Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Intervju

David Franzén


Fråga
David Franzén.Instrumenten skall ses som röster i universum, påpekar du pressmaterialet. Det låter som musik i metafysisk form. Men texterna är jordnära och berättar historier som nästan skulle passa i novellform. Hur har du utvecklat den ram som dina texter ändå rör sig inom och hur har du kopplat ihop musik med texten? För allt är verkligen genomarbetat.
Svar
Jag har strävat efter att texterna skall vara i fokus och att musiken skall vara en atmosfärisk avbild av orden. De musiker som spelar på plattan har jag inte styrt, jag har bara sagt att de skall spela vad de känner när de lyssnar till texterna. Jag tror det är svårt att finna en bra känsla om man blir styrd av någon annan. Utgångspunkten har varit att känslan är det som betyder något, inte tonerna eller rytmerna i sig. Varje musiker har en unik livshistoria som präglar hennes spelstil, det bör man beakta anser jag. Det är rätt uppfattat att mina texter är jordnära men det kanske är just det som medfört att musikerna har kunnat gå in i sig själva och skapa något personligt.
Sammanfattningsvis vill jag säga att jag är otroligt imponerad av varje musikers insats, i mixningssteget fanns det inte mycket annat att göra än att placera instrumenten i en ljudbild. Att instrumenten skall ses som röster i universum handlar om att musiken är fri från yttre begränsningar. Människan har ett själsligt djup som inte går att mäta eller fullt ut förstå, jag tror inte på att styra duktiga musiker om man söker efter känsla och magiska ögonblick. Vad det gäller mitt eget gitarrspel och sång så har jag varit lite hårdare i gallringsprocessen men man är väl alltid hårdare mot sig själv antar jag.
Fråga
Skivan har tempoväxlingar och texterna flyter fram i musiken. När du får en idé om en textrad eller ton, vad händer inom dig som människa och artist när något vaxer fram? Vilka processer rör sig det om?
Svar
Tempoväxlingarna på plattan beror nog på hur jag kände mig när låtarna skrevs, var jag glad blev det en snabb låt och var jag nere så blev det en långsam låt.
När jag får en idé till en text så skriver jag tills dess att låten är helt klar. Det är svårt att frambringa en känsla så det är lika bra att smida medan järnet är varmt. Jag försöker ha med mig penna och papper vart jag än går, de bästa texterna har kommit till mig i oväntade situationer. Det kan vara ett barns ansiktsuttryck i en vardaglig situation som ger mig de första raderna och därefter brukar det gå snabbt. Om texten tar för lång tid att skriva tror jag det betyder att man inte känner fullt ut för texten och då är det lika bra att lägga ner.
Fråga
Skivans titel väcker associationer till franska revolutionen. Kan man se dig som en radikal låtskrivare som vill frambringa humanismens förlorade värden till oss lyssnare?
Svar
Att skivan heter Kärlek Frihet & Broderskap är en slump, när texterna var färdiga märkte jag att dessa element har haft stor inverkan på mitt skrivande.
Jag är ingen radikal textförfattare som jag ser det. Jag tycker att världen innehåller mer kärlek än hat. Ofta är kärlek mer osynligt än hat vilket är synd. Hat är destruktivt och bakåtsträvande medan kärlek är en kreativ kraft som utvecklar varje människa. Om någon säger något ont om mig börjar jag att analysera det förgångna men om någon säger något kärleksfullt blickar jag in i framtiden. Det som gör mest ont att se är när barn far illa. Barn som mår dåligt idag mår inte dåligt på grund av olika samhällsfenomen som Internet och snabbmat, den största anledningen är att vi vuxna har så svårt att berömma barn. Vi har någon slags konstig uppfattning i Sverige om att barn som får för mycket beröm och kärlek blir självgoda och odrägliga. Då jag jobbat mycket med barn, som musiklärare och tennistränare, har jag märkt att inget kunde vara mer fel — de barn som inte får bekräftelse får däremot dålig självkänsla och utvecklar beteenden som kan skada dem själva. Barn som ifrågasätter huruvida de är omtyckta eller inte tillåts inte att vara barn, en lycklig barndom bygger på att varje dag få känna sig älskad och inte ifrågasatt. Ett barn måste få tänja på alla gränser, det är ju bortom vardagens inkörda mönster vi vuxna finner stimulans så varför skulle det vara annorlunda för barn?
Fråga
Skivan är inspelad i Röbäcks kapell vad jag förstår. Därför undrar jag vad Norrlands specifika natur och miljö har för betydelse för ditt konstnärliga skapande. Jag själv har rest runt om i världen olika vildmarker så jag kan förstå naturens påverkan på människor.
Svar
Det finns en meditativ kraft i de norrländska landskapen som ger mig lugn och ro. I norrland blir man bortskämd med årstider och landskap som är bedårande att skåda så den visuella inspirationen kommer till en vare sig man vill eller inte. Visst är vintern lång och sommaren kort men en vacker sommarnatt i norrland kompenserar 10 ruggiga vinterdagar.
Låten norrland på skivan är mycket riktigt inspelad i ett kapell (de andra låtarna är inspelade i olika studios) utanför Umeå och det är en hyllningssång till våra förfäder som byggt upp vårat land. Personligen gillar jag inte när folk gör narr av norrland för att sedan låta våra landskap och invånare pryda framsidor på turistbroschyrer.
Fråga
Till sist vad kommer Stockholm att betyda för ditt artisteri framöver?
Svar
Det är svårt att säga, Stockholm har än så länge behandlat mig väl och jag hoppas det fortsätter så. Jag har fina vänner i staden och grannar som inte klagar på mitt musicerande, mycket mer kan jag inte kräva. Jag har lovat mig själv att aldrig konvertera och prata om Stockholm som mitt hem, det är en plats jag bor på för att kunna hålla på med min passion.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #5 2006

