Blaskan — Din tidning på webben! ISSN: 1653-0985
Ansvarig utgivare & tillhandahållare Micheles Kindh dr.indie@blaskan.nu

Punkspecial

Plasmatics — sex och punk

Plasmatics.En porrproducent som hette Rod Swenson som plötsligt ville bli punkproducent så han skapade precis som Malcolm McLaren skapade Sex Pistols sin egen kreation. Men Rod tog sin favorit porrstjärna Wendy O Williams och gjorde henne till sångerska till Plasmatics scenshower. Men så blev bandet faktiskt något riktigt bra och Wendy O Williams en klassisk punkdrottning som med sin sexuella utstrålning och aggressiva känsla blev en av punkens främsta undergroundband.Wendy O Williams. Wendy O Williams minns jag från alla bilder med henne som frontgestalt med svarta tejpbitar runt hennes bröstvårtor och ett starkt scenframträdande på tv.

Bandet hade bra musiker som den märkliga Jean Beauvoir,Jean Beauvoir. som var musikregissör åt Gary ”US” Bonds vid 13 års ålder och var medlem i Springsteens gitarrist Steve Van Zandts kompband på solokvist. Han tillförde mycket i Plasmatics sound och gruppen var mycket bra under sin korta period mellan 1979 och 1983 då bandet existerade så vackert och fint. Wendy O Williams hade även egen karriär efter Plasmatics som innebar medhjälp i hårdrocksfacket tillsammans med Lemmy bland annat. The Plasmatics släppte ett par bra skivor innan dom försvann ut ur leken. Wendy O Williams karriär gick nedåt och hon tog sitt liv 1998. Hon föddes 1949, förresten. Hon och hennes band förtjänar att ihågkommas för sin insats.

Om Dr. Indie |

Blaskan #4 2006

Punkspecial

Intro till punkspecialen


999 — ett av punkmusikens främsta band

Bad Brains i punkens oväsen

Buzzcocks — ett band i punkens gryning

Buzzcocks — Flat-Pack Philosophy

I huvudet på en gammal punkare

Plasmatics — sex och punk

Problem — Central stimulering

Punkbitar

Punkhyllning

Punkklassiker

Raketerna — bandet som försvann

Sham 69 — direkt i mitt punkhjärta

Spizz — Where’s Captain Kirk? The Very Best of Spizz

Stiff Little Fingers som erövrade punkens sinnesvärld

Sundsvall — en punkscen bortom Stockholm

The Dickies — punkens marodörer

The Rude Kids

Stefan Hammarén

Nasa

Till Janco Karlsson

Thommy Sjöberg

Första april — Högskoleprovet — inget skämt

Alida Bok

Hets mot folkgrupp att kritisera islam?

Astrid Boman

Antisemitism och lobbyister

Forskare som lobbyister?

Miss Vampyria

Kafe 44

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 8

Ola Nordin

En underskattad musikgenre

Konst

Galleri Bergman: Ola Öhlin — Debutantutställning

Moderna Museet: Dick Bengtsson 1936–1989

Waldemarsudde: Bertil Vallien — Glaskonstnär

Artiklar

Direktörernas bonusbelöningar och arbetarna lönereducering

Apropå Laila Freivalds avgång enligt Dr. Indie

Kåserier

John O’Farrell

Blaskans länktips

Blaskans länktips apr 06

In memoriam

In memoriam XXVII

Tecknade Serier

Andy Riley — Kamikazekaniner & Mats Jonsson — Pojken i skogen

Böcker

Birgitta Lindqvist — Där ingen kan nås

Dan Hansén & Jens Nordqvist — Kommando Holger Meins: Dramat på västtyska ambassaden och operation Leo

Edward W. Said — Från exilen (essäer 1976–2000)

Karen Armstrong — Genom den trånga porten

Korta bokrecensioner XX

Musik

Andreas Mattsson — The Lawlessness of the Ruling Classes

Bettye Lavette — I’ve Got My Own Hell to Raise & Ann Peebles, Billy Preston m.fl. — I Believe to My Soul

Bruce Springsteen — Born to Run + 30th Anniversary Edition

Danko Jones — Sleep Is the Enemy

David Gilmour — On an Island

Juni Järvi — The Stars Above Indian Lake

Korta musikrecensioner XVI

Kris Kristofferson — This Old Road

Magnus Uggla — Ett bedårande barn av sin tid

Mogwai — Mr Beast

Morrissey — Ringleader of the Tormentors

Ronnie Spector — The Last of the Rock Stars

Rock the Joint

Små Krulliga Får

Sofa Surfers — Sofa Surfers

The Gossip — Standing in the Way of Control

The Little Willies — The Little Willies & Dolly Parton — Those Were the Days

The Young Knives

Wendy McNeill — The Wonder Show

Filmer