moderna upplägget genom att låta musik föråldras men ändå kännas som här och nu. Det är första gången jag hört talas om Wendy McNeill men det är som om jag hört hennes musik filtreras genom det uråldriga instrument som knyter ihop henne med långa musikaliska traditioner. The Jayhawks, Son Volt, Ray Adams med flera artister finns där tillsammans med Wendy McNeill där traditioner förnyas för att återupptäckas på fascinerande perspektiv.

Wendy McNeill gör musik där instrumenten möter varandra i gränslandet där allting kan hända inom musiken. Förlösningar och ständiga möten mellan musiker har vi på hennes nya skiva. På den här skivan finner vi delar av svenska indieeliten såsom The Tinys eller norska Ane Brun spelar på skivan. Det är ett mäktigt möte där fantasin blir melodier som känns som om dom kom från fornstora dagar men det är här och nu som gäller i musiken. Wendy McNeill sjunger så självklart och rösten speglar verkligen sinnena på skivan. En liten magisk spännande akt från Canada och Sverige samtidigt på en och samma gång. Nordiskt kynne från en vildmark jag så gärna beträder. Det är synd att hon inte hade släppt denna skiva 1992 då jag paddlade mellan Canada och Alaska på Yukon-floden. Men den har ändå allting jag någonsin behöver i originalitet och bra texter.

Om Dr. Indie |

Blaskan #4 2006

Punkspecial

Intro till punkspecialen


999 — ett av punkmusikens främsta band

Bad Brains i punkens oväsen

Buzzcocks — ett band i punkens gryning

Buzzcocks — Flat-Pack Philosophy

I huvudet på en gammal punkare

Plasmatics — sex och punk

Problem — Central stimulering

Punkbitar

Punkhyllning

Punkklassiker

Raketerna — bandet som försvann

Sham 69 — direkt i mitt punkhjärta

Spizz — Where’s Captain Kirk? The Very Best of Spizz

Stiff Little Fingers som erövrade punkens sinnesvärld

Sundsvall — en punkscen bortom Stockholm

The Dickies — punkens marodörer

The Rude Kids

Stefan Hammarén

Nasa

Till Janco Karlsson

Thommy Sjöberg

Första april — Högskoleprovet — inget skämt

Alida Bok

Hets mot folkgrupp att kritisera islam?

Astrid Boman

Antisemitism och lobbyister

Forskare som lobbyister?

Miss Vampyria

Kafe 44

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 8

Ola Nordin

En underskattad musikgenre

Konst

Galleri Bergman: Ola Öhlin — Debutantutställning

Moderna Museet: Dick Bengtsson 1936–1989

Waldemarsudde: Bertil Vallien — Glaskonstnär

Artiklar

Direktörernas bonusbelöningar och arbetarna lönereducering

Apropå Laila Freivalds avgång enligt Dr. Indie

Kåserier

John O’Farrell

Blaskans länktips

Blaskans länktips apr 06

In memoriam

In memoriam XXVII

Tecknade Serier

Andy Riley — Kamikazekaniner & Mats Jonsson — Pojken i skogen

Böcker

Birgitta Lindqvist — Där ingen kan nås

Dan Hansén & Jens Nordqvist — Kommando Holger Meins: Dramat på västtyska ambassaden och operation Leo

Edward W. Said — Från exilen (essäer 1976–2000)

Karen Armstrong — Genom den trånga porten

Korta bokrecensioner XX

Musik

Andreas Mattsson — The Lawlessness of the Ruling Classes

Bettye Lavette — I’ve Got My Own Hell to Raise & Ann Peebles, Billy Preston m.fl. — I Believe to My Soul

Bruce Springsteen — Born to Run + 30th Anniversary Edition

Danko Jones — Sleep Is the Enemy

David Gilmour — On an Island

Juni Järvi — The Stars Above Indian Lake

Korta musikrecensioner XVI

Kris Kristofferson — This Old Road

Magnus Uggla — Ett bedårande barn av sin tid

Mogwai — Mr Beast

Morrissey — Ringleader of the Tormentors

Ronnie Spector — The Last of the Rock Stars

Rock the Joint

Små Krulliga Får

Sofa Surfers — Sofa Surfers

The Gossip — Standing in the Way of Control

The Little Willies — The Little Willies & Dolly Parton — Those Were the Days

The Young Knives

Wendy McNeill — The Wonder Show

Filmer