Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Populärkultur

Minnenas litteratur — Fem-böckerna

Enid Blyton — Fem söker en skatt.När man blir lite äldre tycks det vara som en biologisk nödvändighet att tänka bakåt på det som varit. I dagens litterära tillbakablick ska vi titta på ett fenomen som när det kom var förkastligt, men stort var det. Det jag pratar om är fem-böckerna.

Bannlysta från bibliotekshyllorna då den svenska kulturmaffian hade bestämt sig för att ALLA Enid Blytons böcker var undermåliga och därmed inte lämpade sig för barn. Så i statsindoktrineringens namn plockades böckerna ner från barnbokshyllan. Istället blev det kulturimperialistiska förlaget Rabén & Sjögrens uppgift att ge ut böckerna på svenska. Till den svenska vänsterns stora kollektiva förskräckelse blev dessa böcker min generations första stora läsupplevelse.Kanske var läsupplevelsen därmed inte bara en stunds spänning utan också ett sätt att visa finger åt åsiktsfascistoida kulturmaffiosos.

Fem-böckerna handlade alltid om äventyr, sommar spänning och elaka skurkar samt intrikata mysterier var ingredienserna. Grundtemat var fyra personer som utgjorde ett gäng som i sällskap med sin kloka och trogna hund gjorde livet surt för diverse illasinnade individer med lömska planer i sinnet. Språket och historiernas innehåll var moraliskt sett dygdiga. Inget Sex inget snusk och inga svordomar med andra ord. Böckerna började med att de fyra vännerna samt hunden anlände till diverse släktingar på landet. Snart började mystiska saker hända, försvunna personer, mystiska ljud i natten, försvunna värdeföremål, konstiga människor som gjorde ovanliga saker på udda tider vid lite skrämmande platser som kyrkoruiner där sägnen sa att det spökade osv. Mina sexåriga hårstrån stod rakt upp och med ett likblekt ansikte klamrade man sig krampaktigt kvar vid böckerna, man ville ha mer och mer och mer Böckerna var med andra ord väldigt tilltalande för barn, de hade spänning, äventyr och kluriga gåtor. De utmanade läsarna genom att man kände sig delaktig i lösandet av mysteriet då intrigen var upplagd på ett sådant sätt att man själv kunde klura ut vad och vem som låg bakom. Ytterligare en anledning till varför böckerna blev så populära gissar jag. Man blev inte idiotförklarad som man hade blivit av vuxenböcker, utan både språk och intrig låg på ett barns intellektuella nivå.

En annan anledning har jag redan snuddat vid — spänningen. Vuxna vill gärna skydda barn mot världens ondska och det är ju bra, men i fem till sexårsåldern ville i varje fall jag tänja lite på gränsen. Jag ville bli skrämd helt enkelt, men inte för mycket skrämsel utan lagom. Mysterier i natten, skurkar med illvilliga planer och diaboliska och skändliga brott är helt enkelt vad denna spänningstörstande sexåring tyckte var en god balans i tillvaron. Därför blev också sidslukandet ett tag enormt, i den mån man nu kunde få upp någon vidare läshastighet med tanke på en inte helt utvecklad läsförmåga. Men som sagt språket var anpassat till ett barns förmåga att läsa så i viss mån kompenserades man.

Den sista anledningen till varför Enid Blytons böcker blev så stora är att hon lät barn vara barn på sina egna villkor även i böckernas värld. Världsbilden som ges i böckerna är att barnen står i förgrunden och de vuxna svischar förbi i bakgrunden. Barnen är både kloka och självständiga och får vara som små minivuxna utan inblandning. Allt detta är extremt tilltalande för barn som bara tycker att vuxna är meshögar som har glömt hur det är att vara barn. Så är du en vuxen som glömt hur det är att vara barn kan man faktiskt läsa dessa böcker för att upplysa sig själv om inte annat.

Enid Blyton (1897–1968) är den engelska författarinnan som ligger bakom dessa böcker. Precis som Astrid Lindgren har hon två starka kort i sitt författarskap. Det ena är förmågan att leverera en spännande, underhållande och för ett barn läsvärda böcker. Det andra är att hon skriver på ett sådant sätt att barn förstår både språkligt och hur historiens upplägg ser ut. Precis som Astrid Lindgren har också Enid Blyton lyckats med något annat som den svenska kulturmaffian gnisslar tänderna åt, nämligen att sälja långtradarlaster med böcker. Enid Blyton var kanske den första barnboksförfattarinnan som blev internationellt stor i kommersiell mening. Horder var de ungar runt hela världen som väntade på nästa fem-bok. Vi skrek inte som dagens ungar när de ser Spice Girls det var vi allt för tuktade för, men vi väntade tålmodigt på nästa bok. En sammanställning visar att hennes böcker har sålts i 600 miljoner kopior, och att varje år fortsätter hon att sälja 8 miljoner böcker. Inte dåligt för en person som varit död i 40 år att sälja 8 miljoner av sina böcker.