Science Fiction-special

Intro till Blaskans Science Fiction-special

Allen Steele — Coyote, Coyote Rising & Coyote Frontier

Bertil Mårtensson i rymdens stjärnor och vintergatans sken

Bruce Sterling — Schismatrix

John Sladek — The Complete Roderick

Orson Scott Card — Ender’s Shadow, Shadows Puppets & The Shadow of the Hegemon

Robert Bloch — den mästerlige novellisten

Science Fiction-filmer vi inte glömmer

SF i själ och hjärta

Stanisław Lem — en av science fictionlitteraturens filosofer 1921–2006

Svenska science fiction-romaner

E.P. Thompson — Sykaosdokumenten, Richard Morgan — Woken Furies & John-Henri Holmberg — Cyberpunk: En antologi

Stefan Hammarén

Inte livet på den här planeten

Mysteriet Hammarén

Våren hör till bestyret

Stefan Whilde

Attraktionslagen gäller alltid — även vid fall av gonorré, cancer och självmord

Mer fett åt svensken

Thommy Sjöberg

Rinkeby bokmässa

Mikael Bäckman

Gräsligt värre

Astrid Boman

När upphör demokratin att gälla?

Nu rannsakar Sverige sig själv på grund av medlöperiet till nazismen under andra världskriget

Replikskifte angående ”Forskare som lobbyister?”

Tack!

Rolf Nilsson

Hemlösa drabbas av valfiske

Lars Bärtås

10cc

Konst

Moderna Museet — Moderna Utställningen utvalda av Magdalena Malm och John Peter Nilsson

Artiklar

Olof Palmes död för 20 år sedan och hans gärning

Tidskrifter

Sonic #28

Tecknade Serier

Den kompletta samlingen av Lucky Luke och tv-serien

Rocky IX

Böcker

Nio gånger Harold Pinter

Sten Berglind — Raggare: Rebellerna som skakade Sverige

Musik

Backyard Babies — People Like People Like People Like Us

Band of Horses — Everything All the Time

Barbro Hörberg — Gråt i gräset

Burt Bacharach — At this Time

Deathstars — Terminal Bliss

Deltahead — Deltahead

Donald Fagen — Morph the Cat

Dr. Indies musikmix

Eric Gadd — Eric Gadd & konsert på Nalen

Firefox AK — Madame Madame

Gomez — How We Operate

Josh Ritter — The Animal Years

Korta musikrecensioner XVII

LaGaylia — Head in the Clouds

Massive Attack — Collected

Ministry — Rio Grande Blood

Neil Young — Living with War

Pearl Jam — Pearl Jam

Queen — Return of the Champions

The Concretes — In Colour & Vapnet — Jag vet hur man väntar

The Greatest Hits of Philadelphia International — 20 Soul, Disco & Funk Classics

The Morning After — The Morning After

The Raconteurs — Broken Boy Soldiers

The Radio Dept. — Pet Grief

Yeah Yeah Yeahs — Show Your Bones

Filmer

På TV

Arrested Development

TV-serier X