Blaskan — Din tidning på webben! ISSN: 1653-0985
Ansvarig utgivare & tillhandahållare Micheles Kindh dr.indie@blaskan.nu

Punkspecial

Greil Marcus — In the Fascist Bathroom

Greil Marcus.Greil Marcus skrev för framförallt Rolling Stone Magazine men även i andra tidningar om just rockmusik. Han föddes 1945 i USA och öppnar i sin bok om hur Rolling Stones förändrade tiden 1969 med sin skiva Let It Bleed. Greil Marcus använder i flera artiklar Bruce Springsteen, Van Morrison, Stones som jämförelse liksom Bob Dylan för att finna en ton i den kommande 70-talets punkscen. Det är Sex Pistols, The Clash, Gang Of Four, X, Mekons och politik som förs ihop till en litterär kontext där författare som Margret Drabble delar samma sida med Johnny Lyndons aggressiva nihilism. Det är en fascinerande bok som har underrubriken Writings on Punk 1977–1992. Greil Marcus har skrivit om rock sedan 60-talet och hans tidigare böcker om Elvis, Bob Dylan och andra musikaliska teman gjorde det hela till en spännande koncept. När man läser artiklarna så kan man följa kronologiskt punken och samhällets följsamhet med varandra. Greil Marcus lyckas förena många delar i sin bok. Som författare och tillika kritiker kan han verkligen ge oss en känsla av musikens väsen.

Hans artiklar har en litterär/musikalisk slagsida som förenar sin känsla för punken, men eftersom han föddes 1945 så har han även 60-talets rock/pop i sitt sinne och det förenas med punken liksom den samtida kontext musiken var delaktig i. En bra iakttagare och som musikhistorisk textförfattare så förstår man lite mer av punkens litterära sidospår.

Om Dr. Indie |

Blaskan #4 2006

Punkspecial

Intro till punkspecialen


999 — ett av punkmusikens främsta band

Bad Brains i punkens oväsen

Buzzcocks — ett band i punkens gryning

Buzzcocks — Flat-Pack Philosophy

I huvudet på en gammal punkare

Plasmatics — sex och punk

Problem — Central stimulering

Punkbitar

Punkhyllning

Punkklassiker

Raketerna — bandet som försvann

Sham 69 — direkt i mitt punkhjärta

Spizz — Where’s Captain Kirk? The Very Best of Spizz

Stiff Little Fingers som erövrade punkens sinnesvärld

Sundsvall — en punkscen bortom Stockholm

The Dickies — punkens marodörer

The Rude Kids

Stefan Hammarén

Nasa

Till Janco Karlsson

Thommy Sjöberg

Första april — Högskoleprovet — inget skämt

Alida Bok

Hets mot folkgrupp att kritisera islam?

Astrid Boman

Antisemitism och lobbyister

Forskare som lobbyister?

Miss Vampyria

Kafe 44

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 8

Ola Nordin

En underskattad musikgenre

Konst

Galleri Bergman: Ola Öhlin — Debutantutställning

Moderna Museet: Dick Bengtsson 1936–1989

Waldemarsudde: Bertil Vallien — Glaskonstnär

Artiklar

Direktörernas bonusbelöningar och arbetarna lönereducering

Apropå Laila Freivalds avgång enligt Dr. Indie

Kåserier

John O’Farrell

Blaskans länktips

Blaskans länktips apr 06

In memoriam

In memoriam XXVII

Tecknade Serier

Andy Riley — Kamikazekaniner & Mats Jonsson — Pojken i skogen

Böcker

Birgitta Lindqvist — Där ingen kan nås

Dan Hansén & Jens Nordqvist — Kommando Holger Meins: Dramat på västtyska ambassaden och operation Leo

Edward W. Said — Från exilen (essäer 1976–2000)

Karen Armstrong — Genom den trånga porten

Korta bokrecensioner XX

Musik

Andreas Mattsson — The Lawlessness of the Ruling Classes

Bettye Lavette — I’ve Got My Own Hell to Raise & Ann Peebles, Billy Preston m.fl. — I Believe to My Soul

Bruce Springsteen — Born to Run + 30th Anniversary Edition

Danko Jones — Sleep Is the Enemy

David Gilmour — On an Island

Juni Järvi — The Stars Above Indian Lake

Korta musikrecensioner XVI

Kris Kristofferson — This Old Road

Magnus Uggla — Ett bedårande barn av sin tid

Mogwai — Mr Beast

Morrissey — Ringleader of the Tormentors

Ronnie Spector — The Last of the Rock Stars

Rock the Joint

Små Krulliga Får

Sofa Surfers — Sofa Surfers

The Gossip — Standing in the Way of Control

The Little Willies — The Little Willies & Dolly Parton — Those Were the Days

The Young Knives

Wendy McNeill — The Wonder Show

Filmer