Korta bokrecensioner XXII

John-Henri Holmberg — Filmtema

BTJ-Förlag 2006

John-Henri Holmberg.Blaskanhjälten och författaren som ni mötte i vårt science fictionnummer i maj har nu givit ut en bok om film. En välskriven kortfattat och enkel bok om sina favoritfilmer och dessutom fördömliglig i sin pedagogiska nit att framställa film som något roligt. Jag kan nästan ta fram min egen anteckningsbok och pricka av filmerna som vi har gemensamt. Jag tror att en sådan bok kan behövas för att ge filmen ett intresse för det som sker i filmvärlden.

Eva-Lotta Hultén — Skogen vi ärvde

Atlas 2006

Skogen och naturen är en del av vår nordiska kulturella identitet så vi har speciellt förhållande till skogen. Det är därför roligt att läsa ett reportage om skogen ur alla aspekter vi kan finna om skogens betydelse för oss svenskar/nordbor. Jag läser den som en klocka och vad som sker inom och utom människan när vi ser skogen som rekreation eller näringsmedel för vår ekonomiska framtid. Jag tror att det behövs en bok som nyanserad tar fram vad som är viktigt med skogen. Det är en behaglig bok som ger mig som läsare en annan förståelse för vad skogen betyder psykologisk och nationalekonomisk. Dom båda delarna ingår i varandra.

Mattias Hagberg — Släpp fångarna loss. Ett reportage om brott, straff och trygghet

Atlas

Vänsterförlaget Atlas liksom förlaget Leopold ger ut dom mest intressanta böckerna som speglar det politiska livet väldigt bra och särskilt som brott/straffrågan har seglat upp igen som en het debattslinga på pränt igen. Den dyker upp så fort någonting har hänt som spektakulära rymningar sätter fokus på frågorna. Men Mattias Hagberg vill också veta vad som händer i debatten kring frågorna. Bra böcker som ger liv i debatten och dessutom kan öka informationen kring det vi inte vill veta är alltid bra upptäcka.

Margaret Drabble — Den röda drottningen

Forum

Margaret Drabble.Margaret Drabble tillhör dom engelska författare som jag älskade att upptäcka på 80-talet då Anne Tyler, Fay Weldon och Margaret Drabble tillförde min läsning stora stunder bland textmassorna. I den nya romanen så är det ett dubbelseende vi läser eller får dubbla perspektiv på två stora kvinnoöden. I den ena berättelsen får vi uppleva den döda koreanska kronprinsessan Hyegyong som föddes på 1700-tlat berättar om sitt liv och memoarer kring sitt fascinerande liv. Medan vi andra berättelsen får uppleva Barbara Halliwell som är specialiserad på medicinsk etik råkar läsa kronprinsessans liv på väg till Sydkorea. De bådas liv flätas in varandra och två kvinnoöden får liv och kött i en stor roman. Margaret Drabble gör det igen.

Antonia Arslan — Lärkornas borg: En familj, en kärlek, ett förlorad land

Antonia Arslan.Armenien är landet som turkarna 1915 massakrerade mer än miljon människor men som dom fortfarande liksom kurdernas öden vägrar uttala sig om i nutiden. Det är den utgångspunkten som Antonia Aslans bästsäljande roman tar till sin utgång. Historien om två bröder och dera omaka liv är en fascinerande storslagen familjeepos. En modern krönika om tider som var svåra men idag dunkla nattvandringsberättelser i delar av Europa men ändå fullständigt levande för dom generationer efter första världskriget som idag ser Armenien som sitt hemland. Läs och begrunda en vacker berättelse från en av våra mest spännande nya författare.

Peter Handke — Don Juan (hans egen berättelse)

Peter Handke.Det här är inte den riktiga historiska Don Juan utan en modern kvinnoförförare som jagas av ett ungt par på motorcykel. Han rusar in i berättarens trädgård eller ett i det gamla värdhuset som blivit ombyggts där en ensam man bor. Dom skapar en form av vänskap och förärar varandra ett märkligt samliv där dom i långa sittningar berättar om Don Juans postmoderna kärlekshistorier. En liten stark bok från en av vår tids största dramatiker och författare. När skall han få nobelpriset tro?

