Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Konst

Waldermarsudde: Ivan Aquéli 1869–1917

John Sundkvist

John Sundkvist.Ivan Aquéli var politiskt en anarkist och blev intresserad av islam till den grad att han omvände sig till sufist. Men den läran som blev islam och den anarkistiska politiken som förde han via vännen Émile Bernard somvägledde honom till Van Gogh och Gauguins konst som blev viktiga influenser till hans egen konst. Det var som islamist som han tillsammans med läkaren och anarkisten Enrico Insabato som dom bildade en tidskrift för modernism och konst. Ivan Aquéli mötte kubismen omkring 1910 vilket ledde honom till att utveckla den som stilideal för sitt eget skapande. För faktum är att det dröjde länge innan han blev känd i Sverige. En enda utställning på konstnärsförbundets utställning 1912 och efter hans död kom Axel Gauffins stora biografi som jag hade en gång i tiden i min boksamling. Den kom ut 1940 och gjorde Ivan Aquéli äntligen till ett lagom känt namn som pionjär till modern svensk konst. För det märks i hans landskap från Frankrike eller Sverige hur den franska impressionismen låg som grund men även modernismen finner jag klart uttänkt i dom många porträtten som utställningen visar upp.

Gotländskt landskap.För det är häpnadsväckande hur modern han känns idag. Kubismen bidrar verkligen till knepiga porträtt men ändå är dom i stilen rena föreställande realistiska. Men dom är skarpa i konturer och dragen dras åt den kubistiska stilformen. Det är dom bästa delarna i hans verk. För jag älskar kubismens renhet och dom fantasifulla förvrängningarna som du kan finna i kubismen ā la Picasso som bra exempel.Nillandskap. Aquélis verk är hela tiden på gränsen mellan modernism och 1800-talets estiska ramar. Landskapen är verkligen franskt suddiga men även här blir han egen då dom är tydliga men vaga landskap som känns också att dom är på väg att spränga realismens antydningar i atomer. Jag ser dom som en kulturell stark satsning att man visar denna särling jag endast sett ett par få verk i verklighetens livescener, utan nu kan jag gå bortom boken reproduktioner. Aquéli är så bra och så intressant som konstnär och människa att det denna gång går att ta del av hans verks intentioner. Jag tycker därför att det är ganska så naturligt att John Sundkvist och Aquéli ställs ut på samma museum.

John Sundkvist.Dom är olika till konstnärstemperament men ingår i samma modernism. Jag har läst John Sundkvist som konstkritiker med behag under större delen av 90-talet. Hans konstkritik och fina intressanta konstartiklar finns samlade i essäsamlingen Mellan närvaro och sken från 2003 (Schultz). Där måste jag säga efter att ha sett hans verk på Waldermarsudde, att jag tycker att John Sundkvist är bättre som konstkritiker än som konstnär. För i boken finns intellektuell spänst och poesi i texterna. Visserligen kan texterna kännas svalt estetiska och utan glöd men dom är hela tiden på konstens sida gentemot kritiken. Därför förblir hans klassiska moderna verk svala och avståndstagande. Dom är inte romantiska till sitt väsen så att dom blir nostalgiska i sin relation till modernismen. Även om texterna känns angelägna men helt romantisk när dom analyserar färgen eller motiven bland konstnärernas upphov. Så blir tavlorna med sina strama fält av enhetliga färger eller bara vita drag med enkla komponerade färgfält klassiska i sina konstruktivistiska behag men saknar värme och känsla. Dom blir stumma och jag känner mig oberörd av John Sundkvists verk. Kan det bero på mig. Men nej tänker jag, jag känner inget empati eller emotionellt som borde strömma ur den modernism jag älskar och känner mig väl förankrad i som tradition och ideologi. John Sundkvist blir bara en i mängden av tråkiga epigoner. Så jag läser hellre John Sundkvist än ser hans verk igen.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #6 2006

Stefan Hammarén

Jevgenij Zamjatin — Berättelse om det viktigaste

Thommy Sjöberg

Himmel eller helvete?

Astrid Boman

Ändamålet helgar medlen?

Är vi på väg mot en total världsdiktatur?

Diktakrati

En demokrati att värna om?

Vem vågar ställa frågorna?

Rolf Nilsson

Bäst i världen på demokrati?

Filip Björner

Bojkotta Google

Miss Vampyria

Narnia — Enter the Gate & HIMSA — Hail Horror

Filmer: Brokeback Mountain, White Chicks, Godsend & The Return to the Texas Chainsaw Massacre

Konst

Galleri Loyal: Wes Lang & Donald Baechler — Skulls and Shit & Avgångseleverna på Konstfack vid Telefonplan

Kulturhuset: Sune Jonsson möter Walker Evans

Waldemarsudde: Ivan Aquéli & John Sundkvist

Artiklar

Fildelning

Kärnkraften i Sverige

Kommentarer kring USA

Nätet, fria informationen och industrins behov av att styra friheten

Religionerna är i grunden homosexuella sammanslutningar

Politik

Pernilla Ahlsén — En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva: Livet i skuggan av konflikten

Politiska kommentarer XVII

Böcker

Korta bokrecensioner XXI

Litterära historiska fiktioner

Backspegeln.

Lead Belly — bluesens store förnyare

Musik

Bruce Springsteen — We Shall Overcom: The Seeger Sessions

Calexico — Garden Ruin

Candi Staton — His Hands

Celtic Frost — Monotheist

Deep Purple — Made in Japan (Dr. Indie)

Deep Purple — Made in Japan (Dr. Rock)

Dr. Indies musikmix II

Eskobar — Eskobar

George Jones — den hårda countrydrömmaren

Godsmack — IV

Dr. Indie om den galne rockabillykultikonen Hasil Adkins

Helt Off — I huset & Max Peezay — Discokommittén

Iggy Pop — A Million in Prizes: The Anthology

Joe Satriani — Super Colossal

Josh Rouse — Subtítulo & Neal Casal — No Wish to Reminisce

Korta musikrecensioner XVIII

Matisyahu — Youth

Merle Haggard — Greatest Hits: Sing Me Back Home

Nils Landgren & Joe Sample — Creole Love Call

Några favoritskivor med countrygudinnan Patty Loveless

Pet Shop Boys — Fundamental

Phoenix — It’s Never Been Like That

Ray Davies — Other People’s Lives

Red Hot Chili Peppers — Stadium Arcadium

Rolf Enström — Constellations & Electro-Acoustic Music from Sweden

Ryan Adams & The Cardinals — Jacksonville City Nights & Rosie Thomas — Only with Laughter Can You Win

Southern Soul

The Flaming Lips — At War with the Mystics

The Kristet Utseende — Sieg Hallelujah

Filmer

På TV

The Complete Series of The Flash

Sport

Mardrömsöppning i fotbolls-vm