Korta bokrecensioner XXI

Jan Käll — I smältdegeln

Leopard förlag 2006

Jan Käll.Det är ännu en roman om att växa upp på 70-talet men Jan Käll är 5 år yngre än mig så hans upplevelser är det lilla barnets syn på att växa upp med vänsterradikala föräldrar vars pappa tror på kallelsen att bli revolutionär författare. Det stora arbetet och stundtals beter han sig som ett svin gentemot sonen och sin hustru. Kampens retorik och så har vi vardagen sonen måste ta sig igenom med sin mamma och kompisar.Jan Käll — I smältdegeln. En rolig och samtidigt ömsint porträtt utan moraliska hänsyftningar till det avskyvärda i tillvaron runtomkring barnets upplevelser, utan Jan Käll konstaterar med en lätt allvarlig ironisk blinkning hur världen fungerar då man som ett barn orienterar sig mellan vuxenvärldens konstiga perspektiv och sin egen barnvärld. Och dom vuxna förstår ingenting tycker man. Romanen är mycket fin att läsa.

Iréne Némirovsky — Storm över Frankrike

Denna författare är för mig totalt okänd. Men hon kom från ryska judiska förhållanden och kom med sin familj till Frankrike efter ryska revolutionen. Men där blev familjen förmögna och dotter blev aktiv författare men nazismens anfall på Frankrike och utrotning av judar kostade Iréne livet 1942. Men hennes manuskript gavs ut på 2000-talet av dottern Denise efter rader av äventyr under kriget. En roman om kriget och ockupationens antåg är ytterst läsvärt ännu i dag. Dagmar Olsson översatte verket och Myriam Anissimov skriver ett förord för att sätta in Iréne i sitt historiska position. En bra roman från ett hemskt livsöde. En ung vacker framgångsrik kvinna avrättas därför att nazisterna bestämt att hon var judinna och därmed klar att mördas. Hennes verk lever dock vidare. Läs henne för att minnas henes offer i ett fruktansvärt krig.

Björn Ranelid — Lustmördarna

Det är en magisk realistisk stark bok om pojken Alberts uppväxt under 20-talet då hans fader Harald som äger en bensinstation/verkstad försöker hålla ihop familjen. En familj i upplösning då modern både super och äter tabletter och Alberts syster mördas som ung. Mörka skuggor lägrar sig över Alberts barndom — men inte enbart skuggorna finns där i familjens sköte, utan även ljuspunkter existerar. Jag läser en roman som enligt omslaget skall handla om ondskan men det tycker jag inte alls är bärande tema i boken, utan kärleken till människan och livet är mera företrätt i boken än mörka tal av död och förintelse. Språket är som vanligt vackert och väldigt enkelt uppbyggt. Men det finns en nostalgisk känsla i boken. Jag tänker genast på det John-Henri Holmberg sade i vårt science fictionnummer sade om realismen: Svenska författare skriver inte om framtiden, utan använder realismen till att mer eller mindre skriva om det Sverige som varit. Och det stämmer verkligen in på dom flesta nya romaner. Men om det skrivs sådana böcker i Ranelids tappning då kan jag kapitulera för ämnet nostalgi.

Dag Solstad — Genans och värdighet

Översättning Lars Andersson

Ordfront 2005

Dag Solstad.Det är sällsynt att det kommer ut en roman som är värdig epitetet mästerverk. Men Dag Solstads roman om läraren Elias Rukia som tappar gnistan, känslan i sin undervisning i gymnasiet i norska språket och litteratur. Hans elever förstår inte det fina i att försöka utreda Ibsens drama Vildanden. Han minns tillbaka då han studerade på universitet och träffade sin bästa vän som studerade filosofi, Kants etik. Tillsammans rultar dom omkring i 60-talets universitetsvärld bland rockmusiken, konsten och kvinnorna. Hans vän gifter sig med en vacker kvinna som han senare lämnar med barn och allting. Elias gifter sig senare med samma kvinna. Det är det centrala i romanen samtidigt som den är en svidande uppgörelse i Ibsen och Strindbergs anda med det moderna norska samhället. Dag Solstads roman om en lärare som faller djupt är tragisk men ack så storslagen. En av 2000-talets främsta nordiska romaner hittills.

Boj Kewenter — Pärlan i Lakritsremmen

N.W. Damm & Son 2005

Äntligen en roman om pensionärerna och vad dom vill göra i livet efter dom arbetat och kämpat på i hela sitt liv. Boj Kewenters lilla pärla om en kvinna som låter livet börja flöda efter allting som har skett i hennes liv. Olga som lever och lär sig att livet kan visst leva ut i en högre ålder utan att man tappar fart så att säga. När jag själv nu är 40 år gammal så blir man fundersam över min egen pensionsålder. Vad kommer då att hända? Boken är för övrigt riktigt ljuvlig att läsa.

Alexandra Coelho Ahndoril — Brigitta och Katarina

Bonniers 2006

Alexandra Coelho Ahndoril.Hon är en av våra vackraste kvinnliga författare med det mest välgenomtänkta språk och har en vidunderlig effekt med att poetiskt sammanställa personlighetsporträtt. Hennes förra roman om Tycho Brahe blev en stor litterär överraskning för mig, därför att hon lyckades konstruera en stycke stor fiktiv biografi över familjen Brahe med hans hustru i centrum. Nya boken är en fin sammanfogning av heliga Birgitta och hennes dotter Katarinas svåra relation till varandra. Smakfyllt och med stor stilistisk precision förenar hon sin konst med en karaktärsdaning av stor kvalitet. Birgitta får liv och andas som en kvinna i en tid som var svår för kvinnorna. Men Birgitta framträder ändå med kraftfull personlig integritet. En bra roman helt enkelt.

Sonya Hartnett — Jag är djävulen

Bonnier Carlsen 2006

En bok för unga vuxna skulle nog vara adekvat för hennes andra bok på svenska. Den här gången handlar det om den bisarre unge mannen som blir fascinerad och djävulsk gentemot det nya unga grannparet och särskilt kvinnan som precis flyttat in i huset bredvid. En märklig katt och råtta lek undergräver parets relation då den unge mannen snirklar sig in och håller på med sina små lekar. Det är spännande som roman med dess filmiska tendenser. Alla åldrar kan läsa den med behag. Jag blev mycket förtjust i boken enkla upplägg. En svindlande modern berättelse från Australiens ödsligaste hörn från hur människan i dag är belägrad med så mycket dumheter. En roman för hängmattan i sommar.

Alfredo Bryce Echenique — Min älskade trädgård

Förord och översättning Peter Landelius

Fischer & Co

Det är skönt att man fortsätter att ge ut romaner som kommer från Latin-Amerika och visar upp att veteraner som beskriver kärleken mellan en ung student i Lima och en äldre vacker kvinna. Deras passion som väcker uppror i leden men dom älskade står ut och försvinner till Paris. Ett melodram i klassisk tvåloperastil. Men här får den genom texten och litteraturens särart ett annat språk som gör allting så mycket bättre än vad du kan tro. Jag läser med stora ögon hans roman. Den förra boken En värld för Julius hade en skarpt formulerad berättelse i botten som var helt annorlunda än nya boken. Peter Landelius sätter hans roman i sin rätta belysning genom att berätta om den magiska realismen som utgjorde den fascinerande länk till Sydamerikas stora litterära boom under 60-talet och 70-talet. Jag har alltid älskat den romankonst som finns på andra sidan Atlanten i Sydamerika. Den här romanen är inget undantag från den kärleken.

Blaskan #6 2006

Jevgenij Zamjatin — Berättelse om det viktigaste

Himmel eller helvete?