Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Populärkultur

Alex Raymond: Rip Kirbys skapare

Rip Kirby.Den snygge glasögonpryde privatdetektiven Rip Kirby som både gillade vackra kvinnor, snabba bilar och klassisk musik var till stor del Alex Raymond självporträtt till den delen av att vackra kvinnor och snabba bilar var hans passion i livet. Det var dom snabba bilarna som fick Alex Raymond att förlora sitt liv 1949. Han föddes 1909 och blev en del av USA:s mest klassiska serietecknare genom alla sina produktioner som han medverkade i 30-talets serievärld. Där det gällde ha snabba hjältar som kunde ta sig för att bekämpa skurkarna.. Alex Raymond som var duktig att teckna fick arbeta med bröderna Young, främst Chick Young, främst Chick Youngs serie Blondie Han var spöktecknare åt en hel del i serien . Det var Krikelins förstfödde som fick heta Alex i serien som en tribut. Men även serier som Blixt Gordon, Djungel Jim och agent X9 som Dashiell Hammet författade manuskript till medan Alex Raymond tecknade seriens karaktärer. Alex Raymonds skuggspel och illustrationer är skickliga och gjorde Rip Kirby till en elegant snygg serie som stod sig bra själv då bolaget behövde en ny seriefigur. Alex Raymond var huvudförfattaren fram till sin död då John Prentice tog över tecknandet och Fred Dickenson skrev huvudberättelsen i Rip Kirby.

I Sverige var det först veckotidningarna som gav oss Rip Kirby medan han kom i serieform i tidning först 1969 i klassiska Toppserien. Jag själv började läsa Rip Kirby i Agent X9 och ägde Comixpocket-volymerna med Rip Kirby. Jag minns att det var Alex Raymondhistorierna som gällde i många år som jag älskade på den tiden att läsa. Även Semic-press gav ut ett urval av Alex Raymond och John Prentices berättelser i den mest läsvärda av utgåvor som kom ut i Sverige. Rip Kirby var en av mina absoluta seriehjältar ett tag innan Marvel tog över världen i mina sinnen för alltid. Men Rip Kirby lever i mitt hjärta för tid och evigt som ett monument då guldåldern för amerikanska serier var som störst. Kvalitet som man idag fortfarande kan få njuta av.

Musik

Amy Grant — Time Again: Amy Grant Live All Access

Atlantic R&B 1955–1957 Volym 3

Basement Jaxx — Crazy Itch Radio

Beck — The Information

Bob Dylan — Modern Times

Bob Marley — The Ultimate Collection, The Best of Bob Marley & Colour Collection

Dionysus — Fairytales and Reality

Dixie Chicks — Taking the Long Way

Eddie Wheeler — Humble Plea

Elton John — The Captain and the Kid

En liten notering om The Rolling Stones

Evanescence — The Open Door & Black Label Society — Shot to Hell

Fibes, Oh Fibes! — Still Fresh & Emotional

Punkfunkens urfäder — Gang of Four och The Pop Group

Grandaddy — Just like the Family Cat

Hip Hop Best: The Collection

Justin Timberlake — Future Sex, Love Sounds & Beyonce — B’Day

Kasabian — Empire

Klaxons nya låtar på nätet & Junior Boys — So This Is Goodbye

Korta musikrecensioner XXI

Los Lobos — The Town and the City

Mando Diao — Ode to Ochrasy

Marit Bergman — I Think It’s a Rainbow

Nelly Furtado — Loose

OHM — Star Fall

Pete Rock — Underground Classics

Peter Nordwall Ensemble — Kanon

REM — And I Feel Fine: The Best of the I.R.S. Years 1982–1987

Scott Stappt — The Great Divide

The Killers — Sam’s Town & Barenaked Ladies — Barenaked Ladies Are Me

The Lemonheads — The Lemonheads

The Mars Volta — Amputechture

Theatre of Tragedy — Storm

Ultravox — Systems of Romance & Level 42 — Retroglide

Veruca Salt — IV

Wilson Pickett — In Philadelphia

Wolfmother — Wolfmother

Yellowcard — Lights and Sounds

Yo La Tengo — I Am Not Afraid of You and I Will Beat Your Ass