Korta musikrecensioner XXI

Korn — Chopped, Screwed, Live & Unglued

Korn — Chopped, Screwed, Live & Unglued.Korn gjorde alltid den bästa metallen med en isande skönhet i uttryckssättet men som också övergick till några av dom bästa rapmetalllåtarna som jag kunde tänka mig sedan Anthraxs dagar som gjorde roliga låtar under det tidiga 90-talet. Den här skivan är finstilt med blandade aggresiva gotiska stämningar till underfundiga raplåtar där gitarrerna ligger och morrar i bakgrunden. En av årets bästa metallutsläpp enligt Dr. Indies uppfattning.

Dover — Follow the City Lights

Dover — Follow the City Lights.Det första gången jag hör talas om spanska snygga indiegruppen Dover som enligt info bildades i början av 90-talet och blivit en av Spaniens bästa indieutsläpp. Och deras musik påminner lite grann om svenska The Sounds eller Melody Club med sina indiedansrocklåtar. Men det är nu väldigt bra kommersiell indierock som borde kunna slå även i Sverige. För jag diggar deras musik utan att tveka på tangenterna på min dator. Bra rock som kanske behöves om man så vill.

The Refreshments — 24–7

Om man som vi på redaktionen älskar pubrock där Nick Lowe, Dave Edmunds eller Mick Jupp var dom stora hjältarna. Eller saknar kombinationen Nick Lowe, Dave Edmunds, Billy Bremner och gamle Motorstrumslagaren Terry Williams gamla band Rockpile, så är svenska The Refreshments ett svenskt unikum inom rocken. Dom spelar hederlig rockabilly, rotrock med 50-talets stjärnor som förlagor. Nya skivan är som dom andra kompetenta svängiga rockplattor som jag rådiggar till så att det stänker om det.

P.S. Billy Bremner var med och grundade bandet för en del år sedan. Det du.

Poetry for the Masses — A Tell Tale Heart

Poetry for the Masses — A Tell Tale Heart.En liten skiva landade med en fin akustisk rockgrupp som gör pop för vårt andliga behov istället för att få oss till livs det fula så behöver vi det sköna likväl. Det finns fula skitiga giftiga superbra rockplattor som vi på redaktionen älskar naturligtvis. Men det här är en vacker platta med fina poetiska texter och bra arrangemang. Bandet hörde jag talas om för några år sedan men det först nu jag lyssnar ordentligt på bandet. En av dom där oumbärliga skivorna helt enkelt som jag gärna bär med mig i cd-spelaren.

Amy Grant — Time Again: Amy Grant Live All Access

Atlantic R&B 1955–1957 Volym 3

Basement Jaxx — Crazy Itch Radio