Enid Blyton var också enligt vuxenmallar en välsäljande författarinna, vilket på ett tidigt stadium gjorde henne ekonomiskt oberoende. Ytterligare ett själ till att svensk kulturmaffia tyckte så illa om henne, en författare ska svälta helt enkelt inget snack om saken och att vältra sig i pengar det har kultursnobbarna ensamrätt till. Enid Blyton kunde ganska snart skriva mer för att det var roligt än att för att försörja sig. Böckerna kom i en ganska strid ström med start redan 1922.Under 20-, 30-, 40-, och 50- tal var hennes snabbhet i skrivande svårslaget, vissa uppgifter talar om 10.000 ord om dagen. De sista böckerna kom under den första halvan av sextiotalet. Tyvärr tilltog sjukdomen Alzheimer under hennes sista år i livet och den rekordfart med vilken hon skapat alla sina böcker avstannade till i det närmaste noll i och med detta.

Att göra en sammanställning av alla hennes böcker skulle uppta ca 3 kilometer spaltutrymme så för att inte tråka ihjäl er tänkte vi ge er en sammanställning av de mest kända serierna av böcker. På grund av lite dåliga kunskaper om de svenska namnen på serierna och dålig information på svenska webbsidor kör vi det hela på engelska (detta ljuvliga språk):

  • The Adventure Series
  • The Barney Mystery Series
  • The Circus Series
  • The Famous Five Series (Fem böckerna)
  • The Magic Faraway Tree Series
  • The Malory Towers Series
  • The Mary Mouse Series
  • The Mystery Series
  • The Naughtiest Girl Series
  • The Noddy Books (Finns numer som tv-serie även på svensk television)
  • The Secret Seven Series
  • The St. Clare's Series
  • The Wishing Chair Series

Blaskan hoppas därmed att vi väckt en del nyfikenhet hos någon av våra läsare, som uppmanas att genast springa iväg och inhandla dessa läsvärda böcker antingen till era barn eller ännu bättre varför inte till er själva. Det är inte Dostojevski-klass vi pratar om här, men det är ändå läsvärd litteratur. Dels därför att böckerna är ett tidsdokument och dels därför att böckerna ger en förvånansvärt modern bild av självständiga och kloka barn något som långt före sin tid. God läsning.

Dr. Da Capo

Musik

Amy Grant — Time Again: Amy Grant Live All Access

Atlantic R&B 1955–1957 Volym 3

Basement Jaxx — Crazy Itch Radio

Beck — The Information

Bob Dylan — Modern Times

Bob Marley — The Ultimate Collection, The Best of Bob Marley & Colour Collection

Dionysus — Fairytales and Reality

Dixie Chicks — Taking the Long Way

Eddie Wheeler — Humble Plea

Elton John — The Captain and the Kid

En liten notering om The Rolling Stones

Evanescence — The Open Door & Black Label Society — Shot to Hell

Fibes, Oh Fibes! — Still Fresh & Emotional

Punkfunkens urfäder — Gang of Four och The Pop Group

Grandaddy — Just like the Family Cat

Hip Hop Best: The Collection

Justin Timberlake — Future Sex, Love Sounds & Beyonce — B’Day

Kasabian — Empire

Klaxons nya låtar på nätet & Junior Boys — So This Is Goodbye

Korta musikrecensioner XXI

Los Lobos — The Town and the City

Mando Diao — Ode to Ochrasy

Marit Bergman — I Think It’s a Rainbow

Nelly Furtado — Loose

OHM — Star Fall

Pete Rock — Underground Classics

Peter Nordwall Ensemble — Kanon

REM — And I Feel Fine: The Best of the I.R.S. Years 1982–1987

Scott Stappt — The Great Divide

The Killers — Sam’s Town & Barenaked Ladies — Barenaked Ladies Are Me

The Lemonheads — The Lemonheads

The Mars Volta — Amputechture

Theatre of Tragedy — Storm

Ultravox — Systems of Romance & Level 42 — Retroglide

Veruca Salt — IV

Wilson Pickett — In Philadelphia

Wolfmother — Wolfmother

Yellowcard — Lights and Sounds

Yo La Tengo — I Am Not Afraid of You and I Will Beat Your Ass