Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Blaskan — Din tidning på webben!

Essä

Virginia Wolfs litteratur

Virginia Wolf.Virginia Wolf är den författare som ger oss impressionistiska bilder och en mera flytande prosa som bryter av den realism som till exempel påbjudits i Stalins ryska realism. Man skall som i Emilé Zolas naturalism kunna vetenskapligt beskriva den omgivande verkligheten då människan som i Marx sentens: att det är människan som skapar materian och skapar sin egen verklighet. Den beskrivningen fanns inte i modernismen på samma sätt då man som James Joyce skrev romaner som bröt sönder sättet att beskriva verkligheten eller som i Robert Musils sätt att hantera verkligheten genom att låta personer vandra genom Europas brinnande världar och betrakta den vid sidan om. T.S Eliott som med sitt diktverk Det öde landet skapade en psykologiskt djupsinnig verklighetsbeskrivning av vår psykotiska mänskliga mentala verklighetsbild. Samuel Beckett, Thomas Mann eller Marcel Proust kunde också beskriva vår verklighet som händelser där individen drabbades av det öde som är att vara människa.

Virginia Wolf.Där har vi Virginia Wolf som låter sina individer nötas mot varandras motstridiga känslor och skapar därmed en borgerlig värld som hon sedan filtrerar och dissekerar på sitt sätt som humanist och socialist. Virginia Wolf var både dyster i sin syn på människan men det var en mild psykologisk men kanske lite vass betraktelse på vad som sker när individer möts i kollektiva/individuella situationer där man kommunicerar mellan människor som vill nå fram men inte lyckas nå fram till varandra. Den borgerliga liberala får sina törnar då Virginia Wolf i sina romaner och essäer frammanar sina texter att vandra in i dom borgerliga salongerna för att senare avlägga rapport till oss läsare om vad som sker i dessa världar med en anan verklighetsbild än vad vi förmodligen har.

En kommunistisk litteraturkritik skulle kritisera att författarna inte avslöjade den borgerliga hycklande moralen eller ställer sig solidarisk i talarstolen och talar om arbetarmassornas lidande. Men kommunister har svårt att se bjälken i sitt eget öga då dom har programmatisk livssyn på verkligheten och som har partiprogram och en egen ideologisk syn på hur samhället skall beskrivas och den som inte gör det på rätta sättet är en avfälling. Men en marxistisk kritiker av rang som George Lukács som försvarade modernismen som radikal kraft som utgjorde modernismens spjutspets. Det är därför som dadaism, surrealism och futurism gick andra vägar i sin radikala nit att vilja förändra mänskligheten. En radikal utopi som inte Lenin, Trotskij eller Stalin förstod då deras modernism var teknisk och deras kulturuppfattning reaktionär och borgerlig med klassikerna som högsta ideal. Virginia Wolf som var lågmäld i sin kritik av människor var ändå en vass psykolog i sina texter.

Det är därför hennes böcker blir levande för att hon vågar bemästra dom svåra frågorna och mata in dom i sina romaner eller essäer. Jag håller henne högst bland alla moderna kvinnliga författare vid sidan om Karin Boye eller Edith Södergran. Läs henne du med i dag.

Om Dr. Indie |

Blaskan på MySpace


Blaskan


Senaste numret av Blaskan


Sök på Blaskan

Blaskan #8 2006

Stefan Hammarén

Hammaréns lyxpost

Imponderabilierna, några

Thommy Sjöberg

Blågul turist i Berlin

Astrid Boman

Det stod Mossad på den bomben

Förväntningarna på media är att de ska rapportera nyheter

Liten krönika om en resa

Brevväxling med Regeringskansliet

Pertti Viljanen

The Alarm — tillbaks till rötterna!

Ljubomir T. Dević

Kriget mot terrorismen

Miss Vampyria

Stoned

The Omen (2006)

Konst

Kulturhuset i Stockholm: Envar — 264 konstverk till salu & Fotografins Hus på Skeppsholmen: Face to Faces

Norrtälje Konsthall: Frode Gundorf Nielsen

Artiklar

En liten kommentar kring Fidel Castros sjukdom och politik

Folkpartiet på hal is igen?

Israel och konflikterna

Varning: Moralisterna dyker upp igen

Essäer

Virginia Wolfs litteratur

Kommentarer

Dr. Indie kommenterar Libanonkrisen

Intervjuer

Intervju med Jonas Thente

Tidskrifter

Nova Science Fiction #7/8

ZERO Music Magazine #2 2006

Böcker

Johan Fornäs — Moderna människor (Folkhemmet och jazzen)

Korta bokrecensioner XXII

Neil Strauss — Spelet (En inträngande analys av raggningsexperternas hemliga sällskap)

Backspegeln.

Jazz på svenska & Jazz på ryska

Musik

Borodin Quartet 60th Anniversary

Camera Obscura — Let’s Go out of This Country

Collected Day Dreamers: Music for Those Lazy Moments, Jan Johansson — Jazz på svenska folklåtar & Billie Holiday — The Complete Original American Recordings

Dr. Indies musikmix IV

Elvis Costello & Allen Toussaint — The River in Reverse

Front Line Assembly — Artificial Soldier

George Thorogood and The Destroyers — Hard Stuff

Give ’Em The Boot V

Håkan Hellström — Nåt gammalt, nåt nytt, nåt lånat nåt blått

Hot Chip — The Warning

Ian Gillan — Gillan’s Inn

Johnny Cash — Ring of Fire: The Legend of Johnny Cash

Juni Järvi — Wherever Thou Art

Kalle J — Om du lyssnar noga

Keane — Under the Iron Sea

Korta musikrecensioner XIX

Lily Allen — Alright Still

Lo-Fi-Fnk — Boylife & ”(…and the JFG?)”

Mad Lee Riot — Please Do Not Reply We Contact You

Mark Knopfler & Emmylou Harris — All the Roadrunning

Ministry — Rio Grande Blood

Pharrell — In My Mind

Revolting Cocks — Cocked and Loaded

Rod Stewart — If We Fall in Love Tonight

Scott Walker — The Drift

Shooter Jennings — Electric Rodeo

The Essex Green — Cannibal Sea

The Hush Sound — Like Vines

Tom Petty — Highway Companion

TV on the Radio — Return to Cookie Mountain

Van Morrison — Pay the Devil

Voivod — Katorz & Napalm Death — Smear Campaign

Filmer

På TV

Dr. Indie om televisionen

Mat & Dryck

Fikaställe