Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Musik

Deep Purple — Made in Japan 1972

Det var efter skivorna Machine Head och Fireball som man under Japanturnén spelade in denna liveplatta på tre dagar som blev tre magiska landmärken i rockhistorien. Vi på redaktionen brukar stundtals prata om liveplattor som inte alltid fyller sina behov, utan snarare är en lat utväg att slippa skriva nya sånger och spela in skivor. Men ibland så öppnar sig universums änglar och släpper förbi sådana mästerverk som Deep Purples liveplatta från 1972. Skivan är nästan helt perfekt då Ritchie Blackmoore helt enkelt låter gitarren samtala och kommunicera med Ian Gillians nästan kvidande röst som ropar i öknen på salighet eller frälsning från någon fjärran Gud. Ian Gillian verkar som bäst då hans röst formas ur konserternas kraftfulla epicentrum. Då gnäller hans röst och ylar mot månen. Jon Lord är häxmästaren vars orgel är ett instrument från forntiden. Han lägger sig på tangenterna och verkar vara frustrerat när han spelar ut sitt garde av modulationer. Ian Paice bankar i flera minuter och det verkar aldrig ta slut och jag som brukar vara allergisk mot långa solon som ofta brukas ertappas inom metalmusiken. Men här är det manna från himlen. Made in Japan blir på så sätt en unik lyckat liveplatta då den täcker upp allt som man kan önska sig av en liveskiva utan ha varit där. En klassisk platta för livet.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #6 2006

Stefan Hammarén

Jevgenij Zamjatin — Berättelse om det viktigaste

Thommy Sjöberg

Himmel eller helvete?

Astrid Boman

Ändamålet helgar medlen?

Är vi på väg mot en total världsdiktatur?

Diktakrati

En demokrati att värna om?

Vem vågar ställa frågorna?

Rolf Nilsson

Bäst i världen på demokrati?

Filip Björner

Bojkotta Google

Miss Vampyria

Narnia — Enter the Gate & HIMSA — Hail Horror

Filmer: Brokeback Mountain, White Chicks, Godsend & The Return to the Texas Chainsaw Massacre

Konst

Galleri Loyal: Wes Lang & Donald Baechler — Skulls and Shit & Avgångseleverna på Konstfack vid Telefonplan

Kulturhuset: Sune Jonsson möter Walker Evans

Waldemarsudde: Ivan Aquéli & John Sundkvist

Artiklar

Fildelning

Kärnkraften i Sverige

Kommentarer kring USA

Nätet, fria informationen och industrins behov av att styra friheten

Religionerna är i grunden homosexuella sammanslutningar

Politik

Pernilla Ahlsén — En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva: Livet i skuggan av konflikten

Politiska kommentarer XVII

Böcker

Korta bokrecensioner XXI

Litterära historiska fiktioner

Backspegeln.

Lead Belly — bluesens store förnyare

Musik

Bruce Springsteen — We Shall Overcom: The Seeger Sessions

Calexico — Garden Ruin

Candi Staton — His Hands

Celtic Frost — Monotheist

Deep Purple — Made in Japan (Dr. Indie)

Deep Purple — Made in Japan (Dr. Rock)

Dr. Indies musikmix II

Eskobar — Eskobar

George Jones — den hårda countrydrömmaren

Godsmack — IV

Dr. Indie om den galne rockabillykultikonen Hasil Adkins

Helt Off — I huset & Max Peezay — Discokommittén

Iggy Pop — A Million in Prizes: The Anthology

Joe Satriani — Super Colossal

Josh Rouse — Subtítulo & Neal Casal — No Wish to Reminisce

Korta musikrecensioner XVIII

Matisyahu — Youth

Merle Haggard — Greatest Hits: Sing Me Back Home

Nils Landgren & Joe Sample — Creole Love Call

Några favoritskivor med countrygudinnan Patty Loveless

Pet Shop Boys — Fundamental

Phoenix — It’s Never Been Like That

Ray Davies — Other People’s Lives

Red Hot Chili Peppers — Stadium Arcadium

Rolf Enström — Constellations & Electro-Acoustic Music from Sweden

Ryan Adams & The Cardinals — Jacksonville City Nights & Rosie Thomas — Only with Laughter Can You Win

Southern Soul

The Flaming Lips — At War with the Mystics

The Kristet Utseende — Sieg Hallelujah

Filmer

På TV

The Complete Series of The Flash

Sport

Mardrömsöppning i fotbolls-vm