Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Science Fiction-special

Intervju med Maths Claesson

I detta nummer som är en liten specialare angående Science Fictionlitteratur så har vi intervjuer med både John-Henri Holmberg och även det nystartade förlaget onsdag som ni säkert kunde se på Bokbussen för några månader sedan.

Maths Claesson som varit inblandad i Nova, Skandinaviska science fiction föreningen och stolt ägare till Sverige/Stockholms bästa butik i Gamla Stan. Jag och Mr. Snaggus gjorde en intervju med förlaget Onsdags Maths Claesson. Här har vi länken till Onsdag — Bokförlaget ONSDAG AB


Fråga
Som nytt förlag och starta upp det i en tid då science fiction har varit nästan helt borta som översättningsmaterial. Men nu har både tidskriften Nova kommit ut med en del nummer och nu finns förlaget Onsdag sedan 2005. Har det hänt någonting på marknaden eller är det ett försök att blåsa liv i science fictiontraditionen för en större publik?
Svar
De vanliga bokförlagen är inte särskilt intresserad av sf-genren, möjligen kan marknadsavdelningen sprattla till om det är något som blir Hollywoodfilm och det finns en bok som bygger på filmmanuset. Det blir en sorts moment 22-situation: Sf i Sverige säljer inte, alltså ger vi inte ut det. Vi ger inte ut sf i Sverige, eftersom det inte säljer. Men det tänker vi på Onsdagsförlaget att ändra på!
Fråga
Vi på redaktionen är glada för att science fictionlitteraturen kan få kraft igen. Men hur det med den svenska science fictionlitteraturen? Många har gått bort som Dennis Lindbohm och Sven Christer Swahn. Medan Bertil Mårtensson och Börje Crona verkar avslutat sina författarkarriärer så vitt jag vet. Finns det en ny svensk science fictiongeneration författare på gång som ni har som förlag märkt något av?
Svar
Nej, men det finns vissa nedslag, men knappast någon trend. Vanliga (eller ”litterära”) författare drar ju sig inte som bekant för att då och då använda sig av traditionella motiv eller teman från sf-litteraturen eller besläktade genrer, och inte minst berättarteknik. Harry Martinsson över PC Jersild och dagens Mikael Niemis Svålhålet, till exempel, för att nämna några. Men någon trend går inte att tala om. Nästan inget alls, faktiskt. Kanske vågar vi svenskar inte drömma tillräckligt stort och barnsligt? Vi kanske föredrar att skriva om naturupplevelser och kärva uppväxtvillkor på landet och i förorten (generalisering, naturligtvis, men det är ju alltid roligt att generalisera).
Hur som helst är det en avgörande orsak till att Onsdagsförlaget finns: Vi vill vara det förlag som man automatiskt vänder sig till när man skrivit något som på ett eller annat vis hör hemma i den fantastiska litteraturen. Bonniers och Norstedts är duktiga och kan och vet, men kanske inte när det gäller rymdraketer och förtrollade svärd. Men det kan vi, och vi vill ge konstruktiv kritik och praktiska idéer till de författare som vågar sig på att skriva i våra genrer.
Fråga
Jag skulle veta hur du som förlagsredaktör och innehavare av bokhandel ser på intresset för science fictionlitteraturen idag. För på 70-talet och 80-talet då Sam J Lundwall och John-Henri Holmberg gav ut böcker i översättning via Nova eller bokförlag var det stort. Men dagens publik finns den kvar?
Svar
Under åttitalet sålde SF-Bokhandeln mer science fiction än fantasy. Under nittiotalet vände det, och i dag säljer vi betydligt mer fantasy än sf. Men det är inte så att sf säljer sämre än för tio år sedan. Däremot har fantasygenren växt och växt. För tjugo år sedan var sf lika med böcker med raketer på omslaget. Men dagens publik möter nog sf på bio eller i dataspelen i första hand. Sedan går steget till litteraturen. Men sf har ju lärt, på gott och ont av fantasygenren, och i dag skriver så gott som varenda författare trilogier eller fler böcker i långa serier. Jag tror att sf-genren kommer att växa i takt med att den kommersialiseras, men också för att den som ingen annan genre kan skriva samhällskritik i den nära framtiden eller erbjuda fantastiska drömmar i den avlägsna framtiden. Trenden med socialrealism är på väg att dö!
Fråga
När det gäller svensk nyskriven sf-litteratur så undrar vi vad för typ av manus eller berättelser som folk skickar in.
Svar
De flesta manus vi får med sf-inslag håller sig till vårt nu eller i den omedelbart nära framtiden. Inte så få är rena dystopier, där EU, USA, Kina eller Staten eller Storfinansen har tagit över helt och hållet. En hel del är Star Wars-inspirerade, andra drar åt X-Files eller det övernaturliga. Några är alldeles oförutsägbara.
Fråga
Till sist. Hur har kritiker och publik mottagit era böcker som ni hittills givit ut och hur ser framtiden ut för förlaget Onsdag?
Svar
Kritikerna har framför allt skrivit om Aileme av Johan Ehrenberg och vår novellantologi Onsdagslegender. Onsdagslegender har genomgående fått idel lovord, och det gäller för Aileme också, med ett par undantag (ett par recensenter har snarare recenserat författaren än boken). Översatt s.k. populärlitteratur recenseras överhuvud taget inte. En iakttagelse är ju annars att det är okej att läsa science fiction i dessa dagar. Man kommer undan med det utan att bli betraktad som ett ufo. Sf recenseras till och med ibland på kultursidor. Däremot verkar fantasygenren tagit över SF:s tidigare roll som litterär paria.
Maths Claesson

