Blaskan — Din tidning på webben! ISSN: 1653-0985
Ansvarig utgivare & tillhandahållare Micheles Kindh dr.indie@blaskan.nu

Punkspecial

Siouxsie & The Banshees — gotisk punk från mörkret

Siouxsie & The Banshees.Det är få kvinnor och band som lyckades skapa ett sådant moln av svart aura, mystik, mörker, gotisk skräckstämning och 80-talets new romaticlook på samma sätt som Siouxsie. Med sin grupp som bildades 1976 som en del av den första punkens arga band utvecklades gruppen till att bli en av dom mera estetiskt perfekta grupperna som jag någonsin tagit till mitt hjärta.

Siouxsie & The Banshees — The Scream.Så mycket utvecklades från bandet också. Siouxsie Sioux föddes 1958 som Susan Dallion. Men hon skulle vid sidan av Deborah Harry förbli punkens drottning. I mitt liv den vackraste kvinna som jag visste med sitt mörka fantastiska hår. Jag hade till och med en flickvän som var lika fascinerad i Siouxsie. Min flickvän hade långt mörkt burrigt hår och var mycket vitmålad i ansiktet.

Siouxsie & The Banshees.Året var 1976 då bandet formades med bland annat Simon Ritchie fast när han lämnade bandet så blev han Sid Vicious och blev medlem i Sex Pistols. Även Robert Smith hade en kort sejour i bandet men bildade sedan The Cure. Marco Perroni som var med från början hamnade senare i Adam & The Ants band. Siouxsie och Steve Severin som var fasta medlemmar fick sedan punkbandet Slits trummis Budgie som fast medlem liksom Magazinegitarristen John McGeoch. Nu har vi den upplaga som jag ser som den fasta klippan i bandets utveckling.

Siouxsie & The Banshees — Peepshow.Jag satt med skivorna, singlarna och affischerna, konserterna jag såg med bandet i mina minnen. Deras sköna musik som både var vacker på ett andligt nästan långsamt plan. Musiken i början av 80-talet hade en karaktär av en röst som lång långt bortom hedarna medan dimman låg tätt så kunde man höra älvan sjunga så mjukt för att låta rösten stegra sig. Ta en låt som Slowdive, den är det bästa exemplet på när musiken blev mera magisk atmosfär än rå energi. Jag tänker genast på new waveband som The Fixx eller The Passion som fanns i denna tidiga era. Till och med amerikanska band som Joe Does grupp X i Los Angeles är band som kunde gå långsamt och låta röst och komp sväva omkring för att försvinna ut i dimman igen.

Siouxsie & The Banshees — Join Hands.Siouxsie & The Banshees blev och är soundtracket för mitt liv skulle man kunna säga på många sätt. Jag hörde dom först 1979 på radion. Först 1980 köpte jag en av 80-talets bästa album Kaleidoscope från 1980 var en av mina största musikstunder i livet vid sidan av Bowie, Iggy, Clash. Den skivan cementerade min obeskrivliga kärlek till bandet. Den hade allting som gjorde musik kraftfull och stor. Jag minns hur jag senare samma månad köpte deras två första album, The Scream och Join Hands vilket gav mig stor glädje. Jag fortsatte med skivan Juju 1981. Även singelsamlingen Twice Upon a Time som på vinyl innehöll 10 singlar medan min cd-utgåva innehåller 18 spår fram till 90-talet med bandet.

Siouxsie & The Banshees — Juju.Jag gjorde senare några års uppehåll från lyssnandet av Siouxsie & The Banshees. Återvände till min musikvärld med bandet skivan Nocturne, ett mästerverk inom new waveplastiken.Siouxsie & The Banshees — Kaleidoscope. Här började deras gotiska känsla att överrumpla mig ordentligt då musiken kändes ännu mörkare. Men dom utvecklades och den sista skiva jag köpte blev deras dansplatta Peepshow. En mera spektakulär skiva med technoscenen som mönster. En förträfflig skiva tycker jag fortfarande.

Deras sista skiva blev The Rapture producerad av John Cale (från The Velvet Underground) 1995. Den skivan har jag på cd. Med denna lilla berättelse vill jag hylla en av mina starkaste influenser och gudinnor i livet — Siouxsie Sioux.

Om Dr. Indie |

Blaskan #4 2006

Punkspecial

Intro till punkspecialen


Punkessä

Siouxsie & The Banshees — gotisk punk från mörkret

999 — ett av punkmusikens främsta band

Bad Brains i punkens oväsen

Buzzcocks — ett band i punkens gryning

Buzzcocks — Flat-Pack Philosophy

I huvudet på en gammal punkare

Plasmatics — sex och punk

Problem — Central stimulering

Punkbitar

Punkhyllning

Punkklassiker

Raketerna — bandet som försvann

Sham 69 — direkt i mitt punkhjärta

Spizz — Where’s Captain Kirk? The Very Best of Spizz

Stiff Little Fingers som erövrade punkens sinnesvärld

Sundsvall — en punkscen bortom Stockholm

The Dickies — punkens marodörer

The Rude Kids

Stefan Hammarén

Nasa

Till Janco Karlsson

Thommy Sjöberg

Första april — Högskoleprovet — inget skämt

Alida Bok

Hets mot folkgrupp att kritisera islam?

Astrid Boman

Antisemitism och lobbyister

Forskare som lobbyister?

Miss Vampyria

Kafe 44

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 8

Ola Nordin

En underskattad musikgenre

Konst

Galleri Bergman: Ola Öhlin — Debutantutställning

Moderna Museet: Dick Bengtsson 1936–1989

Waldemarsudde: Bertil Vallien — Glaskonstnär

Artiklar

Direktörernas bonusbelöningar och arbetarna lönereducering

Apropå Laila Freivalds avgång enligt Dr. Indie

Kåserier

John O’Farrell

Blaskans länktips

Blaskans länktips apr 06

In memoriam

In memoriam XXVII

Tecknade Serier

Andy Riley — Kamikazekaniner & Mats Jonsson — Pojken i skogen

Böcker

Birgitta Lindqvist — Där ingen kan nås

Dan Hansén & Jens Nordqvist — Kommando Holger Meins: Dramat på västtyska ambassaden och operation Leo

Edward W. Said — Från exilen (essäer 1976–2000)

Karen Armstrong — Genom den trånga porten

Korta bokrecensioner XX

Musik

Andreas Mattsson — The Lawlessness of the Ruling Classes

Bettye Lavette — I’ve Got My Own Hell to Raise & Ann Peebles, Billy Preston m.fl. — I Believe to My Soul

Bruce Springsteen — Born to Run + 30th Anniversary Edition

Danko Jones — Sleep Is the Enemy

David Gilmour — On an Island

Juni Järvi — The Stars Above Indian Lake

Korta musikrecensioner XVI

Kris Kristofferson — This Old Road

Magnus Uggla — Ett bedårande barn av sin tid

Mogwai — Mr Beast

Morrissey — Ringleader of the Tormentors

Ronnie Spector — The Last of the Rock Stars

Rock the Joint

Små Krulliga Får

Sofa Surfers — Sofa Surfers

The Gossip — Standing in the Way of Control

The Little Willies — The Little Willies & Dolly Parton — Those Were the Days

The Young Knives

Wendy McNeill — The Wonder Show

Filmer