Blaskan — Din tidning på webben! ISSN: 1653-0985
Ansvarig utgivare & tillhandahållare Micheles Kindh dr.indie@blaskan.nu

Punkspecial

The Dickies — punkens marodörer

The Dickies.På ett sätt var The Dickies ett clownband som kan jämföras med dagens Offspring när det gäller att skämta och skoja inom punken genom märkliga covers. Dom gjorde tidigt Black Sabbaths Paranoid eller så lät dom sin punkrock vara påverkad, influerad av japanska serier, amerikanska skräckfilmer och den punkmusik som The Ramones gav liv. Jag lyssnar själv på en rad med The Dickies punkrock som jag fått av Dr. Rock ur hans skivsamling. Bandet själv skapades ur en punkscen som innehöll även band som The Cramps eller gruppen X med Joe Doe som sångare. The Dickies bildades 1977 och ville vara en del av punkens estetik från den första vågen av punk från London och New Yorks underjordiska rockscen.The Dickies — Dawn of the Dickies. The Dickies får i min hjärna en minnesbild av hur jag köpte deras första album på Space Music. Skivan var Dawn of the Dickies från 1979 och den andra plattan Gigantor från 1983 köpte jag samma år 1983. Jag hade lyssnat på förut på The Dickies och bestämde mig för dessa två skivor. Jag tyckte om dom då och idag när The Dickies spelas hemma hos mig så händer det något speciellt i hjärnbalken. Lättsam skojpunk från den tid som begav sig. Idag läser jag att The Dickies släpper skivor fortfarande med medlemsbyten genom åren. Men jag tappade intresset efter 1986 så har jag inte lyssnat på The Dickies.

Om Dr. Indie |

Blaskan #4 2006

Punkspecial

Intro till punkspecialen


999 — ett av punkmusikens främsta band

Bad Brains i punkens oväsen

Buzzcocks — ett band i punkens gryning

Buzzcocks — Flat-Pack Philosophy

I huvudet på en gammal punkare

Plasmatics — sex och punk

Problem — Central stimulering

Punkbitar

Punkhyllning

Punkklassiker

Raketerna — bandet som försvann

Sham 69 — direkt i mitt punkhjärta

Spizz — Where’s Captain Kirk? The Very Best of Spizz

Stiff Little Fingers som erövrade punkens sinnesvärld

Sundsvall — en punkscen bortom Stockholm

The Dickies — punkens marodörer

The Rude Kids

Stefan Hammarén

Nasa

Till Janco Karlsson

Thommy Sjöberg

Första april — Högskoleprovet — inget skämt

Alida Bok

Hets mot folkgrupp att kritisera islam?

Astrid Boman

Antisemitism och lobbyister

Forskare som lobbyister?

Miss Vampyria

Kafe 44

Mikael Bäckman

En inblick i det svenska folkhemmet — del 8

Ola Nordin

En underskattad musikgenre

Konst

Galleri Bergman: Ola Öhlin — Debutantutställning

Moderna Museet: Dick Bengtsson 1936–1989

Waldemarsudde: Bertil Vallien — Glaskonstnär

Artiklar

Direktörernas bonusbelöningar och arbetarna lönereducering

Apropå Laila Freivalds avgång enligt Dr. Indie

Kåserier

John O’Farrell

Blaskans länktips

Blaskans länktips apr 06

In memoriam

In memoriam XXVII

Tecknade Serier

Andy Riley — Kamikazekaniner & Mats Jonsson — Pojken i skogen

Böcker

Birgitta Lindqvist — Där ingen kan nås

Dan Hansén & Jens Nordqvist — Kommando Holger Meins: Dramat på västtyska ambassaden och operation Leo

Edward W. Said — Från exilen (essäer 1976–2000)

Karen Armstrong — Genom den trånga porten

Korta bokrecensioner XX

Musik

Andreas Mattsson — The Lawlessness of the Ruling Classes

Bettye Lavette — I’ve Got My Own Hell to Raise & Ann Peebles, Billy Preston m.fl. — I Believe to My Soul

Bruce Springsteen — Born to Run + 30th Anniversary Edition

Danko Jones — Sleep Is the Enemy

David Gilmour — On an Island

Juni Järvi — The Stars Above Indian Lake

Korta musikrecensioner XVI

Kris Kristofferson — This Old Road

Magnus Uggla — Ett bedårande barn av sin tid

Mogwai — Mr Beast

Morrissey — Ringleader of the Tormentors

Ronnie Spector — The Last of the Rock Stars

Rock the Joint

Små Krulliga Får

Sofa Surfers — Sofa Surfers

The Gossip — Standing in the Way of Control

The Little Willies — The Little Willies & Dolly Parton — Those Were the Days

The Young Knives

Wendy McNeill — The Wonder Show

Filmer