Korta musikrecensioner XVII

Martha Wainwright — Martha Wainwright

Martha Wainwright — Marth Wainwright.Martha Wainwright debutplatta är inte helt skön i kanterna utan hon är vass men ändå skriver hon bland dom bästa texter som finns och gör kompositioner som är moderna i stilen. Martha är dotter till folkrocksångaren Loudon Wainwright III och den utsökta sångerskan Kate McGarrigle. Hon gör musik i deras anda men förblir ändå verkligen personlig i sina lyriska tuffare sånger. Hon skiljer sig och påminner ändå om sin broder Rufus i vissa oktaver när hon spelar. Martha Wainwrights platta blev förra året utvald av många som den bästa platta som kom ut 2005. Jag kan hålla med om detta beslut.

Adam Green — Jacket Full of Danger

Adam Green — Jacket Full of Danger.Det finns ett par perspektiv på artisten och sångaren Adam green. Det ena är det som jag undrar är vad hände med Adam Greens gamla grupp The Moldy Peaches, som ett tag var en viktig kugge i indiemusikens gallerier. Sedan Adam Greens debutplatta 2002 så har det bandet varit borta ur musiken, vad jag vet i alla fall. Det andra synsättet härrör sig från kritikernas bemötanden av hans nya skiva. Det är ett skämt menar många kritiker. Javisst är det en skämtsam platta. Jag tar den inte på fullt allvar. Utan den är mera naiv 60-talspopcharm tillspetsat med lite folkrock. Plattan är en liten pärla som är harmlös bagatell i musikalisk form. Årets roligaste för stunden men sedan väldigt fort bortglömd.

The Dresden Dolls — Yes, Virginia

The Dresden Dolls — Yes, Virginia.Amanda Palmer är pianist och viktig inom den feministiska rocken men hennes influenser ligger i mellankrigsårens dadakultur och Berlins cabaret. Kurt Weills musik eller vackra Malene Dietrichs personlighet som lurar under The Dresden Dolls tankevärld. Man ser även i hennes texter hur Randy Newman påverkad duons finaste sånger. För nya skivan är både mörk elegant varietékänsla där varje liten detalj är sofistikerad och mörk i anslagen. Musik där allting verkar gammalt men ändå hypermodernt i musik. Nostalgi kan bli en del i ett alternativt universum. The Dresden Dolls nya skiva ligger och verkar på ett bra sätt. Jag älskar indiemusiken därför att allt roligt och spännande för framtiden ligger där. Mainstream hakar på och förvaltar och ofta blir det ändå ointressant i slutänden. Men indiemusik som Amanda Palmer representerar gör alltid något intressant av sin konst.

Femme Fatale — Femme Fatale

Femme Fatale — Femme Fatale.Ännu ett ilsket band i Chick Of Speeds skola men en förförande elektronisk pop som verkligen tar dig med ut på indiescenens bästa klubbgolv. Jag lyssnar och låter musiken studsa omkring ordentligt. Spännande musik som jag vill ha rivig och tuff. Dom nya tuffa kvinnornas parad har många band som rör sig i en feministisk och homosexuell lesbisk politisk akt som vägrar vara tyst. Den är vacker, skön och utmanar mig hela tiden som heterosexuell man. Sexig rock för dansgolven är det bästa jag vet för tillfället. Hela indievågen går åt dansmusiken och discomusiken får sin nya upprättelse. Femme Fatale gör en av årets mest suggestiva skiva.

Sexy Sadie — Translate

Sexy Sadie — Translate.När jag letar efter gruppen på nätet så finner jag en spansk grupp med en skiva som andas lite torr indie. Denna skiva är faktiskt en riktig tom skiva utan lyster eller något som sprakar till vid genomlyssningen. Musiken enbart tragglar på och vill gärna ge mig underhållning. Men behållningen är det sämre beställt med. Tom i huvudet, bäng i skallen blir citat från Robban Brobergs 80-tal jag fick associationer till, av någon konstig anledning. Men det spelar ingen roll — plattan är seg som gammal skolmat från 70-talet.

Blaskan #5 2006

Science Fiction-special

Intro till Blaskans Science Fiction-special