Tobias Landström — Helgonens nådatid

Bokförlaget Ikonoklast

Den här författaren har jag inte stött på förut utan fann hans roman eller deckarhistoria på biblioteket. Den utspelar sig under Bysantins Östromerska rike på 700-talet vid ett kloster där prästen Jasper skall lösa mordgåtor och annat löst i sammanhanget. En lärd och trevlig bok som ges ut på eget förlag gissar jag rimligtvist på. En skör och fin roman med härliga sekvenser och snygga drag. En ovanlig roman som du kan läsa i sommarens behag.

Italo Calvino — Kosmokomik

Lind & Co

Italo Calvino.Italo Calvino har aldrig varit en författare inom science fiction utan däremot har han alltid varit nära det absurda i sin värld. Men den här boken som först nu under 2000-talet kommit ut är en sorts mystisk science fictionroman där allting från genren plockas ut och förvrids i en rymdartat märklig berättelse. När jag under 20 har läst den här märkliga författaren så handlar det om finna strukturer i rymden och månlandningar som resulterar i fantasier jag inte mött förut i berättelser av andra författare. Jag har förut skrivit om denna mästare på det absurda. Den här boken tillför verkligen hans mästerverk ordentligt och man kan återigen njuta av Italo Calvinos galanta begåvning.

En litterär reflexion kring Italo Calvino

Christopher Isherwood — En enda man

Salamonki

Christopher Isherwood.Christopher Isherwood har alltid skrivit tydliga homosexuella romaner utan att be om ursäkt eller talat i dunkla begärs gåtor där homosexualiteten alltid blir en skugga i dunkla förvärvet. Hans två underbara romaner Farväl till Berlin som Bob Fosse senare förvandlade till filmen Cabarét var till exempel ett exempel på dekadensen i Berlin mellan två världskrig och Mr. Norris byter tåg kan också säga vara en del i hans Berlin omkring andra världskriget. Hans numera bortglömda roman om engelska litteraturläraren George i USA som förlorar sin livspartner är en klassisk gayroman men ändå inte, utan den handlar om valet och förlusten efter en annan människa. Om att tappa fotfästet i sorg. Du kan också välja se boken om en engelsk universitetslärare som tröttnar på att lära ut om litteratur kring liknöjda elever. Men inleder en passionshistoria med en elev. Snyggt och vacker berättat och borde vara en modern klassisk roman.

Monica Braw & Juhani Lompolo — Samurajerna

Atlantis

Det här en utsökt bok om japansk kultur men ändå ett sätt att få världen att gå ihop i ett land där mystiken med ninjas och samurajer alltid lockat oss västerlänningar. Monica Braw som med böcker och essäer verkligen försöker få till exempel mig att kunna lite snyggt med berättelser och historisk överblick kring Japans förflutna fått mig att inse hur samurajidealen verkligen fortsatt att dominera japans på olika sätt i vardagsliv och i affärslivet. Det är därför tacksamt med en bok som verkligen tar tag i samurajfrågan med kännedom och kärlek. En av sommarens bästa böcker.

Till slut

Andra världskriget finns fortfarande som en stor intresseväckande läsning för oss medborgare. Så nu finns tillexempel krigskorrespondenten Osmar White reportage från General Pattons passarstyrkor som efter dagen D fortsätter att sätta fart mot Tyskland. En kritisk bok som skulle ha publicerats redan efter andra världskriget men hamnade av olika skäl i malpåse. Men 1983 kom tillslut boken Segrarnas väg ut. Men först nu på svenska av förlaget Prisma. En värdefull bok att läsa bland alla böcker som kommit ut om andra världskriget. Du kan även läsa danske historikern Rasmus Dahlbergs bok Dödliga uppdrag under andra världskriget. Historiska Media ger ut den. En spännande bok om tyska liksom dom allierades olika funktioner i ett bedrövligt krig.

Blaskan #7 2006

Flyktig som ingenting

Jenny Erpenbeck — Ordbok