Om Dr. Indie |
Om Mr. Snaggus |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #5 2006

Science Fiction-special

Intro till Blaskans Science Fiction-special

Intervjuer

Intervju med John-Henri Holmberg

Intervju med Maths Claesson

Allen Steele — Coyote, Coyote Rising & Coyote Frontier

Bertil Mårtensson i rymdens stjärnor och vintergatans sken

Bruce Sterling — Schismatrix

John Sladek — The Complete Roderick

Orson Scott Card — Ender’s Shadow, Shadows Puppets & The Shadow of the Hegemon

Robert Bloch — den mästerlige novellisten

Science Fiction-filmer vi inte glömmer

SF i själ och hjärta

Stanisław Lem — en av science fictionlitteraturens filosofer 1921–2006

Svenska science fiction-romaner

E.P. Thompson — Sykaosdokumenten, Richard Morgan — Woken Furies & John-Henri Holmberg — Cyberpunk: En antologi

Stefan Hammarén

Inte livet på den här planeten

Mysteriet Hammarén

Våren hör till bestyret

Stefan Whilde

Attraktionslagen gäller alltid — även vid fall av gonorré, cancer och självmord

Mer fett åt svensken

Thommy Sjöberg

Rinkeby bokmässa

Mikael Bäckman

Gräsligt värre

Astrid Boman

När upphör demokratin att gälla?

Nu rannsakar Sverige sig själv på grund av medlöperiet till nazismen under andra världskriget

Replikskifte angående ”Forskare som lobbyister?”

Tack!

Rolf Nilsson

Hemlösa drabbas av valfiske

Lars Bärtås

10cc

Konst

Moderna Museet — Moderna Utställningen utvalda av Magdalena Malm och John Peter Nilsson

Artiklar

Olof Palmes död för 20 år sedan och hans gärning

Tidskrifter

Sonic #28

Tecknade Serier

Den kompletta samlingen av Lucky Luke och tv-serien

Rocky IX

Böcker

Nio gånger Harold Pinter

Sten Berglind — Raggare: Rebellerna som skakade Sverige

Musik

Backyard Babies — People Like People Like People Like Us

Band of Horses — Everything All the Time

Barbro Hörberg — Gråt i gräset

Burt Bacharach — At this Time

Deathstars — Terminal Bliss

Deltahead — Deltahead

Donald Fagen — Morph the Cat

Dr. Indies musikmix

Eric Gadd — Eric Gadd & konsert på Nalen

Firefox AK — Madame Madame

Gomez — How We Operate

Josh Ritter — The Animal Years

Korta musikrecensioner XVII

LaGaylia — Head in the Clouds

Massive Attack — Collected

Ministry — Rio Grande Blood

Neil Young — Living with War

Pearl Jam — Pearl Jam

Queen — Return of the Champions

The Concretes — In Colour & Vapnet — Jag vet hur man väntar

The Greatest Hits of Philadelphia International — 20 Soul, Disco & Funk Classics

The Morning After — The Morning After

The Raconteurs — Broken Boy Soldiers

The Radio Dept. — Pet Grief

Yeah Yeah Yeahs — Show Your Bones

Filmer

På TV

Arrested Development

TV-serier X